• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den devisen kan ju appliceras på andra med....
Men öppna gärna en nyinköpt klocka (från en näringsidkare kan väl tilläggas) och returnera densamma för att pröva din ståndpunkt.
Återkom med hur det gick.
Du är då envis..
Att öppna något, en dörr, ett boettlock, motorhuv, ett frysfack etc är inte detsamma som att plocka isär (demontera) något.
Det handlar i det här fallet om en begagnad klocka från en privat köpare. Dessutom är det ju ställt utom allt tvivel att köper man en klocka på C24 så har köparen rätt att inspektera klockan ifråga. I det är att låta en kompetent fackman inspektera objektet ifråga inbegripet. Du verkar ha noll förtroende för att utbildade urmakare i Sverige ska klara av att kika på en klocka.

Senast redigerad av en moderator:
Fast om jag uppfattat Chrono rätt finns det skydd även vid köp av privatpersoner. Så on klockan är falsk så är pengarna i escrow i 7dagar så då kan man hinna reklamera till Chrono
Explorer 2 är en vanlig klocka som är lätt att få tag på. Finns ingen anledning att köpa fula överpolerade ex, eller ens att köpa från utlandet med allt vad det innebär om att man måste ha extra bra koll och kan bli trubbel vid returer, fel osv. 16570 hittar man i bra skick inom landet.

Köp av en bra handlare med garanti. Det finns flera seriösa lokala handlare här på forumet, kontakta dem, t ex:

Du är då en envis imbecill.
Dessutom inte särskilt duktig på svenska.
Att öppna något, en dörr, ett boettlock, motorhuv, ett frysfack etc är inte detsamma som att plocka isär (demontera) något.
Det handlar i det här fallet om en begagnad klocka från en privat köpare. Dessutom är det ju ställt utom allt tvivel att köper man en klocka på C24 så har köparen rätt att inspektera klockan ifråga. Du verkar ha noll förtroende för att utbildade urmakare i Sverige ska klara av att kika på en klocka. Mariekex, rakning av skägg…? Vad fan är det med dig?
Ta det lugnt herregud.

Lite gör det nog det eftersom han fantiserat ihop helt egna dumheter som inte finns i min text.
Ni har två olika uppfattningar om vad "skruva isär" innebär, och han tog upp några potentiella risker med vad som kan hända vid en öppning av klockan. Jag personligen kan tycka att de riskerna han tar upp är osannolika, men jag ser inget behov av att skriva han är "dum i huvudet".

Jag kan helt ärligt inte se varför du inte skulle kunna fortsätta hålla konversationen civil eller bara ta en paus från KS ifall känslorna tar över.

Du är då envis.
Dessutom inte särskilt duktig på svenska.
Det handlar i det här fallet om en begagnad klocka från en privat köpare. Dessutom är det ju ställt utom allt tvivel att köper man en klocka på C24 så har köparen rätt att inspektera klockan ifråga. I det är att låta en kompetent fackman inspektera objektet ifråga inbegripet. Du verkar ha noll förtroende för att utbildade urmakare i Sverige ska klara av att kika på en klocka. Mariekex, rakning av skägg…? Vad fan är det med dig?
Edit: …
Som jag skrev.
Återkom efter att du returnerat en klocka du öppnat boettlocket på till en näringsidkare.
Eller ännu enklare. Fråga om det är OK med retur om det gjorts.

Privatpersoner (och då sådana som inte har klockor som intresse) kanske inte märker att detta har gjorts.
Å andra,sidan behöver de inte ge returrätt heller.

Ditt egna språkbruk och epitet tyder ju också på något.....

Ni har två olika uppfattningar om vad "skruva isär" innebär, och han tog upp några potentiella risker med vad som kan hända vid en öppning av klockan. Jag personligen kan tycka att de riskerna han tar upp är osannolika, men jag ser inget behov av att skriva han är "dum i huvudet".

Jag kan helt ärligt inte se varför du inte skulle kunna fortsätta hålla konversationen civil eller bara ta en paus från KS ifall känslorna tar över.
Helt rätt att meningen "Skruva isär" kan ha olika betydelse för olika personer.

För en lekman inom säg motorer kan något så enkelt som ett kamremsbyte vara att Skruva isär en motor.
Medan en erfaren mekaniker som byter kolvar i samma motor benämner detta jobb som att ha varit tvungen att skruva isär motorn för att kunna byta felande delar.

Har någon av dem fel i sitt språkbruk,eller är det kunskaper i ämnet som skiljer dem åt,och vad de lägger i just meningens betydelse.

