• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är detta för klocka?

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Ja snart får jag börja köpa fler allmogeskåp
Fick inspiration av @Af Sjodahl inredning, så här ser det ut hemma hos mig nu:

52fd369c112dd.jpg
 

Martin Lovasz

Audemars
Även Jaxa öppnarna är rent usla om man ser till ergonomin då man inte kan använda den med bara en hand men proffsverktygen kostar tusenlappar så man har inte mycket att välja på.
 

6r15c

Omega
Alla verktyg är en hel del beroende på hur användaren använder dem.

Här finns en instruktions film på hur man kan använda Jaxa verktyget.
Och en del tips på vad man bör tänka på för att få ett så bra resultat som möjligt. Tyvärr är inte hantverkaren i videon den mest stabila personen, på handen som jag har sett.. :)

 

Martin Lovasz

Audemars
En Felsa 692 Bidynator är fina grejer det och det finns många som samlar på dessa klockor.
Bidynator står för "bidirectional rotor winding" och på sin tid var det något nytt att rotorn dar upp fjädern i båda riktningarna. När denna klocka var ny var det inte nytt längre men namnet användes fram till runt 1960.

Klockan är i dåligt skick men urverken går för ca 400-500kr på eBay.
 
En Felsa 692 Bidynator är fina grejer det och det finns många som samlar på dessa klockor.
Bidynator står för "bidirectional rotor winding" och på sin tid var det något nytt att rotorn dar upp fjädern i båda riktningarna. När denna klocka var ny var det inte nytt längre men namnet användes fram till runt 1960.

Klockan är i dåligt skick men urverken går för ca 400-500kr på eBay.
Kul! Tusen tack
 

6r15c

Omega
Den gigantiska röda stjärnan har upptäckts av astronomen David Fabricius för första gången 1596. I 1662 , fick stjärnan Mira namnet från latin betyder den magnifika och uppseendeväckande .

1896 i Schweiz , var då klockanföretaget Mira föddes och började tillverka komplicerade och invecklade kronometrar .
Bara namnet på den ovannämnda stjärna för det nya varumärket skapades och de gjorde fantastiska klockor.
Snart företagets namn blev en synonym för utmärkt design och grannlaga arbete. Herr serien av Mira klockor med automatisk rörelse Calibre Bidynator Fels dök upp i slutet av 40-talet av förra seklet och blev föregångaren till alla moderna automatiska klockor.

Källa:
http://montre24.com/brand/Mira/Mirawatch/

Det var inte så pjåkigt att ha en Mira som dessutom har ett urverk som gick i frontlinjen för den moderna automatiska uret som vi känner till den idag! :)
 
Den gigantiska röda stjärnan har upptäckts av astronomen David Fabricius för första gången 1596. I 1662 , fick stjärnan Mira namnet från latin betyder den magnifika och uppseendeväckande .

1896 i Schweiz , var då klockanföretaget Mira föddes och började tillverka komplicerade och invecklade kronometrar .
Bara namnet på den ovannämnda stjärna för det nya varumärket skapades och de gjorde fantastiska klockor.
Snart företagets namn blev en synonym för utmärkt design och grannlaga arbete. Herr serien av Mira klockor med automatisk rörelse Calibre Bidynator Fels dök upp i slutet av 40-talet av förra seklet och blev föregångaren till alla moderna automatiska klockor.

Källa:
http://montre24.com/brand/Mira/Mirawatch/

Det var inte så pjåkigt att ha en Mira som dessutom har ett urverk som gick i frontlinjen för den moderna automatiska uret som vi känner till den idag! :)
Otroligt kul och intressant läsning. Tack för det!
Urverkets ljud är synnerligen härligt att lyssna på när man rör handleden. Synd på tavlan och det exteriöra skicket dock.
 

Exxet

Rolex
Nja jag hade inte använt den i MINA ögon den usla lösningen ifrån ClasOhlsson.
(Om man inte vill bli förbannad, ledsen och besviken. Tex kolla produktens omdömen)

En boettöppnare har i min mening minst tre "piggar" så den sitter stadigt och minimerar risken för att den skall slinta.
adjustable-watch-back-case-opener-remover-watchmaker-repair-tool.jpg

Samt som synes på bilden så kommer verktyget med olika tappar som passar olika baklock. (Vissa är runda och andra är rektangulära osv) Det i sig gör att passformen är än bättre..

En urmakare har än finare verktyg som ser lite ut som en miniatyr "pelarborrmaskin" där allt hålls på platts stadigt under öppningsförfarandet.
Med det sagt är det kanske ett alternativ om den trillskas för mycket.

Jag har kollat lite på vad det kan tänkas vara för logga. Ja det kan vara ett A, men det kan nästa än troligare vara delar av Movado eller Waltham logga. Dvs en liten del av bokstaven M/W..
Spännande!
Men skaffa inte en Indien lr Kina-tillverkad Jaxa, lika sladdrig som en Poljotlänk.
 
Topp