• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad hade ni för klocka som första riktiga ur?

Snilsson

Cartier
IMG_20151130_190705.jpg
 
Första klockan jag använde dagligen var en suunto core, höll i 6 år innan den gav upp.
Det var nästan längre än jag trodde med tanke på vad den fick utstå.
 

Daniel J

Omega
Jag började med en svart Omega SMP quartz.
20 år innan hade jag en G-shock i lumpen som inte användes efter muck.

Efter ett år med min SMP köpte jag en Planet Ocean XL 8500.

Efter ytterligare ett år köpte jag en Speedmaster 9300.
Jättefin men min PO fick typ 90% handledstid och när jag hade speedmastern längtade jag till min PO.
Så den är nu till salu nyservad i fint skick. Finns i köp och sälj avdelningen.

När Speedmastern är borta har jag lite funderingar på en Planet Ocean crono men det kan nlika gärna sluta med att jag håller mig till min PO...
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
image.jpeg

Kommer inte ihåg alla innan denna, det var väl några supermultifunktionscasios vilka var poppis under 80-talets början. Denna fick jag i konfirmationsgåva av min mormor 1985. Det är min morfars NOR-klocka men turligen är den endast graverad med hans namn, ingen annan text. Den här fick mig ner i träsket. Den är fortfarande ett av de mest sparsmakade och vackra armbandsur jag sett.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Det var denna Heuer Camaro. Köpt från en liten affär på Ringvägen i Stockholm som sålde begagnade klockor. Farsan tipsade om den och den kostade 2500kr. Var någon gång på mitten av 90-talet.
image.jpeg


Före den var det nog ett par GUL-klockor och efter den köptes nog en Omega Seamaster 200m "pre bond"
batteriare. köpte jag också begagnad komplett för ca 3k.
/j
 

SJ Smythe

Cartier
En TH Grand Carrera, köpt 2009. Hade den i knappa två år innan den flippades, vid det laget hade den stått i skuggan av en PO 2500 ett tag.

image.jpeg
 

Btotheb

Omega
Longines HC. Trogen kompanjon under studieåren. Klarat allt den utsatts för med bravur. Börjar nog bli dags att kosta på den en service som tack..

image.jpg
 

LS

Panerai
2-Faktor
Seiko snzh-55 var min första automatiska klocka. Tyvärr dog den efter att jag tappat den i security på väg till USA. Levde i 2 års klock-exil innan jag fick återfall förra våren och köpte en blå SMP 2531.80. Det ser ut som återfallet kommer hålla i sig, även om SMPn flippades till förmån för SMPc efter ett halvår :)
 

par

Patek
2-Faktor
Köpte min första riktiga klocka när jag var 18år, speedy prof. Speciell känsla, däremot saknar jag inte den direkt..
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Camel Trophy klocka, underbar klocka med vintage look.
En klocka ja saknar/saknat, dog/gick sönder nere i Irakiska öknen och följde aldrig med på tillbaka resan hem tyvärr
 

Jooiie

Omega
25041_01-735-7672-4084-set-ls_7.jpg

(Obs. lånad bild)
En Oris Big Crown Royal Flying Doctor LE, ref. 01 735 7672 4084. Köptes i Maj 2015 på flygplatsen i München.
Såldes för cirkus en månad sedan till min far och ska jag vara ärlig så saknar jag den inte så värst. Det är jättetråkigt att inte ha kvar sin förstaklocka som satte igång det hela men den låg mer eller mindre bara i sin box efter att jag skaffade min SMPc. Insåg väldigt snabbt att jag föredrar de mer traditionella storlekarna på klockor och denna började kännas lite som en hockeypuck IMHO. :D

//J
 

PCB

Audemars
longines HC
004.JPG

men såldes rätt fort (tyvärr) för att finansiera en djupare dykning i klockträsket:D
 

Syven

Panerai
2-Faktor
TH Carrera.
20160311_073531.jpg

Har den fortfarande.
Var en 30 års present till mig själv.
Suktad länge efter den men hade svårt att motivera ett så dyrt inköp till mig själv.
Får inte så mycket handledstid längre men kan inte bringa mig själv till att sälja den.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
image.jpeg

Kommer inte ihåg alla innan denna, det var väl några supermultifunktionscasios vilka var poppis under 80-talets början. Denna fick jag i konfirmationsgåva av min mormor 1985. Det är min morfars NOR-klocka men turligen är den endast graverad med hans namn, ingen annan text. Den här fick mig ner i träsket. Den är fortfarande ett av de mest sparsmakade och vackra armbandsur jag sett.
image.jpeg

Min första riktiga vad jag kan komma ihåg. Konfirmationspresent från min mormor. Tillhört min morfar.
Både den långa och lite kortare versionen. :)

Fin klocka!
 
Topp