För en icke klockintresserad person tror jag att öppna boetten räcker för att meningen Skruva isär ska gälla.
Att ta ner ett urverk i minsta beståndsdel är ingenting de ens tänkt tanken på att göra.
Samma mening för en erfaren urmakare betyder snarare det sistnämnda än det första.

Och slutligen.
@ToMiJa
Önskar dig lycka till med framtida affärer,och att dina säljare och köpare har precis samma tankesätt som du

Som jag skrev.
Återkom efter att du returnerat en klocka du öppnat boettlocket på till en näringsidkare.
Eller ännu enklare. Fråga om det är OK med retur om det gjorts.

Privatpersoner (och då sådana som inte har klockor som intresse) kanske inte märker att detta har gjorts.
Å andra,sidan behöver de inte ge returrätt heller.

Ditt egna språkbruk och epitet tyder ju också på något....
Du slirar fortfarande runt i dina egna fantasier. Ingenstans här har jag påstått att man ska/kan öppna en nyinköpt klocka från en näringsidkare. Det är något du helt hittat på själv.

Gå tillbaka och läs inläggen.

Senast ändrad:
Du slirar fortfarande runt i dina egna fantasier. Ingenstans här har jag påstått att man ska/kan öppna en nyinköpt klocka från en näringsidkare. Det är något du helt hittat på själv.

Gå tillbaka och läs inläggen.
Jag vet flera urmakare som utför service utan att skicka mer dokumentation än faktura.

Men, eftersom du köper klockan på Chrono24 så är det lugnt; när du fått klockan så kilar du ned till stadens urmakare och ber att han tittar på klockan och gör en amplitud test, han kan givetvis se ifall klockan är ren och oljad och om den håller rätt beat. Om allt är ok, så har du nog gjort ett bra köp.
Det är ju iofs trevligt att den är ren,men oljad utvändigt vill jag nog inte ha den.

Hej,

Svårt med priser nu tycker jag. Funderar på att avyttra någon/några av nedan. Är det rimliga priser tycker ni? Alla i nyskick och fullset…

1. Casio MRG-square (den med blåaktig tavla och gummi) - tänker 28-ish?

2. Nya SoS-chronon på länk - 44-ish?

3. Longines heritage diver 39mm på länk - 28-någonting?

För högt eller lågt? Inte bestämt mig men fint att få en känsla innan annons…

Och slutligen.
@ToMiJa
Önskar dig lycka till med framtida affärer,och att dina säljare och köpare har precis samma tankesätt som du

Vad gäller mina köp och sälj transaktioner, så ja, varför skulle inte folk vara mer som jag? Jag har aldrig sålt något som jag skojat om. Inte en enda klocka som haft något som måste åtgärdats har lämnat mig utan att köparen fått ta del av det. Jag har sålt långt över hundratalet klockor och köpt mer än så, utan ett enda problem. Nästan tjugo sålda på C24 utan att ha hört ett knyst om missnöje, bara nöjda köpare, mer än femtio sålda på Vinted med endast femstjärniga recensioner, några på eBay med endast fullständigt positiva recensioner, flertalet på olika Facebook klocksajter utan gnäll. Och så kommer jag att fortsätta.
Det är ju iofs trevligt att den är ren,men oljad utvändigt vill jag nog inte ha den.
Var inte löjlig. Ofta markerar urmakare datum och/eller initialer på insidan av boettlocket när service har utförts och bara det kan ju räcka. Eller hur?
Tydlig smuts och t o m fingeravtryck kan upptäckas av en kompetent urmakare. Eller hur?
Han kan även se spår ifall en klocka har demonterades (notera, PLOCKATS ISÄR) och rengjorts, om omsorg tagits när detta gjordes. Bara det kan säga en urmakare om det varit ett amatörarbete, proffs jobb, att det gjorts eller inte gjorts eller att det gjordes ytligt. Eller hur?

Jag ska inte besvara dina tramserier längre i denna kedja mer än att jag har hela tiden i mina inlägg utgått från scenariot där en köpare vill veta om en klocka är servad eller inte, när en säljare påstår att den är det, utan att presentera bevis.
Det jag föreslagit, att gå till en kompetent urmakare, är knappast kontroversiellt eller på något sätt ett brott mot förtroende eller på något sätt ett oauktoriserat beteende i en köp och sälj situation.
Jag vet inte vilka cirklar du rör dig i där urmakare käkar mariekex och rakar sig samtidigt som de öppnar (notera, EJ DEMONTERAR) ett baklock. Kanske i dina cirklar görs detta även med en utsliten och rostig Mora kniv, vad vet jag? De kanske även är blinda och oerfarna och vet inte vad de ska leta efter?

