• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad för index föredrar ni? (stav, arabiska, romerska eller övrigt)

Vad för index föredrar ni? (stav, arabiska, romerska eller övrigt)

  • Stav

    Röster: 159 77.6%
  • Arabiska

    Röster: 27 13.2%
  • Romerska

    Röster: 17 8.3%
  • Diamanter

    Röster: 13 6.3%
  • "ringar"? (klassisk sub-tavla)

    Röster: 42 20.5%
  • Annat

    Röster: 6 2.9%

  • Totala väljare
    205

Lyckokaka

Cartier
2-Faktor
Det är strunt samma. Det viktigaste är att visaren är orange och utformad som en blixt. Då finns det ingen som bryr sig om indexen. :)
IMG_2359.JPG

Helt med dig på den!
20171111_165612.jpg
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag gillar romerska, lite förvånad över att det verkar vara så impopulärt i vissa kretsar. Fast då skall det väl helst vara en någorlunda dressad klocka. Stavindex känns annars som det mest neutrala, som passar till de flesta typer av klockor.
På en stram och klassisk klocka som en tank eller en Reverso tycker jag Romerska funkar perfekt. Art Deco funkar generellt bra med romerska siffror, enligt mig bättre än Arabiska eller stavindex.
Även en DJ/DD med rätt tavla gör sig bra med Romerska siffror tycker jag, men det är inte alla som klarar att sticka ut med sina klockor ;)
 

Psykel

Patek
Jag tycker romerska siffror hört sig bra på Cartier och tanks, men det finns fler märken och modeller som lyfter. Är det en snygg i grunden klocka passar det mesta. Romerska siffror är sofistikerat. Därför passar de bäst på finare dressur, gärna i ädelmetaller, men det finns exempel där de lyckats få det vulgära att gifta sig med det sofistikerade på ett alldeles speciellt sätt, men det är en balansgång med diken fyllda med skit åt båda hållen.
WatchFullFront.jpg
images-11.jpeg
Cartier-Tank-Francaise-Large-W51002Q3-for-sale-Govberg-via-Perpetuelle.jpg
Franck-Muller-Psy-watch.jpg
b455ca2c-187b-11e7-92e7-3e3fdfa5804b.jpg
ade7yqy6.jpg
116200Black.jpg


Sen finns det en del med index i arabiska och stav som har ikonstatus.
Jaeger-LeCoultre-Reverso-Duo-Govberg-for-Perpetuelle-900x600.jpg
jaeger_lecoultre_reverso_shadow_dress_watch_1519097910_cc5b7f68.jpg
Red-and-Blue-Lacquered-Dial-JLC-Reverso.jpg


Arabiska siffror, diamanter och gummi får en specifikt uttryckssätt. Perfekt till snorkel och cyklop.
watch-club-franck-muller-conquistador-white-gold-diamond-set-ref-8000scd-year-2004-4.jpg
Funkar absolut bra på mer än Cartier, men menade att det är bäst på "orunda" klockor i allmänhet enligt mig.
Mina favoriter är dock arabiska med spännande typsnitt, som min Reverso:
F3C707D5-35A0-4851-B53F-C8A5A6C12D49.jpeg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Funkar absolut bra på mer än Cartier, men menade att det är bäst på "orunda" klockor i allmänhet enligt mig.
Mina favoriter är dock arabiska med spännande typsnitt, som min Reverso:
F3C707D5-35A0-4851-B53F-C8A5A6C12D49.jpeg
Med den patina som din Reverso har skulle det passa med alla former av index. Patinan står så högt över de övriga förhållandesvis små detaljerna
 

Ronnie

Rolex
1783_84_0.jpg


Old School Breguet vore nåt. Inte så vanligt på armbandsur tyvärr. Vet inte någon enda som har riktigt rätt typsnitt när jag tänker efter.

langheynejohannwg3.jpg

Skulle gärna ha en klocka med riktigt långa romerska också. Växer inte heller på träd tyvärr.
Favoriten i min samling har stavar, men jag är klart snabbare på att läsa av tiden när klockan har siffror. :oops:
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Beror på vilken klocka förstås, datejust passar med många olika slag.. lite mer sport med arabiska sifr. och något avskalat och dressigt med stavindex, mer eller mindre beroende påpå hur modern tavlan är m.t.p lysmassan. Romerska är jäkligt coolt det med men inte hunnit prova :)

IMG_20190108_161045.jpg

IMG_20180828_145728.jpg

IMG_20181108_172730.jpg
 
Topp