Dags att utbilda er lite mer inom det som brukar kallas neo-prog.
Pendragon - The Masquerade Overture (1996): Jag har nämnt Pendragon tidigare i mitt tips om en skiva med Marillion om jag minns rätt. Tillsammans med med Marillion, Arena och IQ räknas Pendragon som en av dom mera framgångsrika inom brittisk neo-prog. Det finns dessutom kopplingar mellan flera av banden. Pendragon bildades av Nick Barrett (gitarr, sång) 1978. Trögt i starten, men kariären tog fart när Clive Nolan (keyboard) blev medlem 1986. Clive Nolan är en erkänt duktig musiker som har haft stor betydelse för brittisk neo-prog. Utöver ett antal mindre sidoprojekt (Shadowland t ex) bildade han i mitten på 90-talet Arena tillsammans med Mick Pointer, Marillions ursprungliga trummis.
Åter till Pendragon. Det gick som sagt trögt i starten, då man hade lite svårt att hitta en distinkt egen stil. Man gjorde inget större avtryck på hemmamarknaden, men lyckades lite bättre i andra europeiska länder, framför allt i Polen. I början på 90-talet började det dock äntligen lossna, tack vare tre riktigt bra skivor på raken:
- The World (1991)
- The Window of Life (1993)
- The Masquerade Overture (1996)
Den sistnämnda är utan tvekan deras bästa och mest helgjutna skiva. Neo-prog när den är som bäst, med flera långa episka spår, grymma gitarrsolon och en perfekt produktion där alla instrumenten har sin givna plats. Gillar du musikstilen men missat den här skivan har du något att se fram emot ...
PS.
Pendragon har precis släppt en dubbel liveskiva där man firar 20- årsjubileumet av skivan i dagens skivtips, givetvis inspelad i Polen, där man som sagt har mest fans. CD 1 innehåller hela The Masquerade Overture med alla låtarna i mycket bra versioner.