• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad är KS-andan?

Vad är viktigast i KS-andan för dig? Välj dina topp tre

• Hjälpsamhet

Röster: 183 76.9%
  • Vänlig ton

Röster: 120 50.4%
  • Sälja klockor utan att tjäna pengar

Röster: 15 6.3%
  • Respekt

Röster: 91 38.2%
  • Kunna ställa frågor utan att få spydigt svar

Röster: 122 51.3%
  • Lägga upp bilder på klockor i alla prisklasser

Röster: 43 18.1%
  • Gilla bilder på klockor som egentligen du inte gillar

Röster: 3 1.3%
  • Hänge sig ohämmat till klocknörderiet

Röster: 50 21.0%
  • Annat svar: beskriv gärna nedan i inlägg

Röster: 3 1.3%

• Totala väljare
    238

Greven

Guld
Jag har varit med sedan första tiden av Klocksnack. Kul att se hur forumet utvecklats och alla medlemmar som hittat hit.
Det tas upp lite då och då detta med KS-andan. Vad betyder det egentligen?

Är nyckelorden Hjälpsamhet? Eller är det något annat? Rösta gärna och motivera gärna din röst i ett inlägg.

Hjälp mig hitta rätt definition. :)

Tack!

Skärmavbild 2017-02-27 kl. 17.58.42.png

För mig så är KS-kulturen vänlig ton och respekt på och utanför forumet. KS-andan är när det går ett steg längre, tex när någon bjussar någon behövande på en reservdel till dennes urverk, eller hjälper en okänd newbie med att följa med till en klockaffärer. Lite som en Random Act of Kindness utan att förvänta sig något tillbaka.

För mig så är KS-kulturen vänlig ton och respekt på och utanför forumet. KS-andan är när det går ett steg längre, tex när någon bjussar någon behövande på en reservdel till dennes urverk, eller hjälper en okänd newbie med att följa med till en klockaffärer. Lite som en Random Act of Kindness utan att förvänta sig något tillbaka.
Utmärkt sammanfattning;)

+ 1.

Spot on!

Bra formulerat @nissehult ! Håller med.

Om man vänder på det så är det alltså mot KS-andan att försöka sälja en klocka för att tjäna pengar med hjälp av en forummedlem. Lite som en Random Act of Greed. Ungefär. Eller "får" man tjäna pengar på en klocka man köpt och sedan säljer den vidare på forumet?

Om man vänder på det så är det alltså mot KS-andan att försöka sälja en klocka för att tjäna pengar med hjälp av en forummedlem. Lite som en Random Act of Greed. Ungefär. Eller "får" man tjäna pengar på en klocka man köpt och sedan säljer den vidare på forumet?
Får och får, man bör väl inte. Finns ju andra fora för de som vill tjäna pengar på klockor. Personligen ser jag det som en stor fördel om man håller sig när +-0 för då kan ju klockor cirkulera, provas och antingen gillas eller säljas vidare utan att någon behöver stå som förlorare.

Man FÅR tjäna pengar på att köpa och sen sälja samma klocka inom forumet, men det ses som ofint! Man kan bli om- och baktalad, snetittad, bespottad och tom uthängd. Det har dock inte med KS-andan att göra, utan är en helt annan diskussion...

Njaä. Enligt mig så kan man fortfarande vara snäll och givmild på ett sätt och samtidigt på ett annat sätt något girig i samband med affärer. Det enda utesluter inte det andra. Men den diskussionen förs passionerat i "Minst prisvärda"-tråden...

Bra sammanfattat av nissehult mfl, Hjälpsamhet/KS-anda för mig är att svara på PM man får av forummedlemmarna som behöver hjälp med klockrelaterade frågor, även om det är många som PM:ar dig, även försöka svara på frågor som TS startar på olika forumdelar, finns som sagt inga dumma frågor bara dumma svar, med tanke på den poll som yonsson startade om kunskapsnivån på KS, och att det alternativ som fick näst mest av röster vara att kunskapsnivån var högre här på KS, så borde det ju vara lätt att få ett bra svar på sin fråga man ställer. Att hålla god ton är en självklarhet, att visa lika stor respekt mot sina medmänniskor/forumpolare som man gör mot sina nära och kära är också än självklarhet, men det är inte alltid det blir så i vissa trådar alla gånger.

