• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex rekommendationer er ca 10 år, inte 5 år så om en Rolex från 2015 kommer med servicepapper hadde jeg tenkt at det har varit strul med klockan eller den er behandlad fel :)
Tack! Och när vi ändå avhandlar ämnet service. Hur avgörande är det hur mycket man använder klockan för hur ofta man måste serva? Dvs, en klocka som används en gång i veckan, behöver den servas betydligt mer sällan än en som används varje dag..om det finns någon tumregel?
 

danko

Omega
2688B52C-FC18-40FD-8091-23933B981031.jpeg
Hej alla ni klockexperter,
Undrar om jag får be om råd...jag miste nyligen min mamma och har hittat 5 swatchklockor i originalförpackningar hos henne som jag undrar om ni kan hjälpa mig att förstå om det finns något värde i för det är inte min typ av klockor att ha på mig så jag tänkte att jag kanske kan sälja dem.
1 grön där man ser urverket (ser inte serienummer) verkar oanvänd
1 från OS 1996 står ESP på den (serienummer GN155) verkar oanvänd
1 från OS 1996 med lurvigt armband och en säl i urtavlan (serienummer GK202) verkar använd men är ändå fin
1 Swatch Skin svart i annorlunda böjt fodral (hittar inte serienummer men den är köpt 15/7-98) verkar oanvänd
1 glittrig på både armband och löst i urtavlan i en förpackning som ser ut som en stjärna och klockan ligger på en typ blå gelepåse (serienummer GZ162) är använd men fin

Tar gärna emot er feedback.


Hej Sofia, jag beklagar sorgen.

Du har fina klockor. Det finns många Swatch "geeks" som är redo att betala stora pengar för vissa modeller.

Dessa modeller som du har är inte så sällsynta men om någon vill exakt din klocka det kan vara bingon.

Om jag skulle sätta ett pris skulle det vara mellan 30 och 70 usd för OS modeller, men som sagt det handlar om turen.
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
Jag funderar på att köpa min första Rolex och har sneglat lite på Explorer modellerna. Jag har hittat en 214570 uttagen i Dubai 2019(nyskick enl. säljaren). Klockan säljs utan några tillbehör, men äkthetsintyg kan ordnas innan affär. Vad är en rimlig peng enligt dom förutsättningarna?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag funderar på att köpa min första Rolex och har sneglat lite på Explorer modellerna. Jag har hittat en 214570 uttagen i Dubai 2019(nyskick enl. säljaren). Klockan säljs utan några tillbehör, men äkthetsintyg kan ordnas innan affär. Vad är en rimlig peng enligt dom förutsättningarna?
Menar du 214270?
Saknas allt kan man omöjligt säga när eller var den är såld. Den affären stinker.
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
Menar du 214270?
Saknas allt kan man omöjligt säga när eller var den är såld. Den affären stinker.
Ja förlåt, det blev en blandning av referensnummer där, men det är korrekt, 214270 jag menade. Jag förstår, och kände väl lite samma sak, men då det inte verkar helt ovanligt(hur konstigt jag personligen än kan tycka att det är) att boxar och cert saknas tänkte jag vädra frågan. Har svårt att tro att den skulle bli något annat än ett steg på vägen så jag vill inte sitta med svarte Petter när man ska flippa upp sig. Säljaren som är medlem här på KS med goda referenser menar på att det har nått med moms att göra och att han köpt den av sin vän i Dubai. 55’, låter det rimligt eller är det bättre att ha is i magen och hitta en full set för någon slant till?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ja förlåt, det blev en blandning av referensnummer där, men det är korrekt, 214270 jag menade. Jag förstår, och kände väl lite samma sak, men då det inte verkar helt ovanligt(hur konstigt jag personligen än kan tycka att det är) att boxar och cert saknas tänkte jag vädra frågan. Har svårt att tro att den skulle bli något annat än ett steg på vägen så jag vill inte sitta med svarte Petter när man ska flippa upp sig. Säljaren som är medlem här på KS med goda referenser menar på att det har nått med moms att göra och att han köpt den av sin vän i Dubai. 55’, låter det rimligt eller är det bättre att ha is i magen och hitta en full set för någon slant till?

