Dagens
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nybadad![]()
Veckobadet blubbelleblubb.
Ursäkta min ovisshet men vad menas med wideboy?![]()
Fråga är enda sättet att lära sig på! Tack jensabAtt det är bredare indexmarkeringar.
/j
Schyst nato!Blev denna idag:
![]()
Mvh
Micke
Detta ska provas! Kanske redan idag.Nu bakas det saffransbullar! Lovade någon ( @Urkvinnan @EmmaE @MariaE kommer inte ihåg vem av er tre) receptet med rom i någon tråd som jag inte hittar.
Håll i er!
40 bullar
2 paket med saffran
1 sockerbit
1msk rom
5msk tds rom (tds = till dig själv)
50gram jäst
5dl mjölk
150gram smör
1/2 tsk salt
1 1/2 dl strösocker
ca 12 dl vetemjöl
Russin
Ägg
- Stöt saffran med sockerbiten i en mortel och häll över romen. Ta en matsked rom själv. Låt det hela stå och dra några minuter.
- Rör under tiden ut jästen med två deciliter kall mjölk. Värm den resterande mjölken till 37grader. Slå över jästblandningen och rör om. Ta en matsked rom.
Tillsätt det rumsvarma smöret skuret i bitar, därefter salt socker och saffransblandningen. Ta en matsked rom själv
- Arbeta ned mjölet - lite i taget- tills degen är fast men inte för hård. Använd en bakmaskin för guds skull. Men minst tio minuter. Låt ljäsa under duk i en timme.
- Lägg russinen i blöt i ljummet vatten. Jag brukar slänga i en skvätt rom även här. De får ligga i blöt så långe som degen jäser. Ta en matsked rom
- Knåda degen på mjölat bakbord och rulla den till längder. Do your thing och forma den som du vill. Lägg på bakplåtspapperTorka av russinen på hushållspapper. Sätt ugnen på 240 grader.
- Låt bullarna jäsa på plåt under duk i trettio minuter. Ta en matsked rom. Pensla dom därefter med uppvispat ägg. Grädda i ca 10 minuter. Men håll koll på dom små jävlarna. Ta ut när dom är gyllenbruna. Låt svalna på galler.
- Ta fram en liter mjölk och ät tills du mår bättre.
- Ta en matsked rom.
![]()
Bullbak kräver beater!
Älskar TDS raderna i receptet. Kan bli århundradets bullkalas om man skjuter in några extra rader i receptet. Borde enkelt kunna läggas till i varje recept. Typ, grilla .... TDS ett flak öl, TDS en flaska bubbel osv....Nu bakas det saffransbullar! Lovade någon ( @Urkvinnan @EmmaE @MariaE kommer inte ihåg vem av er tre) receptet med rom i någon tråd som jag inte hittar.
Håll i er!
40 bullar
2 paket med saffran
1 sockerbit
1msk rom
50gram jäst
5dl mjölk
150gram smör
1/2 tsk salt
1 1/2 dl strösocker
ca 12 dl vetemjöl
Russin
Ägg
- Stöt saffran med sockerbiten i en mortel och häll över romen. Ta en matsked rom själv. Låt det hela stå och dra några minuter.
- Rör under tiden ut jästen med två deciliter kall mjölk. Värm den resterande mjölken till 37grader. Slå över jästblandningen och rör om. Ta en matsked rom.
Tillsätt det rumsvarma smöret skuret i bitar, därefter salt socker och saffransblandningen. Ta en matsked rom själv
- Arbeta ned mjölet - lite i taget- tills degen är fast men inte för hård. Använd en bakmaskin för guds skull. Men minst tio minuter. Låt ljäsa under duk i en timme.
- Lägg russinen i blöt i ljummet vatten. Jag brukar slänga i en skvätt rom även här. De får ligga i blöt så långe som degen jäser. Ta en matsked rom
- Knåda degen på mjölat bakbord och rulla den till längder. Do your thing och forma den som du vill. Lägg på bakplåtspapperTorka av russinen på hushållspapper. Sätt ugnen på 240 grader.
- Låt bullarna jäsa på plåt under duk i trettio minuter. Ta en matsked rom. Pensla dom därefter med uppvispat ägg. Grädda i ca 10 minuter. Men håll koll på dom små jävlarna. Ta ut när dom är gyllenbruna. Låt svalna på galler.
- Ta en matsked rom.
![]()
Bullbak kräver beater!
Ja, har faktiskt lagt till det i de recept jag orkar skriva upp... Man får inte glömma bort sig självÄlskar TDS raderna i receptet. Kan bli århundradets bullkalas om man skjuter in några extra rader i receptet. Borde enkelt kunna läggas till i varje recept. Typ, grilla .... TDS ett flak öl, TDS en flaska bubbel osv....
Det var åtminstone jag. Guld! Tack! Bakning ska ske snarast!Nu bakas det saffransbullar! Lovade någon ( @Urkvinnan @EmmaE @MariaE kommer inte ihåg vem av er tre) receptet med rom i någon tråd som jag inte hittar.
Håll i er!
40 bullar
2 paket med saffran
1 sockerbit
1msk rom
50gram jäst
5dl mjölk
150gram smör
1/2 tsk salt
1 1/2 dl strösocker
ca 12 dl vetemjöl
Russin
Ägg
- Ta en matsked rom.
![]()
Bullbak kräver beater!
Fundrar på om man kan ta bort de övriga raderna och bara köra TDS raderna och handla bullarna istället.Ja, har faktiskt lagt till det i de recept jag orkar skriva upp... Man får inte glömma bort sig själv![]()
Snälla sluuuta. Jag trycker helt oförberedd på länken i "notiser" och hamnar rakt i detta! Du får börja använda triggervarning "klocka i bastu" "klocka i vatten" "klocka i tprktumlare" kort sagt "klocka i annan situation än gängse". Snäääälla!
Nej för i helvete! Det är så många butiker som har så pass lite saffran så de smakar ju ingenting. I vart fall inte saffran. Vissa svin använder även gurkmeja som färgar gult och absolut inte smakar saffran. Ingen som jag har sett använder rom... På med förklädet nu och bete dig som en manFundrar på om man kan ta bort de övriga raderna och bara köra TDS raderna och handla bullarna istället.
Detta är ju "gängse" för mig och många andra.Snälla sluuuta. Jag trycker helt oförberedd på länken i "notiser" och hamnar rakt i detta! Du får börja använda triggervarning "klocka i bastu" "klocka i vatten" "klocka i tprktumlare" kort sagt "klocka i annan situation än gängse". Snäääälla!
Tydligen så är det sommardäck som standard eftersom det inte är någon lag på vinterdäck i Danmark. Ungefär som i sverige på 80talet. Att sommardäcken är stenhårda och glider som puckar över snön skiter de fullständigt i. Bilen är en helt ny toyota avensis med knappt 500 mil på mätaren. Framkomligheten är NOLL. Samma snömängd är helt problemfritt i sthlm med vanliga vinterdäck vare sig det är dubbat eller odubbat. Hertz skiter fullständigt i säkerhet och kundernas liv.Undrar varför Hertz i Danmark bara kör med sommardäck på sina bilar. Känns som att köra en gammal amazon igen.
![]()