Jag hävdar, med all rätt, att om en privat säljare eller för den delen en näringsidkare, påstår att en begagnad klocka som säljes är servad men bevis saknas så är det ett helt korrekt tillvägagångssätt av en köpare att ta klockan till en fackman dvs en urmakare.
Om urmakaren upptäcker t ex korrosion, uttorkning, smuts, en gammal utsliten packning och köparen meddelar detta till säljaren, påstår du fortfarande att köparen är den som begått det större brottet och att säljaren kan börja gnälla om auktorisering? Skrattretande. Fullständigt banalt.
Om urmakaren säger att allt är helt i sin ordning, då behåller ju köparen (i normala fall) klockan och saken är ur världen.

Att du och dina påhejare här ser detta som något vansinnigt och kontroversiellt kan jag inte säga vad det beror på. Rolex ryggdunkning?

Senast ändrad:
Vad gäller mina köp och sälj transaktioner så ja, varför skulle inte folk vara mer som jag? Jag har aldrig sålt något som jag skojat om. Inte en enda klocka som haft något som måste åtgärdas har lämnat mig utan att köparen fått ta del av det. Jag har sålt långt över hundratalet klockor och köpt mer än så, utan ett enda problem. Nästan tjugo sålda på C24 utan att ha hört ett knyst om missnöje, bara nöjda köpare, mer än femtio sålda på Vinted med endast femstjärniga recensioner, några på eBay med endast fullständigt positiva recensioner, flertalet på olika Facebook klocksajter utan gnäll. Och så kommer jag att fortsätta.

Var inte löjlig. Ofta markerar urmakare datum och/eller initialer på insidan av boettlocket när service har utförts och bara det kan ju räcka. Eller hur?
Tydlig smuts och t o m fingeravtryck kan upptäckas av en kompetent urmakare. Eller hur?
Han kan även se spår ifall en klocka har demonterades (notera, PLOCKATS ISÄR) och rengjorts, om omsorg tagits när detta gjordes. Bara det kan säga en urmakare om det varit ett amatörarbete, proffs jobb, att det gjorts eller inte gjorts eller att det gjordes ytligt. Eller hur?

Jag ska inte besvara dina tramserier längre i denna kedja mer än att jag har hela tiden i mina inlägg utgått från scenariot där en köpare vill veta om en klocka är servad eller inte, när en säljare påstår att den är det, utan att presentera bevis.
Det jag föreslagit, att gå till en kompetent urmakare, är knappast kontroversiellt eller på något sätt ett brott mot förtroende eller på något sätt ett oauktoriserat beteende i en köp och sälj situation.
Jag vet inte vilka cirklar du rör dig i där urmakare käkar mariekex och rakar sig samtidigt som de öppnar (notera, EJ DEMONTERAR) ett baklock. Kanske i dina cirklar görs detta även med en utsliten och rostig Mora kniv, vad vet jag? De kanske även är blinda och oerfarna och vet inte vad de ska leta efter?

Jag hävdar, med all rätt, att om en privat säljare eller för den delen en näringsidkare, påstår att en begagnad klocka som säljes är servad men bevis saknas så är det ett helt korrekt tillvägagångssätt av en köpare att ta klockan till en fackman dvs en urmakare.
Om urmakaren upptäcker t ex korrosion, uttorkning, smuts, en gammal utsliten packning och köparen meddelar detta till säljaren, påstår du fortfarande att köparen är den som begått det större brottet och att säljaren kan börja gnälla om auktorisering? Skrattretande. Fullständigt banalt.
Om urmakaren säger att allt är helt i sin ordning, då behåller ju köparen (i normala fall) klockan och saken är ur världen.

Att du och dina påhejare här ser detta som något vansinnigt och kontroversiellt kan jag inte säga vad det beror på. Rolex ryggdunkning?
Jadu...

Ingenstans,mig veterligen, har jag talat om brott. Om vi nu ska märka ord.
Däremot att det inte alls är självklart att en köpare kan låta öppna en boett,skruva isär för en lekman,så även du förstår vad som avses och sedan kunna,returnera klockan.

Om du med dina femstjärniga referenser är okej med det så är det bra så.

Jag tror alla på detta forum nu fått en rätt god bild av din syn på saker&ting och inte för en sekund drar sig för att göra affärer med dig.

