Och slutligen.
@ToMiJa
Önskar dig lycka till med framtida affärer,och att dina säljare och köpare har precis samma tankesätt som du
Vad gäller mina köp och sälj transaktioner, så ja, varför skulle inte folk vara mer som jag? Jag har aldrig sålt något som jag skojat om. Inte en enda klocka som haft något som måste åtgärdats har lämnat mig utan att köparen fått ta del av det. Jag har sålt långt över hundratalet klockor och köpt mer än så, utan ett enda problem. Nästan tjugo sålda på C24 utan att ha hört ett knyst om missnöje, bara nöjda köpare, mer än femtio sålda på Vinted med endast femstjärniga recensioner, några på eBay med endast fullständigt positiva recensioner, flertalet på olika Facebook klocksajter utan gnäll. Och så kommer jag att fortsätta.
Det är ju iofs trevligt att den är ren,men oljad utvändigt vill jag nog inte ha den.
Var inte löjlig. Ofta markerar urmakare datum och/eller initialer på insidan av boettlocket när service har utförts och bara det kan ju räcka. Eller hur?
Tydlig smuts och t o m fingeravtryck kan upptäckas av en kompetent urmakare. Eller hur?
Han kan även se spår ifall en klocka har demonterades (notera, PLOCKATS ISÄR) och rengjorts, om omsorg tagits när detta gjordes. Bara det kan säga en urmakare om det varit ett amatörarbete, proffs jobb, att det gjorts eller inte gjorts eller att det gjordes ytligt. Eller hur?
Jag ska inte besvara dina tramserier längre i denna kedja mer än att jag har hela tiden i mina inlägg utgått från scenariot där en köpare vill veta om en klocka är servad eller inte, när en säljare påstår att den är det, utan att presentera bevis.
Det jag föreslagit, att gå till en kompetent urmakare, är knappast kontroversiellt eller på något sätt ett brott mot förtroende eller på något sätt ett oauktoriserat beteende i en köp och sälj situation.
Jag vet inte vilka cirklar du rör dig i där urmakare käkar mariekex och rakar sig samtidigt som de öppnar (notera, EJ DEMONTERAR) ett baklock. Kanske i dina cirklar görs detta även med en utsliten och rostig Mora kniv, vad vet jag? De kanske även är blinda och oerfarna och vet inte vad de ska leta efter?
Jag hävdar, med all rätt, att om en privat säljare eller för den delen en näringsidkare, påstår att en begagnad klocka som säljes är servad men bevis saknas så är det ett helt korrekt tillvägagångssätt av en köpare att ta klockan till en fackman dvs en urmakare.
Om urmakaren upptäcker t ex korrosion, uttorkning, smuts, en gammal utsliten packning och köparen meddelar detta till säljaren, påstår du fortfarande att köparen är den som begått det större brottet och att säljaren kan börja gnälla om auktorisering? Skrattretande. Fullständigt banalt.
Om urmakaren säger att allt är helt i sin ordning, då behåller ju köparen (i normala fall) klockan och saken är ur världen.
Att du och dina påhejare här ser detta som något vansinnigt och kontroversiellt kan jag inte säga vad det beror på. Rolex ryggdunkning?