• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad för index föredrar ni? (stav, arabiska, romerska eller övrigt)

Vad för index föredrar ni? (stav, arabiska, romerska eller övrigt)

  • Stav

    Röster: 159 77.6%
  • Arabiska

    Röster: 27 13.2%
  • Romerska

    Röster: 17 8.3%
  • Diamanter

    Röster: 13 6.3%
  • "ringar"? (klassisk sub-tavla)

    Röster: 42 20.5%
  • Annat

    Röster: 6 2.9%

  • Totala väljare
    205

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Vad som helst utom romerska:cool:.... och blandningen på california dial är hemsk.
 
Senast ändrad:

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Stavindex på dressare och prickar/ringar på sportreferenser.
Romerska siffror verkar inte vara så populärt här. Det är riktigt snyggt om det görs rätt, som Breguet till exempel, synd bara att den är lite för lång över luggarna bara...
68C52FE5-CD7E-4022-8FA6-76259F7925A7.jpeg
 

Ola G

Cartier
Det beror helt på vilken klocka indexen sitter på men utan att specificera detta - stavar. Det är mest allsidigt
Med vänlig hälsning
Ola G
 

Zingo

Rolex
Beror på om DJ ska se dressing ut eller ej då det blir stor skillnad. Gillar romerska på den likväl stav.

Visarna med lumme om det är lumme på tavlan och tvärtom.
 

Jpg

Cartier
2-Faktor
romerskt är verkligen inte toppen, men tycker att det kan funka på piloter, californiatavlan gillar jag.
 
Det beror givetvis på klocka men generellt föredrar jag stavindex. Panerais arabiska gillas och även om jag inte är så förtjust i romerska tycker jag att de små som omger stavindex på DJ 36 är en riktigt schysst implementering.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Gillar de flesta som inte blir allt för spejsade. Dessa två är exempel på mina favoritindex. Tissots kilar är underbara.
IMG_20180403_090909.jpg
IMG_20180617_125225.png
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Stavindex på en Rolex Datejust är min favorit. Helst utan den lilla "rail" med pyttesmå romerska index.

Så:

IMG_1623.JPG


Inte så:

IMG_1622.JPG
 

Admm

KS Explorers Club
Beror sig på vilken klocka. Romerska index är det finaste jag vet på en DateJust!
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Personligen anser jag stav överlägset snyggast på DJ, DD, Submariner. Möjligen arabiskt på explorer.
Romerskt kan vara snyggt på vissa utvalda tavelkombinationer; färg, typ, modell.
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Beror lite på klocka men hittills har jag inte stött på en klocka som jag gillat med romerska siffror.
 
Det beror mycket på vad det är för klocka. Jag har i största allmänhet en förkärlek till romerska siffror. Men jag tycker inte att romerska siffror hör hemma på en sportklocka/beater. Då anser jag att antingen bara stavar eller möjligtvis 3,6,9 och 12 är med och resten stavar.
Men om det är en dresser eller every day watch så föredrar jag romerska siffror
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Romerska är det mest klassiska och kräver sin klocka. Romerska kan lyfta ett sportur typ datejust/daydate, men det är ingenting för ett dykarur normalt. Samtidigt är det svårt att vara generell för allt har med design, hantverk och materialval att göra. Vilka indexeringar det är spelar mindre roll på en ful klocka.
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Romerska är det mest klassisks och kräver sin klocka, men kan lyfta ett sportur typ datejust eller daydate. Det är ingenting för ett dykarur normalt. Samtidigt är det svårt att vara generell för allt har med design, hantverk och materialval att göra. Vilka indexeringar det är spelar mindre roll på en ful klocka.
Romerska gör sig klart bäst på tanks.
Foto lånat av @Aurum.
img_0930-jpg.528189
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Romerska gör sig klart bäst på tanks.
Foto lånat av @Aurum.
img_0930-jpg.528189
Jag tycker romerska siffror hört sig bra på Cartier och tanks, men det finns fler märken och modeller som lyfter. Är det en snygg i grunden klocka passar det mesta. Romerska siffror är sofistikerat. Därför passar de bäst på finare dressur, gärna i ädelmetaller, men det finns exempel där de lyckats få det vulgära att gifta sig med det sofistikerade på ett alldeles speciellt sätt, men det är en balansgång med diken fyllda med skit åt båda hållen.
WatchFullFront.jpg
images-11.jpeg
Cartier-Tank-Francaise-Large-W51002Q3-for-sale-Govberg-via-Perpetuelle.jpg
Franck-Muller-Psy-watch.jpg
b455ca2c-187b-11e7-92e7-3e3fdfa5804b.jpg
ade7yqy6.jpg
116200Black.jpg


Sen finns det en del med index i arabiska och stav som har ikonstatus.
Jaeger-LeCoultre-Reverso-Duo-Govberg-for-Perpetuelle-900x600.jpg
jaeger_lecoultre_reverso_shadow_dress_watch_1519097910_cc5b7f68.jpg
Red-and-Blue-Lacquered-Dial-JLC-Reverso.jpg


Arabiska siffror, diamanter och gummi får en specifikt uttryckssätt. Perfekt till snorkel och cyklop.
watch-club-franck-muller-conquistador-white-gold-diamond-set-ref-8000scd-year-2004-4.jpg
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Jag gillar romerska, lite förvånad över att det verkar vara så impopulärt i vissa kretsar. Fast då skall det väl helst vara en någorlunda dressad klocka. Stavindex känns annars som det mest neutrala, som passar till de flesta typer av klockor.
 
Topp