• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Så är det naturligtvis. Många struntar i det ja. Men här tänker jag mest för konsumentens skull så man slipper åka på dyra kostnader framöver.
Du ska kunna bedöma fotot på urverket också. Är nog inte många här som kan se om något bytts eller om verksplattor är slitna. Rost ser man kanske, men det är typ allt en novis kan notera.

Samma gäller amplitud mm egentligen. Läste en annons igår här där säljaren skriver att verket inte behöver service, det hänvisades till beat error.

Du ska kunna bedöma fotot på urverket också. Är nog inte många här som kan se om något bytts eller om verksplattor är slitna. Rost ser man kanske, men det är typ allt en novis kan notera.

Samma gäller amplitud egentligen. Läste en annons igår här där säljaren skriver att verket inte behöver service, det hänvisades till beat error.
Så är det. Här kan man i alla fall få hjälp med bedömning.

Håller helt med ang amplitud. Det kan vara extremt missvisande.

Hej alla klockrena människor.

Jag behöver hjälp, försökt hitta en klocka som kan visa pris på min men ref visar inget och hittar inte någon någonstans.
Morfar som jag ärvde av pratade om att den va värdefull.

Det är en Certina 18k guldklocka. 28g och 16x16 storlek.
Väldigt bra skick och få få repor. Kod på baksida är 0806 331 5443373. Svart urtavla.
Tack
IMG_20250907_185826.jpg
IMG_20250907_190013.jpg

Hoppas någon kan hjälpa mig
IMG_20250907_185419.jpg
IMG_20250907_185912.jpg

Hej igen alla!

Vad skulle ni säga är ett rimligt pris för en helt ny / oburen Explorer 2 Polar 2002 utan box och cert?

(Från en svensk handlare)

Hej alla klockrena människor.

Jag behöver hjälp, försökt hitta en klocka som kan visa pris på min men ref visar inget och hittar inte någon någonstans.
Morfar som jag ärvde av pratade om att den va värdefull.

Det är en Certina 18k guldklocka. 28g och 16x16 storlek.
Väldigt bra skick och få få repor. Kod på baksida är 0806 331 5443373. Svart urtavla.
Tack
IMG_20250907_185826.jpg
IMG_20250907_190013.jpg

Hoppas någon kan hjälpa mig
IMG_20250907_185419.jpg
IMG_20250907_185912.jpg
Är du säker på att boetten verkligen är guld? Boettlocket (baksidan) verkar på bilden vara silverfärgad och gissningsvis i stål.

Värdet är smält plus möjligtvis en tusing om du öht hittar någon som är intresserad av så så liten damklocka

Ping @Anders Forsberg

Är du säker på att boetten verkligen är guld? Boettlocket (baksidan) verkar på bilden vara silverfärgad och gissningsvis i stål.

Värdet är smält plus möjligtvis en tusing om du öht hittar någon som är intresserad av så så liten damklocka

Ping @Anders Forsberg

Det stämmer. Siffrorna ”06” innebär ”Yellow gold-plated (20 m) w steel caseback”.

Jag tror som @FlipSwede
Värdet är vad guldlänken är värd plus en lunch på stan. 150-200 kr är nog nära sanningen för klockan. Tråkigt men sant.

Senast ändrad:
Vad tror ni om denna?
Att den är/var hårt sliten och nu polerad så gott det gick

Tycker låset/spännet med rolexloggan verkar väldigt trött/hårdpolerat.

När en handlare beskriver skicket som

"The item shows visible and tangible signs of wear like scratches, scuffs, or small dents."

så lär det finnas ett&annat att klaga på,om du jämför med en ny.
I botten på soptunnan är den nog helt okej.

Hmm ja, fast tycker endå boetten verkar ha ganska skarpa kanter utifrån mina otränade ögon?

Lite hårt sagt med botten i en soptunna haha. Med det perspektivet är det ju endast nya klockor som är värda något?

Är inte ute efter en 100% nos 40mm utan en klocka i bruksskick till ett rimligt pris kontra skick

Vad tror ni om denna?
Att den är/var hårt sliten och nu polerad så gott det gick

Tycker låset/spännet med rolexloggan verkar väldigt trött/hårdpolerat.

När en handlare beskriver skicket som

"The item shows visible and tangible signs of wear like scratches, scuffs, or small dents."

så lär det finnas ett&annat att klaga på,om du jämför med en ny.
I botten på soptunnan är den nog helt okej.
Knappast polerad så gott det gick, tror snarare bara det är någon som är dålig på att polera som varit framme. Förstörd? Knappast men är rätt få som kan slipa/polera tillbaka den riktiga formen igen.

Majoriteten av befolkningen kommer tycka den är jättefin. En nörd hade inte köpt.

Knappast polerad så gott det gick, tror snarare bara det är någon som är dålig på att polera som varit framme. Förstörd? Knappast men är rätt få som kan slipa/polera tillbaka den riktiga formen igen.

Majoriteten av befolkningen kommer tycka den är jättefin. En nörd hade inte köpt.
Är det originallänk till 16570?

Edit: verkar kunna stämma

Hmm ja, fast tycker endå boetten verkar ha ganska skarpa kanter utifrån mina otränade ögon?

