• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad använder ni när ni ställer in tiden på klockan?

Niklas

Rolex
2-Faktor
Jag brukar bara höfta lite på morgonen och ställa efter ugnsklockan som inte går så exakt..
Någon minut hit eller dit är inte så noga, bara jag har ungefär tid på armbandsuret.
Behöver jag veta exakt tid under dagen så kollar jag telefonen eller datorns klocka.
 

Smulan

Rolex
image.png

Appen Emerald time dra ut ett medelvärde från 4 olika atomur, borde ju duga. :D

Jag brukar ringa Yonsson och fråga! :D
 

Edin

Panerai
Jag brukar bara höfta lite på morgonen och ställa efter ugnsklockan som inte går så exakt..
Någon minut hit eller dit är inte så noga, bara jag har ungefär tid på armbandsuret.
Behöver jag veta exakt tid under dagen så kollar jag telefonen eller datorns klocka.

I ärligheten så är detta fullt lika dugligt. SLs bussar går ju inte efter tidtabell på minuten heller så det är ju inte livsviktigt att det går rätt på sekunden eller ens minuten.
På en annan punkt stör jag mig till förbannelse på mormors ung och micro där båda är lika gamla, samma märke/serie men nog fan så fortar sig microns klocka dryga minuten på något dygn! :rage:
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Mina går efter min Bulova Precisionist som enligt tillverkaren skall diffa max 10 sekunder på ett år.
Samtliga är dock ställda en kvart för fort eftersom jag är en notorisk sengångare.
 

månljus

Panerai
Mobiltelefonen eller datorn. Oftast blir det mobilen då jag brukar ställa klockan när jag lämnat hemmet och är på väg någonstans.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag litar på svenskt! En Westerstrand industriklocka som jag hittade i en sopcontainer för drygt 20 år sedan. Slängde ut det elektriska centralstyrda verket och ersatte med ett radiokontrollerat urverk från Claes Olsson. Går alltid rätt!

image.jpeg

350 mm i diameter, sitter i köket.

Vid samma containerplundring fann jag en stor Eriksson klocka med. Tyvärr hade glaset krossats så jag behöll bara urtavlan som sedan dess aggerat frukostbricka (ca 450mm) :D

image.jpeg
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag litar på svenskt! En Westerstrand industriklocka som jag hittade i en sopcontainer för drygt 20 år sedan. Slängde ut det elektriska centralstyrda verket och ersatte med ett radiokontrollerat urverk från Claes Olsson. Går alltid rätt!

image.jpeg

350 mm i diameter, sitter i köket.

Vid samma containerplundring fann jag en stor Eriksson klocka med. Tyvärr hade glaset krossats så jag behöll bara urtavlan som sedan dess aggerat frukostbricka (ca 450mm) :D

image.jpeg
Du upphör inte att förvåna :) Juste frukostbricka !!!
 

LS

Panerai
2-Faktor
I ärligheten så är detta fullt lika dugligt. SLs bussar går ju inte efter tidtabell på minuten heller så det är ju inte livsviktigt att det går rätt på sekunden eller ens minuten.
På en annan punkt stör jag mig till förbannelse på mormors ung och micro där båda är lika gamla, samma märke/serie men nog fan så fortar sig microns klocka dryga minuten på något dygn! :rage:
Samma bekymmer här. Ställer ugnen och micron på exakt samma tid men ändå visar dom olika efter bara några veckor... :mad:

OnT så använder jag också iPhone eller Windows inbyggda klocka beroende på var jag är. Varför krångla till det?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Använder mobilen, har för mig att iPhonen är uppkopplad mot något ur som går rätt?
Det finns en metod i mobilsystemen som heter NITZ (https://en.wikipedia.org/wiki/NITZ) som möjliggör för systemet att skicka ut korrekt tid. Tyvärr så är inte noggrannheten specificerad så den kan vara lite hur som. Även om den "burk" som initialt skickar informationen har alldeles korrekt tid, så vandrar informationen genom ett antal andra "burkar" innan informationen når mobilen. En del av dessa "burkar" kan bestämma själv om när det passar bäst att skicka vidare informationen. Detta leder till att tiden som mobilen får inte nödvändigtvis är speciellt exakt. Detta får mig att tro att dagens smarta mobiler själva hämtar tidsinformationen från sk. NTP-servrar på internet. Vet inte mobilen var den är någonstans (tex. via GPS) så get NITZ informationen detaljerna om tidszon och ev. sommartid.

Mobilens radiomodem (som pratar med mobilsystemet) behöver inte känna till vad klockan är, men den behöver hålla en noggrann takt (dvs. att alla sekunder är lika långa) och det hjälper mobilsystemet till med rätt bra.
 

mmx

Cartier
Jag brukar bara höfta lite på morgonen och ställa efter ugnsklockan som inte går så exakt..
Någon minut hit eller dit är inte så noga, bara jag har ungefär tid på armbandsuret.
Behöver jag veta exakt tid under dagen så kollar jag telefonen eller datorns klocka.
et al; hehe, helt rätt. Kör också så för det mesta, eller så ställer jag bara inte alls. Eller solur under den årstiden. Hamnar aldrig i situationer där ett par minuter hit eller dit spelar någon roll.
 

tictac62

Cartier
Watchville appen, är perfekt!
Har även några radiostyrda klockor som kopplar upp sig i mot sändaren i Meinflingen i Tyskland
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
I ärligheten så är detta fullt lika dugligt. SLs bussar går ju inte efter tidtabell på minuten heller så det är ju inte livsviktigt att det går rätt på sekunden eller ens minuten.
På en annan punkt stör jag mig till förbannelse på mormors ung och micro där båda är lika gamla, samma märke/serie men nog fan så fortar sig microns klocka dryga minuten på något dygn! :rage:

Det är likadant med mina ugnar!
Har ny ugn och micro av Miele och de börjar gå olika efter en vecka.. Väldigt irriterande när man har lite OCD :(
 

JKanon

Omega
Brukar alltid ställa mina klockor drygt två minuter före, så jag minimerar risken att komma sent till föreläsningar och liknande... Brukar dock synka med närmsta väggklocka då och då
 
Topp