Du kommer få samma frågor om cert och tillbehör när du säljer, så du får fråga dig själv hur bekväm du är att förklara ”att det har något med moms att göra” och hur bra det låter :)
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Ja förlåt, det blev en blandning av referensnummer där, men det är korrekt, 214270 jag menade. Jag förstår, och kände väl lite samma sak, men då det inte verkar helt ovanligt(hur konstigt jag personligen än kan tycka att det är) att boxar och cert saknas tänkte jag vädra frågan. Har svårt att tro att den skulle bli något annat än ett steg på vägen så jag vill inte sitta med svarte Petter när man ska flippa upp sig. Säljaren som är medlem här på KS med goda referenser menar på att det har nått med moms att göra och att han köpt den av sin vän i Dubai. 55’, låter det rimligt eller är det bättre att ha is i magen och hitta en full set för någon slant till?
Stinker ju ännu mer. 55k är ju ett skämt. Vem säljer den här?
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
Stinker ju ännu mer. 55k är ju ett skämt. Vem säljer den här?
Jag är inte ute efter att hänga ut någon medlem här utan ville bara ha en fingervisning av mer rutinerade klockflippare. Klockan säljs inte på KS k&s. Men jag tolkar det som att det inte är ett tillräckligt bra pris för att chansa på att man lätt kan släppa den vidare utan att det svider alldeles för mycket om man hittar nått annat i närtid?
 

Richie

Audemars
2-Faktor
. Jag förstår, och kände väl lite samma sak, men då det inte verkar helt ovanligt(hur konstigt jag personligen än kan tycka att det är) att boxar och cert saknas tänkte jag vädra frågan.
Fast på en så pass ny klocka är det både ovanligt och konstig att alla tillbehör saknas.
Hur vet du ens att den är ifrån 2019 om cert saknas?
Hur vet du att den inte är stulen?
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag är inte ute efter att hänga ut någon medlem här utan ville bara ha en fingervisning av mer rutinerade klockflippare. Klockan säljs inte på KS k&s. Men jag tolkar det som att det inte är ett tillräckligt bra pris för att chansa på att man lätt kan släppa den vidare utan att det svider alldeles för mycket om man hittar nått annat i närtid?
Glöm den där Explorern är mitt råd. För de pengarna (eventuellt nån tusing till) går det nog att hitta en fullset utan tveksam historia.
Leta här på KS och lägg ut en köpes så ska du se att det löser sig.
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
Fast på en så pass ny klocka är det både ovanligt och konstig att alla tillbehör saknas.
Hur vet du ens att den är ifrån 2019 om cert saknas?
Hur vet du att den inte är stulen?
Jag frågade säljaren om han va medlem på KS och ett användarnamn uppgavs, så jag gick in och läste gamla inlägg och referenstråden. Jag har inte än skrivit till användarnamnet här på KS för att faktiskt dubbelkolla så att det är han som har blocketannonsen för jag ville veta ifall priset va rimligt först, men är det killen bakom den användaren som annonserar på blocket så är min känsla att den är ärlig. För några år sedan när jag skulle köpa en Oris Aquis såg jag att dom va mycket billigare i Schweiz men att moms och tull tillkom om du blev ertappad i tullen med den, vilket i vissa fall när det handlade om dyrare klockor än Oris ledde till att köpare åkte hem med klockan på armen och postade en tom box till sig själva, så det där med ”har nått med moms att göra” var ändå inte helt off mot något jag läst om förut. Hur som, nu när jag sovit på saken och hör vad ni skriver så väljer jag nog att avstå, tack för svar!
 

RobVintage

Panerai
Jag frågade säljaren om han va medlem på KS och ett användarnamn uppgavs, så jag gick in och läste gamla inlägg och referenstråden. Jag har inte än skrivit till användarnamnet här på KS för att faktiskt dubbelkolla så att det är han som har blocketannonsen för jag ville veta ifall priset va rimligt först, men är det killen bakom den användaren som annonserar på blocket så är min känsla att den är ärlig. För några år sedan när jag skulle köpa en Oris Aquis såg jag att dom va mycket billigare i Schweiz men att moms och tull tillkom om du blev ertappad i tullen med den, vilket i vissa fall när det handlade om dyrare klockor än Oris ledde till att köpare åkte hem med klockan på armen och postade en tom box till sig själva, så det där med ”har nått med moms att göra” var ändå inte helt off mot något jag läst om förut. Hur som, nu när jag sovit på saken och hör vad ni skriver så väljer jag nog att avstå, tack för svar!
Tycker att du ska kontakta användaren här är det samma person är det bra annars är det lite olustigt att man anger ks som referens.
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Jag frågade säljaren om han va medlem på KS och ett användarnamn uppgavs, så jag gick in och läste gamla inlägg och referenstråden. Jag har inte än skrivit till användarnamnet här på KS för att faktiskt dubbelkolla så att det är han som har blocketannonsen för jag ville veta ifall priset va rimligt först, men är det killen bakom den användaren som annonserar på blocket så är min känsla att den är ärlig. För några år sedan när jag skulle köpa en Oris Aquis såg jag att dom va mycket billigare i Schweiz men att moms och tull tillkom om du blev ertappad i tullen med den, vilket i vissa fall när det handlade om dyrare klockor än Oris ledde till att köpare åkte hem med klockan på armen och postade en tom box till sig själva, så det där med ”har nått med moms att göra” var ändå inte helt off mot något jag läst om förut. Hur som, nu när jag sovit på saken och hör vad ni skriver så väljer jag nog att avstå, tack för svar!

