• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad har ni för yrke?

När jag utbildade mig till arkitekt fanns inte spel. Inte på dator i varje fall. Det fanns i och för sig en (1) dator på arkitektursektionens administration, plan 5. Det var en mystisk manick som innehöll samma lista som administratören hade i pärmen bredvid den. För säkerhets skull - för datorer var inget man litade på.

När jag utbildade mig till arkitekt var vi mycket irriterade på att det fanns andra som också kallade sig arkitekter - trots att de "bara" höll på med inredning eller landskap. Vi var ju de riktiga arkitekterna! Allt annat var lite mindre så.

Senare blev det ännu mindre så vilket den här konversationen grundar sig i - men jag har för länge sedan slutat kalla mig arkitekt (eller arbeta med det) och gått vidare till mer generiska titlar.

Jag försöker vara hyfsat noga med att säga att jag är molnarkitekt för att inte göra folk tjuriga. Idealt hade jag haft "datanörd" på dörren

Jag försöker vara hyfsat noga med att säga att jag är molnarkitekt för att inte göra folk tjuriga. Idealt hade jag haft "datanörd" på dörren

Kom på en sak... När jag arbetade som arkitekt var det inte sällan att jag fick höra att jag och alla andra arkitekter bara ville bygga luftslott. F-n - molnarkitekt kanske är helrätt!

Senast ändrad:
Jobbar som business controller för ett statligt ägt aktiebolag. Civilekonom i grunden. Tyvärr väldigt få kollegor med intresse för klockor.

Lantmäteriingenjör, arbetar med markavtal på en större aktör inom förnybar energi. Spännande bransch där det händer mycket, många roliga diskussioner både på jobbet och i privata sammanhang 😊

Jobbar med partnerskap för ett större sportmärke, tar fram kollektioner och ser till så att samarbetet mellan företaget och de som vi sponsrar flyter på!
Tidigare var jag delgivningsman för kronofogden, det var lite speciellt!

Ännu ett steg i upplösningen av arkitektyrket... ;) Som jag skrev tidigare har jag sedan länge slutat att kalla mig arkitekt - men jag slutar aldrig att förundra mig över att Arkitektförbundet inte gör mer för att stävja urvattningen av ordet och yrket.
Arkitekt har ju gått mer åt att bredare beskriva ett yrke än att vara en enda titel, helt klart.

Det som förr kallats arkitekt skrivs av flera större byggbolag ibland som byggnadsarkitekt.

Likheten mellan en byggnadsarkitekt och t.ex. en lösningsarkitekt (IT) är att man har ett totalansvar, inte bara att rita ett hus/en IT-lösning. Precis som att du i ditt tidigare yrke behövt analysera, ifrågasätta, och tolka en byggherres vision, så är en lösningsarkitekts roll likadan. :)

Ännu ett steg i upplösningen av arkitektyrket... ;) Som jag skrev tidigare har jag sedan länge slutat att kalla mig arkitekt - men jag slutar aldrig att förundra mig över att Arkitektförbundet inte gör mer för att stävja urvattningen av ordet och yrket.
Rätt väg för arkitektförbundet vore nog att bredda sig nu när elen faktiskt används i större delen av världen och man kan rita, designa och bygga annat än hus🙂

Arkitekter behövs väl i allt människan bygger, allt från IT till byggnader.

Firar snart 5 år som pensionär (31/3). Gick vid 64 efter att ha avverkat olika roller hos dom här fyra arbetsgivarna:

1: Controller verkstadsindustri (10 år, varav 3 år tjänstledigt för att läsa en Civilekonomexamen)
2: Ekonomichef annan verkstadsindustri (4 år)
3: Produktchef ekonomisystem -> Maknadschef ekonomisystem (5 år)
4: Produktchef annat ekonomisystem -> Produktdirektör ekonomisystem -> Chief Adviser ekonomisystem -> Senior Advisor ekonomisystem (25 år)

Firar snart 5 år som pensionär (31/3). Gick vid 64 efter att ha avverkat olika roller hos dom här fyra arbetsgivarna:

1: Controller verkstadsindustri (10 år, varav 3 år tjänstledigt för att läsa en Civilekonomexamen)
2: Ekonomichef annan verkstadsindustri (4 år)
3: Produktchef ekonomisystem -> Maknadschef ekonomisystem (5 år)
4: Produktchef annat ekonomisystem -> Produktdirektör ekonomisystem -> Chief Adviser ekonomisystem -> Senior Advisor ekonomisystem (25 år)

Jag får en känsla av att pärmar med trärygg och mjukvara med kalkylblad ligger dig varmt om hjärtat. :)

Tillbaka
Topp