• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Mic1

Rolex
2-Faktor
Nu när det börjar bli lite kyligare, runt 10-12 grade, vad cyklar ni i?
Höst/vinter är ju inomhus säsong så bara bib shorts! Blir så jäkla svettigt på trainern även med ACn på 16 grader 😬
IMG_0641.jpeg
 

Sgte

Omega
Om någon behöver skoskydd för kyla vet jag att jag har, någonstans. Har flyttat sedan racern. Strl ~44 iaf. Kan rota runt vid intresse.
 
Halloj! Hittar ingen dedikerad Zwift-tråd så tänker att det här kanske är rätt plats att ställa frågor på.
Jag har bestämt mig för att inleda min Zwiftkarriär för att få lite träning i vinter.
Har ni några tips och trix att tänka på?
Jag har en relativt kraftig bärbar dator, fungerar det eller krävs stationärt monster?
Vad hade ni gjort annorlunda om ni började nu?

Tanken med Zwift är att jag dels slipper ta mig ut i vintermörkret, dels blir "klar" med träningen snabbare och dels att jag kommer ha tävlingsmomentet som trigger att fortsätta och köra på. Är jag fel på det här? Tar det lika mycket tid som att köra utomhus?

Spretigt inlägg detta. Men är liksom mest nyfiken och vill ha tips. Vad har ni? :D
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Halloj! Hittar ingen dedikerad Zwift-tråd så tänker att det här kanske är rätt plats att ställa frågor på.
Jag har bestämt mig för att inleda min Zwiftkarriär för att få lite träning i vinter.
Har ni några tips och trix att tänka på?
Jag har en relativt kraftig bärbar dator, fungerar det eller krävs stationärt monster?
Vad hade ni gjort annorlunda om ni började nu?

Tanken med Zwift är att jag dels slipper ta mig ut i vintermörkret, dels blir "klar" med träningen snabbare och dels att jag kommer ha tävlingsmomentet som trigger att fortsätta och köra på. Är jag fel på det här? Tar det lika mycket tid som att köra utomhus?

Spretigt inlägg detta. Men är liksom mest nyfiken och vill ha tips. Vad har ni? :D
Funkar med vilken burk som helst, nästan. Jag kör på laptop.
En vettig trainer, alternativt rullar och effektmätare om man är hardcore. En bra fläkt och bra hörlurar samt ett batteri ljudböcker eller dylikt.
Gå inte på zwifts marknadsföring, kickr climb, rocker osv är inte nödvändigt. Komplettera med grejer om du vill längre fram.
Det går snabbare på zwift än ute, delvis beroende på att det inte går att frihjula men även pga en småskev hastighetsbedömning.
Testa en vecka gratis och bilda dig en uppfattning. Jag gillar zwift, har även testat rouvy och trainer road. TR är renodlad träning medan rouvy är som zwift. Håller dock fast vid sistnämnda då utbudet är större.
 
Funkar med vilken burk som helst, nästan. Jag kör på laptop.
En vettig trainer, alternativt rullar och effektmätare om man är hardcore. En bra fläkt och bra hörlurar samt ett batteri ljudböcker eller dylikt.
Gå inte på zwifts marknadsföring, kickr climb, rocker osv är inte nödvändigt. Komplettera med grejer om du vill längre fram.
Det går snabbare på zwift än ute, delvis beroende på att det inte går att frihjula men även pga en småskev hastighetsbedömning.
Testa en vecka gratis och bilda dig en uppfattning. Jag gillar zwift, har även testat rouvy och trainer road. TR är renodlad träning medan rouvy är som zwift. Håller dock fast vid sistnämnda då utbudet är större.
Det jag tänkte var att skaffa Zwifts egen trainer med deras Hub One och elektroniska växlar. Problemet är väl att den i dagsläget är låst till Zwift? Fördelen är att en mekanisk odugling som mig borde kunna sätta upp allt relativt enkelt.
Men en bra fläkt känns som en självklarhet att skaffa. Av det jag sett på YouTube känns det som en svettig historia...
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Halloj! Hittar ingen dedikerad Zwift-tråd så tänker att det här kanske är rätt plats att ställa frågor på.
Jag har bestämt mig för att inleda min Zwiftkarriär för att få lite träning i vinter.
Har ni några tips och trix att tänka på?
Jag har en relativt kraftig bärbar dator, fungerar det eller krävs stationärt monster?
Vad hade ni gjort annorlunda om ni började nu?

Tanken med Zwift är att jag dels slipper ta mig ut i vintermörkret, dels blir "klar" med träningen snabbare och dels att jag kommer ha tävlingsmomentet som trigger att fortsätta och köra på. Är jag fel på det här? Tar det lika mycket tid som att köra utomhus?

Spretigt inlägg detta. Men är liksom mest nyfiken och vill ha tips. Vad har ni? :D

Zwift är grymt, inte kört på två år pga skada men funderar på och ta upp det igen.