Tycker att du ska kontakta användaren här är det samma person är det bra annars är det lite olustigt att man anger ks som referens.
Hände ju för inte så länge sedan att en blocket-bluffare gjorde likadant och hade hackat användarens konto (här på KS) vars användarnamn han hade angett för referenser och således svarat på KS att ”Ja det stämmer, jag som säljer”. Tror att det i just detta fallet handlade om en betydligt mindre summa än 55k men det svider ändå att skicka pengar och inte få någon vara..

Så skriv till användaren och dubbelkolla/informera att dennes användare används som referens för en blocketannons!
 

SL96

Omega
Vad är rimligt pris för en fullset BLNR från 2016 i dagsläget? skicket är bra, men det finns givetvis spår av användning.
 

Hangarhunden

Cartier
Ytterligare en fråga på Rolex Explorer 214270 mk2.
Har blivit erbjuden av handlare att köpa ett nästan oanvänt exemplar från 2019-12, full set för listpris, d.v.s. 70k.
Först kände jag att det var ett OK pris, men kollar man här på KS så verkar 214270 mk2 tappa ganska rejält från list? Eller?
Tacksam för svar.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Ytterligare en fråga på Rolex Explorer 214270 mk2.
Har blivit erbjuden av handlare att köpa ett nästan oanvänt exemplar från 2019-12, full set för listpris, d.v.s. 70k.
Först kände jag att det var ett OK pris, men kollar man här på KS så verkar 214270 mk2 tappa ganska rejält från list? Eller?
Tacksam för svar.
De allra flesta klockmodeller tappar rejält från listpris.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Klockan går om man skakar på den, bara krona som är borta och ett glasbyte. Angående lumen så lyser visarna upp men inte tavlan i mörker, om det var det du menade. Trodde bubbleback kunde va värt 30-40 000 men det stämmer inte?
Tack för hjälpen
Visarna ser nya ut om du jämför med tavlan så vet inte om dessa är original. Kan inte svara på om den modellen ska ha dessa visare eller svärd. Ska du få denna i fint skick skulle jag gissa du landar på 15.000 kronor ink service och delar. Jag sålde en 2764 till LW i guld för 28 kkr något år sedan.
Fin Bubbleback! Visarna ser ut att ha fått ny lysmassa men det andra tror jag är original. Har dock inte letat efter referensobjekt till denna taveldesign. Ska du sälja den är det nog inte lönt att serva, kanske polera glaset lite och ta bra bilder på verk och tavla. Bubbleback kan bli mycket dyra och din är väl värd ca 20' idag om jag får gissa fritt. Beror på om rätt köpare är med och jagar. Då det är arvegods tycker jag helt klart du skall serva den, enligt nedan kan en service hamna på drygt 6'.

https://klocksnack.se/threads/tips-...erva-en-rolex-bubbleback.126037/#post-3183763

Det var inte din BB som var i lite tråkigt skick @ScubaKing ?
 

DRW

Panerai
2-Faktor
Ytterligare en fråga på Rolex Explorer 214270 mk2.
Har blivit erbjuden av handlare att köpa ett nästan oanvänt exemplar från 2019-12, full set för listpris, d.v.s. 70k.
Först kände jag att det var ett OK pris, men kollar man här på KS så verkar 214270 mk2 tappa ganska rejält från list? Eller?
Tacksam för svar.
Varför inte bara gå till en AD och betala 70 500 för en helt ny? Visst du får säkert vänta ett litet tag (nån månad?) men den som väntar på nått gott.
Och vad jag har förstått är det inte jättleång väntetid på 214270.
 

Hangarhunden

Cartier
Varför inte bara gå till en AD och betala 70 500 för en helt ny? Visst du får säkert vänta ett litet tag (nån månad?) men den som väntar på nått gott.
Och vad jag har förstått är det inte jättleång väntetid på 214270.
Det är ju helt klart ett alternativ. Men jag har lite svårt för att stå i kö för att få köpa en klocka... :)
och om prisläget för nyare begagnade i nyskick nu verkligen är ca. 12k lägre (om man kolla på KS) så tar jag hellre en sådan.
Jag blev bara lite förvånad att den ganska upphaussade 214270 mk2 tappar så mycket från list.
 

dopef1sh

Omega
Hej alla erfarna klockfantaster.

Är supergrön och på jakt efter min första premiumklocka. Har satt siktet på en Explorer 114270, gärna med rehaut, men ingen dealbreaker. Dock gärna en så sen serie som möjligt. Gärna fullservad med underlag som styrker. Enbart full set aktuellt i övrigt och så bra använt skick som möjligt.

Vad bör jag förväntas betala för ovan?

Stort tack alla som tar sig tid att svara.

Allt gott
 
Topp