Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag tänker mig max 10.000 kr. Ett plus för länken dock.Vad vågar man månne begära för en Breitling A17360 på länk från 2007 i väldigt bra skick, inköpt i Finland, 2 ägare inkl. mig. Cert, låda, tagg osv finns också (i princip allt utom kvittot)
Ej polerad och är oservad, går dock väl inom Cosc.
Priserna på Chrono verkar aningen skruvade när det hoppar 700usd mellan annonserna på 07ans modell..
Jag tänker mig max 10.000 kr. Ett plus för länken dock.
Bumpar dennaHar en fin 28mm must de Cartier från 90-talet, box och tillbehör, inte Cert. Vad är ett rimligt pris för den?
Halvdåligt svar kanske menBumpar denna
Extraskruvarna är inte värdehöjjande alltså?
Minns jag rätt köpte jag den för cirka 10 år sedan, via Tradera för runt 1500.dwn skulle då vara servad och genomgången...
I samtliga fall jag sett förut så har skruvarna bara ersatt avbrutna tavelpelare. Visst är det en klåpig reparation och tavlan är ju värdelös med verk och boett är det naturligtvis inte. Jag undrar vad alla gissningar i den här tråden har kostat folk genom åren.I mina ögon finns det inget värde i den med två stora skruvar rakt igenom verk och urtavla. Men andra kännare kanske säger något annat....
Ca 400kr styck skulle jag tro.Har två länkbitar över från en oysterlänk med ref 78360.
Vad är ett rimligt pris för dessa?
I samtliga fall jag sett förut så har skruvarna bara ersatt avbrutna tavelpelare. Visst är det en klåpig reparation och tavlan är ju värdelös med verk och boett är det naturligtvis inte. Jag undrar vad alla gissningar i den här tråden har kostat folk genom åren.
Typ 175k +- för en bra utan cert så kanske 10k mer med cert?Vad får man ge för en 18038 i fint skick med cert i dagsläget?
Fast en vintage gmt 16750 fullset i bra skick För 120k, eller en Daytona panda 116500 i bra skick för under 300, det låter som fablernas värld..?Svarar så gott jag kan på det jag kan. Försöker ge bild av "vad man får" snarare än vad man lägger ut annonsen för.
I samtliga fall jag sett förut så har skruvarna bara ersatt avbrutna tavelpelare. Visst är det en klåpig reparation och tavlan är ju värdelös med verk och boett är det naturligtvis inte. Jag undrar vad alla gissningar i den här tråden har kostat folk genom åren.
Det finns exempel på gissningar en bit upp i tråden om du orkar läsa. Vilken hjälp syftar du på?Nu är det ju inga gissningar då de flesta som svara oftast har väldigt bra koll på priser i Sverige, Europa och övriga världen
Så ta softa lite och tacka för hjälpen du fått istället
Det finns exempel på gissningar en bit upp i tråden om du orkar läsa. Vilken hjälp syftar du på?
Jag förstår inte varför du blir så kränkt för. Jag tycker att jag varit hyfsat tydlig med att mina synpunkter på vad som försiggår i den här tråden inte specifikt handlar om dig och sist vi diskuterade det här fick jag intrycket att du förstod det? Ändå kommer det nedsättande omdömen i stil med "drama queen" eller vad det var. Mitt intryck är att du förmodligen har bra koll på många priser och värden på nyare klockor, och att många borde vara tacksamma för den tid du lägger ner på den här tråden. Men ibland när man inte har en aning kanske det vore bättre att bara hänvisa till andra ställen att söka kunskap på. Det kan också vara hjälpsamt, att bara peka i rätt riktning liksom.Vad du inte verkar fatta är att hela den här tråden är en "gissningstråd" baserad på den fakta man vill ta in.
Det finns ingen på hela forumet som kan ge dig ett exakt värderingspris. Vissa värderar gammalt mögel skyhögt utan grund för att dem tycker om dessa klockor och har en förkärlek för vintage, vissa värderar baserat på priser på Chrono24 som i sin tur kan vara baserade på klockor som ligger osålda i många år och av handlare som ska leva på sin verksamhet.
Vissa värderar med bas på vad klockan sålts för här på KS, vilket heller inte behöver vara ett riktigt marknadsvärde då någon kanske letat specifikt efter just den klockan och kunde tänka sig att betala mer.
För att ge det mest rättvisa värderingspriset på en specifik klocka så skulle du behöva sitta timmar och kolla avslutade auktioner på Kaplans, Tradera, Chrono24 samt skick på klockan i fråga kontra dessa andra, tillbehör, eventuella frakter med mera. Det är inte verkligt att göra så.
Man får ge ett värde baserat på den fakta och kunskapen man har (och den kunskapen finns på forumet), sedan får säljaren/köparen göra sitt eget förarbete för en försäljning eller köp.
Man försöker hjälpa andra så gott man kan och så rimligtvis nära riktigt värde man kan. Detta är inget betalt forumjobb direkt, så om människor som du inte lägger ner kommer det inte finnas någon som vill hjälpa andra i denna tråd. Varför ska någon ta sig tid till att försöka hjälpa någon annan om man får skit av det?!
Mitt förslag är att du lägger dina Dagens Nyheter, Jemis Tokyo och andra reklam/skräpklockor du försöker kränga på Köp&Sälj åt sidan och faktiskt sätte dig i denna tråd och kommer med lite värderingar, så kan vi andra sitta och påpeka vad fel du har ett tag....
