För min egen del så är det ganska precis så som nedan, kopierat direkt ifrån klocksiten Dubbe.nu när det begav sig. Ber om ursäkt för er som redan läst den, repris från tidigare post, men jag gillar den fortfarande...
Har du lurat dig själv nån gång? Då har du kanske köpt en alldeles för dyr klocka! Ett klockköp innebär att du lura i dig själv att du verkligen måste köpa klockan, något som vi på Dubbe-redaktionen lyckats med ett flertal gånger och börjar bli ganska bra på. Här listar vi våra bästa argument samt svaren du får låtsas inte finns.
Lura dig själv att köpa din första klocka
Första klockan är den svåraste att lura sig själv att köpa. Man kanske redan har en vanlig klocka, som en Casio, Swatch eller Seiko, och argumentet att man faktiskt behöver en klocka för att kolla tiden funkar inte riktigt. Man måste helt enkelt ta lurandet till nästa nivå. Här är några de metoder vi på Dubbe-redaktionen körde med för att få oss att köpa den första klockan:
* Jag röker eller snusar inte, alltså har jag pengar till godo att lägga på en klocka (bullshit, du har druckit upp pengarna istället)
* Om jag tröttnar på den kan jag ju sälja den utan att nästan förlora på det (i och för sig bullshit eftersom en klocka för det första sjunker i värde och för det andra kommer du inte att vilja sälja den)
* Jag ska ju bara köpa en klocka och den kan jag ha hela livet (bullshit, du kommer att köpa många fler klockor när du väl släppt sargen)
* Mina kompisar har ju köpt fina klockor (bullshit, bara för att polarna har Seiko och Certina titan/gulddouble quartz måste du inte köpa en klocka för 30 000 spänn)
Lura dig själv att köpa din andra klocka
Första spärren kom du förbi. Du har en klocka som du är väldigt nöjd med. Den första känslan var att nu behöver jag inte köpa nån mer klocka, men dessvärre förde ditt klockköp med sig ett växande intresse. Ett intresse som inneburit att du börjat snegla både till höger och vänster åt andra klockor som skulle vara ett utmärkt komplement till din första. Hur ska du övertyga dig själv att köpa ytterligare en klocka? Du kör såklart med argumenten du körde vid ditt första köp, men de behöver kompletteras:
* Den första är ju lite sportig, jag behöver en lite mer dressig klocka (eller vice versa) (bullshit, det finns folk som har sportklockor till smoking, även om det är fel, och du har ändå inte köpt en sportklocka för att sporta med den)
* Min första klocka visar bara tid och datum. Jag behöver en kronograf (bullshit, du kommer ändå inte att ta tid med den)
* Min första klocka har ju länk. En klocka med läderband behöver jag (bullshit, såvida du inte köpte en klocka med integrerad länk kan du faktiskt sätta på ett läderband på din länkklocka)
* Den första klockan är manuell, jag behöver ju en automatiskt (bullshit, det gör du inte alls)
Lura dig själv att köpa ännu fler klockor
Du har nu två klockor, vilket redan det är mer än vad som kan anses nödvändigt. Ditt agerande kan snart liknas vid samlande, och det är inte hockeybilder du samlar på utan det är en ovanligt dyr hobby du ägnar dig åt. Argumenten blir mer och mer forcerade och det är bäst för ditt anseende att du bara drar dem för dig själv och dina klockpolare, inte dina vanliga vänner. Det värsta är att vi på Dubbe-redaktionen nu har svårt att hitta våra motargument för alla påståenden.
* Det här är en tidlös klassiker, ett måste för den som vill kalla sig samlare (bullshit, det går att säga det om alla klockor)
* Jag har ju ingen klocka helt i guld! (nej just det, köp!)
* Med en grand complication kan jag hoppa över att köpa en massa mellanmodeller med bara månfas och sånt trams (bullshit, du kommer att köpa fler klockor, även om det kanske kommer att ta lite mer tid efter ett sådant inköp!)
* Det här är ett once in a lifetime opportunity, jag måste köpa! (just det, du kommer att ångra dig om du inte köper så det är bara att ta med sig en polare och åka på en 24h-semester till Tyskland och köpa klockan)
Lura dig själv att köpa sjukt mycket klockor
Har du kommit hit behövs inte längre några argument för att övertyga dig själv. Människorna i din närhet har accepterat dina något udda prioriteringar och du har blivit han med klockorna utan att någon ifrågasätter dig. När du har kommit hit har du kanske till och med svingat på din fru och dina barn alldeles för många dyra klockor. Så länge villan kan husera alla dina winders finns ingen anledning att inte fortsätta på din oändliga och omöjliga färd mot en komplett klocksamling.