• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är detta?

soderlund

Cartier
Hittade denna i skänkeslåda på en marknad för bildelar. Den låg bland mer eller mindre skrotdelar till bilar. Jag provade att dra upp den och den började ticka. Således förbarmade jag mig över den. Har sedan dess funderat på vad det är för något. Sekundvisaren syns ju i alla fall.

Vad är det jag hittat? Själv har jag ingen aning...

lhsGM.jpg

Står Omega på urtavlan, och under det, Super De Luxe Anitmagnetic. Det som får mig att undra är att det står Omega, men saknar loggan för Omega.

6LPAe.jpg

Baksidan, uppenbarligen bara dustproof.

mynSY.jpg

Urverket, hjärtat...

I0Nv3.jpg

Närbild, tydligen bara en juvel och Swiss Made

Klockan i fråga håller tiden förvånansvärt bra, ca 15 sekunder på 2 dagar. Gångreserven är efter att man dragit upp den ca 2 dygn. Dock tickar den ganska högt :-(

Bifogar även en liten film på klockan.


Så vad är det för något jag hittat i gratislådan egentligen? Någon som vet?
Tänkte göra rent den utvändigt, och köpa ett läderarmband och använda den som kul klocka att ha ibland.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Cool sekundvisare, diggar den som faen :hungry:! Beträffande klockan ifråga så har jag ingen aning, urverket set lite halvsmurfigt ut, men den ser även ut som den kunde ha några år på nacken! Så om den är en kopia har iaf jag svårt att avgöra, förhoppningsvis finns det någon som kan ge dig ett bra svar.
 

plattfot

Rolex
Hmm, har svårt att se att denna har tillverkats av omega, utan troligen av någon med en kreativ ådra eller uppsåt att luras.

Verket ser ut att vara av den typ man hittar i de enklaste mekaniska uren från sjuttiotalet, märkt "Basis Watch", vilket ger en del träffar armbandsur vid googling.
Lekmannagissning: Basis-klocka - rebrandad som omega med tveksamt resultat.
 

soderlund

Cartier
Att det inte var någon omega var jag nog väl medveten om från första början.
70-talet känns nog som en vettig gissning tidsmässigt. För min del spelar det inte så stor roll om klockan är no-name, tycker den är lite tuff ändå. ´

För att ha legat i en gratislåda så är det ju ett stort + att den ens fungerar.
Dock gillar jag inte glaset, som är vofflat...
 

soderlund

Cartier
Lite rengöring har det blivit, men viss smuts har verkligen bitit sig fast.

Har även monterat armband och då blev det en helt annan klocka. Känner dock att den är lite lite för mina armar...

Vart dåligt ljus, få ta och knäppa några fler.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

soderlund

Cartier
Ja, jag tycker det! Armbandet är ett billigt från ebay, höjde verkligen klockan!

Klockan håller tiden ovanligt bra, men den saknar helt lume, så det är svårt att läsa tavlan när det inte är riktigt ljust. Kanske något man kan måla på själv, om man behåller den!
 

soderlund

Cartier
Några snabba i bättre ljus.
image.jpeg

image.jpeg

Klockan kommer inte stanna i min samling. Utan kommer att ges bort till en som behöver en klocka och som ser det roliga i att dra upp den varje morgon.


PS, visst lyser verkligen sekundvisaren?
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Gör en auktion istället! Om den kan generera en slant till bcf så är det ju kanon. Kan tänka mig att buda.
 
Topp