Jag förstår inte varför du blir så kränkt för. Jag tycker att jag varit hyfsat tydlig med att mina synpunkter på vad som försiggår i den här tråden inte specifikt handlar om dig och sist vi diskuterade det här fick jag intrycket att du förstod det? Ändå kommer det nedsättande omdömen i stil med "drama queen" eller vad det var. Mitt intryck är att du förmodligen har bra koll på många priser och värden på nyare klockor, och att många borde vara tacksamma för den tid du lägger ner på den här tråden. Men ibland när man inte har en aning kanske det vore bättre att bara hänvisa till andra ställen att söka kunskap på. Det kan också vara hjälpsamt, att bara peka i rätt riktning liksom.
Angående reklamklockor och dylikt kan jag väl nämna att jag sålt över hälften i den annonsen utan någon större ansträngning. Jag har en rätt bred smak och det passerar en del billiga grejer här också. Jag förstår att det inte är lika häftigt som när du försöker kränga en tröja för över butikspris på Lifestyle K&S men om det inte tilltalar dig kanske du kan scrolla förbi bara?
Jag tror absolut inte att du har uppsåt att lura någon. Låt mig vara tydlig där. Jag har sett märkliga värderingar här på KS som väckt sådana misstankar hos mig men det har aldrig gällt dig.Jag blir inte kränkt, snarare nedslagen när man tar sig tid och svarar i en tråd för att hjälpa andra, tycker sig ha "ganska" bra koll på priser, lägger ner 20 minuter på att kolla vilka liknande klockor ligger ute, jämför dessa med avslutade auktioner, kollar av skick och tillbehör, gör en sista koll på internationella priser för att sedan komma med ett svar. För att någon sedan ska gå in och svara att man har helt fel utan att på något sätt hänvisa till flertalet andra källor som kan bevisa detta.
Det blir som att påstå att man lurar personen i tråden.
Det är så fruktansvärt lätt att bara klaga på andra poster i stället för att själv sitta och komma med vettiga värderingar.
Sorry om jag var otrevlig, men var med och kom med värderingar som är realistiska i tråden, det är inte så lätt som du tror, klockan ska ju säljas/köpas för priset man föreslår. Ett värde baseras ju på just det. Inte hur fin eller ovanlig klockan är, utan faktiskt vad marknaden säljer eller köper den för.
Det beror helt och hållet på vilken modell och märke. Rent generellt tappar Sjöö Sandström väldigt mycket i värde efter nyköp, för att sedan ligga stabilt kring 50-60% av nypris. Just limited edition bör hålla värdet lite bättre, så kanske 60-70% av nypriset om du hittar räty köpare.Finns det någon "gyllene regel" för hur mycket en klocka som inte är rolex tappar i värde första 3 månaderna? I mitt fall gäller den en Sjö Sandström limited edition, sparsamt använd.
Ja just SS tappar tyvärr väldigt styggt, sålde själv en för några år sedan, inte ens 6 månader gammal, nypris ca 23k + nåt exyraband från SS, tror jag sålde för 11k.Det beror helt och hållet på vilken modell och märke. Rent generellt tappar Sjöö Sandström väldigt mycket i värde efter nyköp, för att sedan ligga stabilt kring 50-60% av nypris. Just limited edition bör hålla värdet lite bättre, så kanske 60-70% av nypriset om du hittar räty köpare.
Men det finns ingen ”gyllene regel”, tyvärr.
Tack för svar. Känns märkligt att värdet ska droppa så lågt dock. Subjektiv bedömning maoJa just SS tappar tyvärr väldigt styggt, sålde själv en för några år sedan, inte ens 6 månader gammal, nypris ca 23k + nåt exyraband från SS, tror jag sålde för 11k.
Så det är dåligt, tyvärr.. :/
Sök på märket, kolla sålda klockor och jämför mot nypris i butik?Tack för svar. Känns märkligt att värdet ska droppa så lågt dock. Subjektiv bedömning mao
Mjae, min gissning är att faktiska slutförhandlade priser och det som står som "utgång" på C24 är två något olika saker. Men visst, möjligen lite lågt. Har väl antagit något slags "rimligt" skick, men inte direkt NOS.Fast en vintage gmt 16750 fullset i bra skick För 120k, eller en Daytona panda 116500 i bra skick för under 300, det låter som fablernas värld..?
Det känns som att dubbla priserna är en rimligare gissning, eller?
Tvära kast.
Sorry! Missade 116500 - Antog helt enkelt en föregående generation (där de flesta ligger 250-300), en vintage GMT i halvdant skick utan låda papper på de nivåerna - Inte alls orimligt.Fast en vintage gmt 16750 fullset i bra skick För 120k, eller en Daytona panda 116500 i bra skick för under 300, det låter som fablernas värld..?
Det känns som att dubbla priserna är en rimligare gissning, eller?
Missförstånd svarade innan jag läst rättelsen i meddelandet efter, sorry.Mjae, min gissning är att faktiska slutförhandlade priser och det som står som "utgång" på C24 är två något olika saker. Men visst, möjligen lite lågt. Har väl antagit något slags "rimligt" skick, men inte direkt NOS.
Min tur att be om ursäkt, såg denna efter jag svarade.Sorry! Missade 116500 - Antog helt enkelt en föregående generation (där de flesta ligger 250-300), en vintage GMT i halvdant skick utan låda papper på de nivåerna - Inte alls orimligt.