• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad avskyr du mest på en klocka?

hooods

Panerai
2-Faktor
Kass finish för mycket pengar.
Screenshot_20190602_133314.jpg
 
D

Deleted member 4412

Guest
Nu jävlar ska här gnällas! Jag gillar inte:
1) Armband som är specialanpassade till boetten. Då måste man köpa märkesarmband som är överprisade och så begränsar det utbudet och för eller senare försvinner de ur sortimentet.

2) Datumfönster som sitter vid kl 4 och kl 5 och där man inte bemödat sig med att ändra vinkeln på siffrorna, utan de lutar lite eftersom datumskivan egentligen tagits fram för ett datumfönster vid 3. Det ser billigt ut och passer inte på en klocka som kostar lite mer.

3) Samma som Mikael Englund ovan, dvs tjocka sportklocksband till mindre klockor. Tex en Daydate eller ännu mindre på en rem som är tjock och/eller inte smalnar av ordentligt blir inte alls bra.

4) Löjligt höga servicekostnader och policies som gör att man inte tar bra hand om lite äldre klockor.

5) Stift istället för skruvar på lite kraftigare länkar. Visst det spara några kronor, men är ju i alla avseenden sämre, så om man ska ta lite mer betalt för en klocka så är det inte acceptabelt.

6) Diamanter som index på urtavlan. Funkar helt enkelt inte för mig.

7) Fake patina, dvs nya klockor med gulfärgade index och visare.

8) Temaklockor och limited editions blir sällan bra. Top gun IWC och 40 olika Ltd Editions av Speedmasterna är svåra att tycka om.

9) Extremt överarbetade high-tech sportklockor. Till en viss nivå kan det vara rätt coolt men om det går för långt, som vissa av de extremare Hublot, Zenith och AP, och klockan mer ser ut som 50 mm mekano på handen, så funkar det helt enkelt inte.
Va kul att jag gick igenom den här tråden. Min Zenith A386 går ju under din nummer 2 angående fula klockor:)
 
D

Deleted member 4412

Guest
+1! Vet inte hur många klockor jag ratat pga detta.

Den värsta styggelsen är dock datumfönster som visar tre dagar samtidigt. Sen när blev datumhjul så snygga att urtavlor måste skeletteras för att visa dem? Dessutom blir klockan omöjlig att använda den sista dagen i alla månader utan 31 dagar...
Så du skulle ratat den här pga datumet?;)
 
Senast redigerad av en moderator:
D

Deleted member 4412

Guest
Herregud vad mycket man tyckt varit kopiöst fult men ändå ägt haha. Likväl har man ägt o kört kombinationer man idag tycker är totalt smaklöst:)
 

Riffraff

Cartier
Avskyr är ett starkt ord men jag ogillar.....

Tudors visare
Gul tavla
Ädelstenar "Diamonds are a girl's best friend"
 

p13

Breitling
Finns inte mycket jag hatar, men en del saker som ar lite irriterande:
- For mycket text pa urtavlan (tex den nya Pelagos med 5 rader text istallet for 2)
- Litet urverk i stor boett, speciellt kronografer som ser vindogda ut
Men det jag hatar just nu ar nar vissa klockor ar omojliga att kopa nya, enda sattet ar gray market for 2X retail (Rolex Batman/Pepsi/Daytona, Patek Nautilus etc). Blir for mycket status och det roliga forsvinner...
 
D

Deleted member 11690

Guest
När det är för många höga siffror i följd på prislappen.
Den korta visaren på tex Tudor blackbay.
När det inte finns microjoustering på länken.
Öppen framsida är nästan alltid fult, ännu värre blir det på en i övrigt snygg klocka.
 
Senast redigerad av en moderator:

Stefan S

Patek
2-Faktor
Visst finns det klockor jag inte gillar men kan inte generalisera med något. Har t o m upplevt en skeletonklocka som gav starkt habegär och känner saknad över den Breitling med mineralglas jag haft.
 
Topp