Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ja, det är fullständigt obegripligt.
Tycker faktiskt den är en ganska ful klocka. Uttryckte mig kanske lite vagt, men syftade på det uppenbart snikiga beteende i att sätta en wg-bezel på en ss-sub.
En 1803 på läder?
Hur kan en Longines Legend Diver Date har ett bytesvärde på 14700kr när uret säljer nya för 12500kr?
170 lax så klipper jag en direkt och köper den nya blå tavlan till.170k och uppåt
Men blå tavla lär vara lättare att hitta?Dyrt om du ens får tag på det.
Ja, vet att det finns en SubC i stål med blå vridning + blå tavla här på forumet.Trodde frågan var om delar från en Smurf, finns ju ett sådant bygge här med där en GMTc förvandlats till en Smurf.
Såg delar på TRF och de var inte billigt.
Med den logiken finns inte ord som ocker, överpriser och lurad. Värdet höjs inte för att någon enstaka betalar för mycket. Den som inte är insatt i marknadsvärdet på olika klockor, kan betala för mycket men marknadsvärdet förändras inte för det. Inom ramen för marknadsvärdet ska priset skilja beroende på olika faktorer. Att alla kvitton och papper, box m.m. finns med, klockans historia, ursprung (svensksåld klocka kostar mer, enligt mig) och skick. Servicestatistik påverkar liksom möjligheten att kontrollera den. Självklart måste köparen själv bedöma klockans värde, men visst finns det en poäng i att ett entusiastforum har marknadsmässiga priser utsatta och inte priser baserade på känslan för den egna klockan.Alla klockor är värda precis det som köparen är villig att betala där och då. Vilket är en otroligt dålig måttstock men sann.
Ja, varför är bytesvärdet många gånger flera tusenlappar högre än säljpriset?Det är konstigt att bytesvärdet är 3k högre än säljpriset. Dessutom.
Du har absolut rätt i att marknadsvärdet inte ökar för att någon köper en klocka dyrt. Pratar inte marknadsvärde utan är en klocka för högt prissatt kommer den inte att säljas.Med den logiken finns inte ord som ocker, överpriser och lurad. Värdet höjs inte för att någon enstaka betalar för mycket. Den som inte är insatt i marknadsvärdet på olika klockor, kan betala för mycket men marknadsvärdet förändras inte för det. Inom ramen för marknadsvärdet ska priset skilja beroende på olika faktorer. Att alla kvitton och papper, box m.m. finns med, klockans historia, ursprung (svensksåld klocka kostar mer, enligt mig) och skick. Servicestatistik påverkar liksom möjligheten att kontrollera den. Självklart måste köparen själv bedöma klockans värde, men visst finns det en poäng i att ett entusiastforum har marknadsmässiga priser utsatta och inte priser baserade på känslan för den egna klockan.
För att folk helst vill sälja, men kan tänka sig byta om de tjänar på det.Ja, varför är bytesvärdet många gånger flera tusenlappar högre än säljpriset?
Hm, jag kan förstå en aspekt i det men det känns som att bytes-värdet i många fall överdrivs. Men det är väl en personlig åsiktFör att folk helst vill sälja, men kan tänka sig byta om de tjänar på det.
Jag håller med dig om att det är lite töntigt. Tror det är en tradition från andra forum också.Hm, jag kan förstå en aspekt i det men det känns som att bytes-värdet i många fall överdrivs. Men det är väl en personlig åsikt
Haha vänta lite nu. Sakta i backarna...
1803 på läder... Du får beskriva lite mer: Det viktigaste är hur boetten ser ut. Andra faktorer som påverkar priset: Strössel på tavlan, originalspänne eller inte, vitt, gult eller roséguld, servicehistorik, box/papper, ålder.
Finns det Tudor DJ eller DD i helguld och vad betingar då en sån i pris ungefär?
Modell, skick, tillbehör osv spelar in. Du får nog specificera lite mer
Finns det Tudor DJ eller DD i helguld och vad betingar då en sån i pris ungefär?
Visst finns det 'Tudor DJ' i solitt guld i 34 mm, men vanliga är dem inte och således inte så billiga heller.Fast nja? Tudor 'DD' och 'DJ' i guld i de modeller jag antar avses här finns väl knappast? Jag kan det här jättedåligt men har aldrig sett några. Det finns några guldplätterade tidiga modeller i 34mm storlek dock. Fast tex 7017 som jag antar åsyftas här har jag aldrig sett i guld. Och det känns även lite som att det skulle motverka brandets syfte.
Det enda riktiga guld-Tudorsarna iaf. jag sett är typ sådana här:
Och sådana här:
http://www.vintage-watches-collection.com/watch/rolex-watch/rolex-tudor-royal-gold-1966/
Det vore roligt om någon kan visa någon riktig guld DD dock.
Visst finns det 'Tudor DJ' i solitt guld i 34 mm, men vanliga är dem inte och således inte så billiga heller.
DJ har väl inget med storleken att göra? De finns ju i olika storlekar. Prince oysterdate? Tror de är 60-tal, men är inte helt säker.Fast blir det en DJ om den är 34?
Hur som, tack för infon intressant! Misstänker att dessa är ganska tidiga också? Typ -50, -60-tal?
DJ har väl inget med storleken att göra? De finns ju i olika storlekar. Prince oysterdate? Tror de är 60-tal, men är inte helt säker.
Förstår, date hade varit mer korrekt om det var 34 mm som åsyftades.Nja, jag tänkte mer att det då blir en guld 'Date', typ. Eftersom traditionell herr DJ ändå måste sammankopplas med 36 mm.
Men helt sant, mid-size, dam, etc. men jag misstänkte att det var 36 mm och uppåt frågeställaren åsyftade när han efterfrågade Tudor DJ och DD. Men det var bara ett antagande från min sida.
Nypriset?På tal om orimliga priser:
https://klocksnack.se/threads/seiko-5-sÄles.27449/