• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad använder ni när ni ställer in tiden på klockan?

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Watchville var ju fantastisk! När jag hade min värsta jagvillhamånfasklockaperiod laddade jag ner en annan månfasapp, men watchville var ju bra mycket stiligare. Tack för tips!
För övrigt känner jag stor frustration över att stadens kyrkklockor är så grymt osynkade och oexakta. På vägen till jobbet passerar jag inte mindre än fyra kyrkklockor och alla visar olika. Jag tycker att protestantiska Svenska Kyrkan borde ta sitt samordningsansvar och ha någon central sändare som alla kyrkklockor synkas med. En Gud, en kyrka, en tid. Hur svårt kan det vara?!
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Watchville var ju fantastisk! När jag hade min värsta jagvillhamånfasklockaperiod laddade jag ner en annan månfasapp, men watchville var ju bra mycket stiligare. Tack för tips!
För övrigt känner jag stor frustration över att stadens kyrkklockor är så grymt osynkade och oexakta. På vägen till jobbet passerar jag inte mindre än fyra kyrkklockor och alla visar olika. Jag tycker att protestantiska Svenska Kyrkan borde ta sitt samordningsansvar och ha någon central sändare som alla kyrkklockor synkas med. En Gud, en kyrka, en tid. Hur svårt kan det vara?!
Här i stan har klockan på rådhuset bara en timvisare. Pittoreskt? Möjligen. Otroligt frustrerande? Ja...
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Fröken ur är en av de mest besökta hemsidorna i min telefon :D så blir det när man konstant ska se hur mycket klockan har diffat (eller inte diffat med de jag har nu)
 

Rick_Hard

Omega
Jag brukar använda time.is. Jag har märkt att många hemsidor som visar tiden använder datorns klocka. Dvs ändrar man tiden i datorn så ändras även tiden som sidan visar. Men det gör inte time.is.
Nu har jag även en Casio Rangeman som synkar mot ett atomur i Tyskland och då går den på sekunden rätt med time.is så det borde ju va väldigt pålitligt när två oberoende källor visar exakt samma tid.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Jag gör som kustjägarna, använder en Citizen Aqualand.
image.jpeg
 

turnus

Breitling
Ska man vara precis kan man lika gärna välja det mest precisa.
NIST-F2 är världens mest precisa atomur. Den uppskattas diffa en sekund på 300 miljoner år.
Tiden fås på time.gov
14PML013_f2_jefferts_heavner_LR.jpg
 

månljus

Panerai
Gjorde ett litet test. Min Iphone verkar hålla tiden väldigt bra i jämförelse med appen Emerald som några här inne använde sig av.
Jämför Iphone-klockan högst upp med Emeralds klocka.

IMG_6008.jpg
IMG_6009.jpg
 
Radiostyrda klockor, eller funkuhr som tyskarna säger. Dessutom kan man ju synka sin PC:s klocka när man vill mot tidsserver, då får man rätt OK tid på den. Rätt idiotiskt att man inte lätt kan få fram sekunderna på Android-telefoner.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Radiostyrda klockor, eller funkuhr som tyskarna säger. Dessutom kan man ju synka sin PC:s klocka när man vill mot tidsserver, då får man rätt OK tid på den. Rätt idiotiskt att man inte lätt kan få fram sekunderna på Android-telefoner.
I min (uppdaterade) Sony Xperia så kan jag välja en klocka på låsskärmen som visar sekunder (a'la analog klocka).
 

corbendallasx

Friends of KS
Hojz !

Nej det har jag faktiskt inte gjort, vi borde ta och sykronisera våra respektive och så checka av med jämna mellanrum !
Jag återkommer !

Bulovan är nu ställd efter G-shock G Steel, som föresten visade sig gå exakt enligt Watchville appen. Vi får se vad Precisionist kan prestera framöver :)
Kollade av Bulovan idag. Använde den någon dag efter förra inlägget, sen har den mest legat o minsann, den är "Dead on" mot den radiokontrollerade G-shocken! Har ifs bara gått 13 dagar, men ändå. Några +/- 15 sekunder per månad är det ju inte tal om.
Watchville däremot är fem sekunder efter...
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Kollade av Bulovan idag. Använde den någon dag efter förra inlägget, sen har den mest legat o minsann, den är "Dead on" mot den radiokontrollerade G-shocken! Har ifs bara gått 13 dagar, men ändå. Några +/- 15 sekunder per månad är det ju inte tal om.
Watchville däremot är fem sekunder efter...
Har du den vanliga 'tre-visares modellen eller kronografen' ?
Min, här till vänster.
image.jpg
 
Senast ändrad:
Hallojsan,

Vad använder ni för något när ni ställer in klockan? Alltså använder ni någon hemsida eller använder ni er av något annat? Motivera gärna :)

Själv använder jag frökenur, antagligen bara för att det är den sida jag använt längst :p

Ställa in klockan manuellt? Det finns ingen anledning till, då min klocka uppdateras automatiskt varje natt genom en radiosignal från atomuret i Mainflingen, Tyskland. :)
 
Topp