• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vacheron Constantin-tråden

Hallå, har länge varit sjukt sugen på en Vacheron Constantin Dresswatch men har tvekat då jag har förstått att servicekostnaderna kan springa iväg. Som gammal Rolexräv (vilka är pansarvagnar som bara tickar på enligt min erfarenhet) undrar jag vad listans erfarenheter av VC är? Är inte ute efter massa komplikationer vilket kanske håller kostnaderna nere. Vill ha en klassisk, inte för liten, dresswatch med Malteserkorset på tavlan. Förslag?
Nu får du inga förslag på olika modeller men ställde samma fråga kring service häromåret och fick denna länk som kan vara till din hjälp.

VC har en bra offert-funktion på sin hemsida. Man får ett gäng frågor om man behöver något extra utöver en vanlig service (typ ny krona, ny länk, glas etc). Jag hoppade över allt extra och valde bara en standardservice. Fick då priset nedan :)


IMG_1473.png
 
Nu får du inga förslag på olika modeller men ställde samma fråga kring service häromåret och fick denna länk som kan vara till din hjälp.

Tackar, lite saftigare än Rolex men hanterbart.
Hur ofta bör dessa in på en service? Jag har servat min GMT var 6-10 år med en ruckning däremellan kanske...
 
Tackar, lite saftigare än Rolex men hanterbart.
Hur ofta bör dessa in på en service? Jag har servat min GMT var 6-10 år med en ruckning däremellan kanske...

Beror ju på vad det är för urverk och hur frekvent du nyttjar den. Men rimligt är väl ändå var femte år för att undvika slitage som får servicekostnader att skjuta i höjden senare.
 
Hallå, har länge varit sjukt sugen på en Vacheron Constantin Dresswatch men har tvekat då jag har förstått att servicekostnaderna kan springa iväg. Som gammal Rolexräv (vilka är pansarvagnar som bara tickar på enligt min erfarenhet) undrar jag vad listans erfarenheter av VC är? Är inte ute efter massa komplikationer vilket kanske håller kostnaderna nere. Vill ha en klassisk, inte för liten, dresswatch med Malteserkorset på tavlan. Förslag?
Föreslår att du kollar upp Traditionelle 82172 som verkar stämma in på det mesta du efterfrågar. Enligt Kari Voutilainen, som man väl får tillstå har visst tolkningsföreträde, har urverket (4400s) en väldigt klassisk design och är byggt för att hålla länge och enkelt kunna servas. Vitt guld finns inte längre i katalogen men väl rosé och sedan någon vecka tillbaka limiterat i pt.

IMG_8635.jpeg
IMG_8625.jpeg
 
Föreslår att du kollar upp Traditionelle 82172 som verkar stämma in på det mesta du efterfrågar. Enligt Kari Voutilainen, som man väl får tillstå har visst tolkningsföreträde, har urverket (4400s) en väldigt klassisk design och är byggt för att hålla länge och enkelt kunna servas. Vitt guld finns inte längre i katalogen men väl rosé och sedan någon vecka tillbaka limiterat i pt.

IMG_8635.jpeg
IMG_8625.jpeg
Tack för tipset, ska kolla upp.
 
Beror ju på vad det är för urverk och hur frekvent du nyttjar den. Men rimligt är väl ändå var femte år för att undvika slitage som får servicekostnader att skjuta i höjden senare.

Serva vid behov och gå inte efter intervaller eller tid. Går klockan dåligt eller något som inte funkar så in på service.
 
Så du sänder klockan på service regelbundet även om du inte ser något behov av service, förstår jag dig rätt då?
Nej, du förstår mig inte rätt.
Jag har ingen generell regel som fungerar för alla klockor.
Jag har klockor som jag skickar på service innan behov uppstår för att de har urverk som det är svårt att hitta reservdelar till eller där slitage på delar till följd av för sen service kommer kosta orimligt mycket.
Jag har också klockor som inte fått en service på 10 år och som inte kommer få det förrän avvikelser är för stora eller där PR inte är vad den ska.
 
Tillbaka
Topp