• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad gör att du uppskattar vintageur?

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Skulle inte kalla dessa tre nedan för vintage. Helt enkelt för att de inte känns gamla trots patina. Modern design, moderna urverk med nyare tekniker etc. Däremot vågar jag posta dessa i vintage-delen då de är lite retro och semi/neovintage.
Ca 1980..
DSCN98542.jpg

80's...
DSCN9844.jpg

1984...
IMG_7191.jpg



Dessa fyra är däremot vintage för mig. Känslan är helt rätt. Gamla trevliga urverk som inte alla urmakare gillar att skruva i utan man måste oftast vända sig till Farfars etc.
70-tal...
IMG_6926.JPG

1947...
IMG_6110.JPG

1969..
IMG_6515.jpg

1972...
IMG_7543.jpg
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Här är ett par "very, very soon to be vintage" jag fastnat för av nostalgiska skäl.

När jag började på högstadiet 1984 fick jag välja mig en ny klocka på Ur&Penn. En klocka stack ut! Casio G-Shock hade precis kommit till Sverige. Den hängde sen med en bit in på nittiotalet. Bild från 1988:
FullSizeRender.jpg

Igår blev jag återigen stolt ägare till en. Denna gång en trevlig från VM-1994.
IMG_2370.JPG



G-Shocken bytte jag till en Aqualand tidigt 90-tal när jag började dyka. Man klarade sig inte utan elektronisk djupmätare och dykminne. Bild från Sipadan utanför Borneo 1994:
Snapseed.jpg



Reklambild som fick mig som fritidsdykare och kronvrak att känna mig lite tuffare.
IMG_2374.JPG



Jag är nu inne på min fjärde Aqualand:
IMG_2372.jpg



Kul, tuffa bruksklockor som båda två föddes i mitten av 80-talet, fortfarande är i produktion och har hängivna fans. Båda tycker jag har en självklar plats i den horolgiska historien.
 

Kingpin

Omega
Handlar mer om attribut än om ålder. Det står för all del alla fritt att kalla vad de vill vintage. :)

Men kan man verkligen inte dra gränsen någonstans? Blir så konstigt när någon kommer med 2005a och säger vintage... Personligen tycker jag 30 år en bra gräns, lika gammal som jag själv är ;)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Men kan man verkligen inte dra gränsen någonstans? Blir så konstigt när någon kommer med 2005a och säger vintage... Personligen tycker jag 30 år en bra gräns, lika gammal som jag själv är ;)
Personligen så tycker jag snarare att det är en era än något flytande. Jag tycker att det på något sätt måste kännas utdaterat än bara gammalt. En Rolex 16610 är för mig bara gammal även om den är tillverkad 30 år sedan.

Jag tror att vi får finna oss i att alla har en egen definition i ämnet. :)
 

Psykel

Patek
Personligen så tycker jag snarare att det är en era än något flytande. Jag tycker att det på något sätt måste kännas utdaterat än bara gammalt. En Rolex 16610 är för mig bara gammal även om den är tillverkad 30 år sedan.

Jag tror att vi får finna oss i att alla har en egen definition i ämnet. :)
Det är ju väldigt många faktorer, många av dom individuella, som går in i definitionen. Jag skulle ju exempelvis inte kalla en 30 år gammal parfymklocka för vintage, medan en kvalitetsklocka av samma ålder skulle vara vintage för mig. Det måste ligga nåt slags värde, inte nödvändigtvis monetärt, i klockan för mig.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det är ju väldigt många faktorer, många av dom individuella, som går in i definitionen. Jag skulle ju exempelvis inte kalla en 30 år gammal parfymklocka för vintage, medan en kvalitetsklocka av samma ålder skulle vara vintage för mig. Det måste ligga nåt slags värde, inte nödvändigtvis monetärt, i klockan för mig.
Så en sån här safirsportis kvalar in för dig? :)

För mig så är det inte en vintageklocka. Det är en gammal ny klocka.

IMG_5896.JPG


Dock är detta en diskussion där vi aldrig kommer att kunna enas allihopa. Jag har inga problem med att folk kallar vad de vill för vintage. Jag förstår det bara inte alltid. :)
 

Psykel

Patek
Så en sån här safirsportis kvalar in för dig? :)

För mig så är det inte en vintageklocka. Det är en gammal ny klocka.

IMG_5896.JPG


Dock är detta en diskussion där vi aldrig kommer att kunna enas allihopa. Jag har inga problem med att folk kallar vad de vill för vintage. Jag förstår det bara inte alltid. :)
I dagsläget, om jag ska göra det enkelt för mig, så sätter jag 1989 som sista året för vintage.
 

differo

Cartier
Försöker väga över två anledningar(för mig):
1) det estetiska
2) det enkla (design + urverk)

Blir väldigt imponerad när jag ser en klocka med 60+ år på nacken som fungerar. Som fungerar väldigt bra! Inte så många andra saker överhuvudtaget som fungerar efter 60 år (m.a.p. tekniska 'prylar'). Nyare/moderna klockor är det inget fel på, dessa vill man också ha:) dock är jag inte lika glad för modern design med more is more tankesättet (i mina ögon). Min svärmor tittade på en av mina klocklådor och sa: 'men de är likadana alihopa!'. Det är de såklart inte, vintage dressare är de ju men likadana - nix. Ta en enkel kvalitetsurverk (inga komplikationer), det är inte många delar där och ändå fungerar de perfekt tillsammans och visar (ehm) exakt tid. Håll efter en sådan och den kan ticka hur länge som helst. Det är spännande med nya tekniker (co-axial etc., komplikationer osv) men enkelheten (läs billigare service) är svårslagen.
 
Topp