Finns många fina exempel, på när forumdeltagare varit väldigt givmilda mot varandra utan att det krävs något tillbaka, jag har personligen stött på det fler än en gång, och det är det som är så kul/trevligt med KS, fördelen med det, är att oftast så ger man en slant till BCF istället då dom som ger inte velat ha betalt.

Senast ändrad:
Klickade i hjälpsamhet, respekt och att ohämmat nörda ner sig. Tycker det är bra att här alltid finns någon som är villig att hjälpa andra med kanske mindre koll eller någon fråga. Respekt är självklart, alla är välkomna och man ska inte känna sig tvingad att äga något för X antal tiotusental kronor, vilket jag tycker är viktigt.

Men inte minst är det jäääävligt skönt att ha ett ställe där man kan nörda ner sig i zirkoniumdioxid, tourbillons, balanshjul, index, komplikationer och allt annat utan att ses som ett missfoster :p

Själv så uppskattar jag kunskapen och att folk både är hjälpsamma samt att man kan ställa frågor på saker som kanske känns självklara för många men ej för en novis! Hoppas detta kommer fortsätta. Dock kan några vara otrevliga men generellt är det en god ton!

Första gången jag köpte en ny Rolex hos dåvarande forumsponsorn, lite nervigt och trevande. Men blev kanon tack vare @Ministern som både skötte all kommunikation med Rob OCH lade själv tillfälligt ut handpenning utan att ha en aning om vem jag var. Gjorde hela köpupplevelsen lite utöver det vanliga.

Sen har jag fått ovärderligt hjälp av massvis med folk.
Ta tex @Denke som ville låta sin fru (då blivande) transportera min sålda klocka kust till kust för jag inte ville posta klocka för de summorna. (Behövde inte i sista ändan nyttja kurir-fru-denke, men glömmer inte gesten)

Första gången jag köpte en ny Rolex hos dåvarande forumsponsorn, lite nervigt och trevande. Men blev kanon tack vare @Ministern som både skötte all kommunikation med Rob OCH lade själv tillfälligt ut handpenning utan att ha en aning om vem jag var. Gjorde hela köpupplevelsen lite utöver det vanliga.

Sen har jag fått ovärderligt hjälp av massvis med folk.
Ta tex @Denke som ville låta sin fru (då blivande) transportera min sålda klocka kust till kust för jag inte ville posta klocka för de summorna. (Behövde inte i sista ändan nyttja kurir-fru-denke, men glömmer inte gesten)
Jo... Visst! Meeen, när @Denke erbjuder att hans hustru ska göra olika saker åt andra män räknas väl det inte riktigt till KS-andan..? :bookworm:

Jag har inte varit medlem så länge men det känns ändå som att respekt, hjälpsamhet och klocknörderi är viktiga ledord. Att inte bedriva ocker och nyttja K&S på ett hederligt sätt känns också självklart även om jag inte nyttjat kanalen ännu.
För mig som småbarnsförälder med delvis oförstående sambo (gällande klockintresset) så är detta en underbar ventil och möjlighet att nörda ner sig helt utan att skämmas och jag uppskattar verkligen att få delta i gemenskapen. Jag försöker bidra med vad jag kan :)

Bra sammanfattat av nissehult mfl, Hjälpsamhet/KS-anda för mig är att svara på PM man får av forummedlemmarna som behöver hjälp med klockrelaterade frågor, även om det är många som PM:ar dig, även försöka svara på frågor som TS startar på olika forumdelar, finns som sagt inga dumma frågor bara dumma svar, med tanke på den poll som yonsson startade om kunskapsnivån på KS, och att det alternativ som fick näst mest av röster vara att kunskapsnivån var högre här på KS, så borde det ju vara lätt att få ett bra svar på sin fråga man ställer. Att hålla god ton är en självklarhet, att visa lika stor respekt mot sina medmänniskor/forumpolare som man gör mot sina nära och kära är också än självklarhet, men det är inte alltid det blir så i vissa trådar alla gånger.

Finns många fina exempel, på när forumdeltagare varit väldigt givmilda mot varandra utan att det krävs något tillbaka, jag har personligen stött på det fler än en gång, och det är det som är så kul/trevligt med KS, fördelen med det, är att oftast så ger man en slant till BCF istället då dom som ger inte velat ha betalt.
Bra inlägg @Affe ! Du är verkligen en person som för KS-andan vidare och din goda ton inspirerar andra.

Tillbaka
Topp