Vintageklockor..
Det kan vara många saker som attraherar mig till att skaffa en klocka, motsatsen till vintage d.v.s. det nya, har jag lärt mig genom åren att jag kan uppskatta till en början för att i slutändan alltid trötta på och helt sluta använda till sist.
Klockorna i samlingen får inte heller vara en så pass känsliga och/eller ovanliga (dyra) att jag inte vågar bära och använda dem till vardags.
Det är ju inte direkt så att jag bilar golv varje dag, är en kontorsråtta som de flesta andra, men klockan ska klara av allt det vardagliga utan att jag ska tänka på att plocka av mig klockan titt som tätt.
Vad är det då för attribut som attraherar och måste det vara en viss typ av tillverkare/klocktyp?
Jag har ju en naturlig fallenhet att snöa in på tidstypiska dykarklockor, de riktigt tooliga är ju sjukt charmiga (om inte alltid så himla vardags-bärbara)
I slutändan brukar jag landa i dykare med tidstypiska attribut och bärbara mått, även om en Sub är lite lätt fantasilöst så är det jäkligt bra klockor (pre-maxi case)
Charmiga tavlor som mattats med åren och ett använt plexiglas kan vara väldigt trevligt
Klockor med en specifik historia och som dessutom varit delaktiga i historiska händelser kan också få cylindrarna att skjuta igång.
Och det här är bara några exempel, det går att hitta hur många skojiga attribut som helst på vintageklockor i alla prisklasser.
Moderna klockor för mig är i mångt och mycket förfining, en stor del av den charm som finns i vintage kommer från nyskapande för sin tid och att ha vågat ta ut svängarna rejält ibland.
Vintage rocks!