Hej,

Svårt med priser nu tycker jag. Funderar på att avyttra någon/några av nedan. Är det rimliga priser tycker ni? Alla i nyskick och fullset…

1. Casio MRG-square (den med blåaktig tavla och gummi) - tänker 28-ish?

2. Nya SoS-chronon på länk - 44-ish?

3. Longines heritage diver 39mm på länk - 28-någonting?

För högt eller lågt? Inte bestämt mig men fint att få en känsla innan annons…
1 och 2 kan jag inte svara på. Med nr 3 menar du då Longines Legend Diver 39mm? Det säljs tex en svart från 2024 av en handlare inom EU för 27,5k, så jag skulle nog säga att 24-26 är rimligt att få på forumet i alla fall.

Senast ändrad:
Explorer 2 är en vanlig klocka som är lätt att få tag på. Finns ingen anledning att köpa fula överpolerade ex, eller ens att köpa från utlandet med allt vad det innebär om att man måste ha extra bra koll och kan bli trubbel vid returer, fel osv. 16570 hittar man i bra skick inom landet.

Köp av en bra handlare med garanti. Det finns flera seriösa lokala handlare här på forumet, kontakta dem, t ex:

Jag köpte denna i fredags på COC. Börjar komma ner i pris så kunde inte hålla mig!

Jag köpte denna i fredags på COC. Börjar komma ner i pris så kunde inte hålla mig!

Bad du om att få se bättre bilder på urtavlan? Står att den har flertalet skador, men ljussättningen på bilderna gör att man inte ser dem. Syns troligare väldigt väl med motljus på urtavlan.
Ena boettsidan (av vad man kan se) är väldigt rundpolerad.
Synd att de inte lägger upp urverksbilder för det är väldigt viktig och en stor del av värdet på klockan. Med tanke på urtavlans skador hade jag varit orolig för hur urverket ser ut.

Men om du kan leva med det så är det en billig och kanske prisvärd klocka!

Såg att pantbanken har två sådana Explorers uppe nu. En för 77’ en för 95’. Vill man hitta en i okej skick för pris i lägre spannet är det inte så svårt, som nämnts.

Den var rund du… Jämför med den nedan.

Bad du om att få se bättre bilder på urtavlan? Står att den har flertalet skador, men ljussättningen på bilderna gör att man inte ser dem. Syns troligare väldigt väl med motljus på urtavlan.
Ena boettsidan (av vad man kan se) är väldigt rundpolerad.
Synd att de inte lägger upp urverksbilder för det är väldigt viktig och en stor del av värdet på klockan. Med tanke på urtavlans skador hade jag varit orolig för hur urverket ser ut.

Men om du kan leva med det så är det en billig och kanske prisvärd klocka!
Och andra sidan beskriver de skicket 2/5. Säger en hel del om vad som kan förväntas.

Absolut, men varför inte urverksbilder? Med Rolex reservdels- och servicepriser hade man som köpare gärna sett bilder innan köp. Det kan ju utgöra skillnaden på en vanlig 10k- och en 30kservice..
Som @jappdapi är inne på är vi förmodligen en minoritet med råge som bryr oss om bilder på urverket.
Men jag menar hur många säljare lägger ut bilder på urverket egentligen. Det är inte många

Som @jappdapi är inne på är vi förmodligen en minoritet med råge som bryr oss om bilder på urverket.
Men jag menar hur många säljare lägger ut bilder på urverket egentligen. Det är inte många

Vad privata säljare väljer att göra är upp till dem men en stor professionell säljare som dessutom säljer klockan med 2/5 bör visa urverkets skick. Det är inte mycket begärt. Är man inte intresserad av skicket bör man nog fråga sig varför man betalar den summan för klockan överhuvudtaget. Men upp till var och en, såklart.

Hur kan man inte vara intresserad när urverket är värt ungefär hälften av klockans pris? Har man tänkt behålla klockan en längre tid kan det vara trevligt att veta så man inte råkar ut för extrema servicekostnader.

Hur kan man inte vara intresserad när urverket är värt ungefär hälften av klockans pris? Har man tänkt behålla klockan en längre tid kan det vara trevligt att veta så man inte råkar ut för extrema servicekostnader.
Jag har flera i min omkrets som inte bryr sig om urverk ö.h.t. Det är tavlan, boetten, passform och ofta märket/tillverkaren som spelar roll. Det andra är oväsentligt för gemene man som köper lyxklockor

Jag har flera i min omkrets som inte bryr sig om urverk ö.h.t. Det är tavlan, boetten, passform och ofta märket/tillverkaren som spelar roll. Det andra är oväsentligt för gemene man som köper lyxklockor
Så är det naturligtvis. Många struntar i det ja. Men här tänker jag mest för konsumentens skull så man slipper åka på dyra kostnader framöver.

Tillbaka
Topp