Husse
Pandion
Tack!Får börja med att be om ursäkt för mina högst sporadiska skivtips på sista tiden. Sen min far gick bort i april har jag som enda barn haft lite annat att tänka på. Nu är i alla fall hans hus i Uppsala uppröjt och besiktat inför en försäljning. Det finns en risk att det fortsätter att vara sporadiskt ett tag då den rätta inspirationen har svårt att infinna sig. Det har dessutom varit dåligt med nytt den sista tiden, men här kommer ett undantag:
Joe Bonamassa - British Blues Explosion Live (2018)
Joe började spela gitarr redan vid 4 års ålder och hade sitt första band vid 12. Efter en tid i bandet Bloodline gav han år 2000 ut sin första soloskiva, A New Day Yesterday. Den har följts av i princip en ny studioskiva varje år och på senare tid, otaliga liveskivor. Jag gillar liveskivor då dom oftast ger dig en äkta bild av artisten utan en massa studiofix. Så är fallet med Bonamassas liveskivor också, men det har blivit lite tjatigt med en tre fyra varje år de senaste åren. Hur som helst, Bonamassa är klart inspirerad av den brittiska blues som växte fram i slutet på 60- och början på 70-talet. På dagens skiva tackar han sina tre stora förebilder med grymma versioner av några av deras mest kända låtar. Vi pratar givetvis Eric Clapton, Jeff Beck och Jimmy Page, alla med ett förflutet i Yardbirds. Bonamassas mycket distinkta spelstil och sångröst slår givetvis igenom, vilket ger dom här gamla låtarna ett nytt och fräscht liv. Bara att luta sig tillbaka, dra upp volymen och njuta ...
![]()
En artist man lyssnat på men inte känt till!
Du är en bra källa till kunskap @laketwig!
Vackert med Exploreretta!