Lite hårt sagt med botten i en soptunna haha. Med det perspektivet är det ju endast nya klockor som är värda något?

Är inte ute efter en 100% nos 40mm utan en klocka i bruksskick till ett rimligt pris kontra skick

Håller med, boetten är det inget fel på, kan inte se större fel på den alls! Den är ju från 92 så ingen ny klocka har sett värre för mer pengar!

Plan? Vad skall vara plant och ej runt? Boetten? sidorna? Tycker inte sidorna ser runda ut. Kornskydden (något som brukar se tras ut) ser ju bra ut på den här!
Allt, boetten skall bara ha enkelkrökta ytor vad jag kan minnas. Kolla tex på fasningen. Väldigt avrundade hörn. Något man lär sig se väldigt snabbt om man är intresserad av sportrolex eller RO.

Tack för svaren här alla!

Personligen så tar jag hellre ett lägre pris och lite runda kanter än en NOS som länkades ovan.

Jag vill helst ha denna som en bruksklocka. Som jag inte är rädd för ska få dings etc på äventyr som den är menad för.

Så frågan är helt enkelt om det är rimligt skick till det priset?

Naturligtvis har även dåliga begagnade klockor av märket Rolex ett värde,men man måste ju jämföra rätt.

Har du dåligt med pengar/av en eller annan anledning vill ha just ett slitet objekt/tänker göra massor med repor och hack själv så duger väl den du länkade alldeles utmärkt.
För någon som värdesätter skicket/fullset över att spara 20K så är den för dålig för att ens fundera på.
Och när/om du själv ska sälja kommer dina potentiella köpare tänka samma som mig,och de intresserade falla in i kategorin jag nämnde ovan.

Hmm ja tanken för mig är att klockan ska användas flitigt så jag kommer inte "ta hand" om den. Vill ha den utomhus etc. Så ser det som ganska naturligt att klockan får ett sämre skick över tid.

Köper inte klockan för att försiktigt förvalta den och sälja vidare. Vill liksom använda den. Därför ser jag också inte anledning att betala för nos skick om jag endå tänker repa den.

Om man ska köpa en klocka i denna prisklassen och har dåligt med pengar tror jag inte man ska köpa en klocka alls ;) Detta är ett lyxintresse för alla oss här på forumet skulle jag säga (sen vill man ju inte göra en dålig affär endå)

Den var rund du… Jämför med den nedan.

Klart mycket finare men inget som jag stör mig på. Älskar de cremefärgade visarna och att den har fått leva lite ;)

I värsta fall får jag väl serva den om något år.

Hmm ja tanken för mig är att klockan ska användas flitigt så jag kommer inte "ta hand" om den. Vill ha den utomhus etc. Så ser det som ganska naturligt att klockan får ett sämre skick över tid.

Köper inte klockan för att försiktigt förvalta den och sälja vidare. Vill liksom använda den. Därför ser jag också inte anledning att betala för nos skick om jag endå tänker repa den.

Om man ska köpa en klocka i denna prisklassen och har dåligt med pengar tror jag inte man ska köpa en klocka alls ;) Detta är ett lyxintresse för alla oss här på forumet skulle jag säga (sen vill man ju inte göra en dålig affär endå)
Som Aurum skrev, folk är olika nördiga och har därmed olika förutsättningar att bedöma skick och olika kravspec på skick. Dock bättre att fråga innan man köper än efter.

För oss nördar är det mycket trevligare med en repig klocka som i grunden har kvar sin form än att någon varit framme och rundat till formerna genom dålig polering. Sedan är det rätt få nördar som repar sina Rolexur, men det är ett annat ämne.

Sedan tycker jag tjatet om opolerat är lite överdrivet, framförallt när rätt få egentligen kan avgöra det själva.

Sedan tycker jag tjatet om opolerat är lite överdrivet, framförallt när rätt få egentligen kan avgöra det själva.
Nu kanske jag är ute och cyklar men jag får känslan av att det alltid är dåligt polerade klockor som syns. Tänker en Rolex polerad av AD och lasersvetsad för att behålla formerna måste ju vara väldigt svår att syna.

Nu kanske jag är ute och cyklar men jag får känslan av att det alltid är dåligt polerade klockor som syns. Tänker en Rolex polerad av AD och lasersvetsad för att behålla formerna måste ju vara väldigt svår att syna.
Nja....Även ÅFs misslyckas ibland grovt med sina poleringar. Var väl någon här som var synnerligen missnöjd med Nymans.

TimeDome är ett lysande exempel på hur uselt det kan se ut och ändå vara Rolex CPO.
Men det skiter deras tilltänkta kundgrupp högaktningsfullt i.
De har inte ens en aning om att klockan blivit polerad.

Jämför med det här exemplaret som gick på KS. Betydligt skarpare (vilket även speglas i priset).

https://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-ii-16570-polar.190304/

Ja men nu snackar vi ju ett betydligt högre pris (som du skriver).

Jag tycker den här ser bra ut för priset och det kan man nog pressa ett par tusen på också tror jag. En klocka från 92 kan inte se direkt ny ut, jo om man går runt med den i sin lägenhet eller hus.

Sen finns det ju service ställen som inte kan polera men den här i mitt tycke ser inte överpolerad ut! Men det är mitt tycke enbart.

Tillbaka
Topp