Köp en bra trainer, jag började med en billig biltema (osmart trainer), men efter att ha vält (bakhjulet lossade från traineen) köpte jag en "smart" trainer från TacX, en TacX Bushido.
Smidig då den inte behöver strömtillförsel.
Mycket stabilare än biltema:s, ända nackdelen är att hjulet kan slira lite när man tillfälligt drar på lite extra (ändå provat två olika däck för träner samt öven använt vanliga däck).
En "smart" trainer har inbyggd kraftmätare, hur noggrann den är varierar säkert lite mellan olika lösningar. Den ställer automatiskt in bromsning för att simulera backar, en helt annan upplevelse än en osmart trainer!!!

Idag hade jag nog köpt en med direct drive, lite meckigare med att ta loss hjul, men slipper problem med att det slirar. Hade även villat ha att den kan hjälpa till för att simulera nedförsbacke bättre samt att det hade vart kul att testa och simulera underlag som vissa kan. Sneglade för några år sedan på en riser, men tyckte det var för dyrt för vad man fick, hade gärnat provat dock. Zwifta är grymt kul!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Det jag tänkte var att skaffa Zwifts egen trainer med deras Hub One och elektroniska växlar. Problemet är väl att den i dagsläget är låst till Zwift? Fördelen är att en mekanisk odugling som mig borde kunna sätta upp allt relativt enkelt.
Men en bra fläkt känns som en självklarhet att skaffa. Av det jag sett på YouTube känns det som en svettig historia...

Ja, kraftig fläkt behövs!!! Och en handduk såklart!
 

CROE

Omega
2-Faktor
Inledde min Zwift karriär för två veckor sedan, och är helt såld. Väldigt smidigt att kunna cykla framför TV:n (Apple TV). Köpte en begagnad smart trainer (Elite Suito) och en Wahoo Headwind fläkt.

Plockar ner/upp hela setupen på någon minut, och allt (förutom cykel) får plats i garderoben. Supersmidigt!

Zwift har bedrövlig grafik, men med den sociala aspekten så finns det ingen annan plattform som motsvarar detta. Tycker man inte det är så viktigt med det sociala så finns det andra plattformar som säkert är bättre.

Hade jag inte köpte en begagnad trainer hade jag definitivt köpt Hub One. Skönt att slippa växla - låter mindre och sliter mindre på växlarna/cykeln. Dessutom kan man ju köra en trainercykel på singlespeed om man vill.

Kan dela min länk till Zwift för en månad gratis om någon är intresserad.
 
Senast ändrad:

MJ24

Patek
2-Faktor
Halloj! Hittar ingen dedikerad Zwift-tråd så tänker att det här kanske är rätt plats att ställa frågor på.
Jag har bestämt mig för att inleda min Zwiftkarriär för att få lite träning i vinter.
Har ni några tips och trix att tänka på?
Jag har en relativt kraftig bärbar dator, fungerar det eller krävs stationärt monster?
Vad hade ni gjort annorlunda om ni började nu?

Tanken med Zwift är att jag dels slipper ta mig ut i vintermörkret, dels blir "klar" med träningen snabbare och dels att jag kommer ha tävlingsmomentet som trigger att fortsätta och köra på. Är jag fel på det här? Tar det lika mycket tid som att köra utomhus?

Spretigt inlägg detta. Men är liksom mest nyfiken och vill ha tips. Vad har ni? :D
Kör Zwift sedan ett par år tillbaka, och använder Apple-TV med extern skärm (gammal LCD-Tv).
Har en Tacx Neo2T som funkar kanon, och ger mig en bra känsla av uppför/nedför samt underlag i Zwift.

Om du kör igång, så glöm inte att ha en telefon där du kör Zwift Companion också...
Som andra sagt...fläkt är ett måste, och något att lyssna på under tiden.

Googla...det finns massor av sidor med nybörjartips för Zwift!
 
Inledde min Zwift karriär för två veckor sedan, och är helt såld. Väldigt smidigt att kunna cykla framför TV:n (Apple TV). Köpte en begagnad smart trainer (Elite Suito) och en Wahoo Headwind fläkt.

Plockar ner/upp hela setupen på någon minut, och allt (förutom cykel) får plats i garderoben. Supersmidigt!

Zwift har bedrövlig grafik, men med den sociala aspekten så finns det ingen annan plattform som motsvarar detta. Tycker man inte det är så viktigt med det sociala så finns det andra plattformar som säkert är bättre.

Hade jag inte köpte en begagnad trainer hade jag definitivt köpt Hub One. Skönt att slippa växla - låter mindre och sliter mindre på växlarna/cykeln. Dessutom kan man ju köra en trainercykel på singlespeed om man vill.

Kan dela min länk till Zwift för en månad gratis om någon är intresserad.

Underbart, inspirerande att du fastnat så rejält!
Min tanke är att ha det uppställt i källaren fram till våren så smidigheten är egentligen inte så viktigt. Största problemet är väl att det är heltäckningsmatta under som kommer bli insvettad. Får skaffa sånna underlägg för kontorsstolar och laminera under stationen...
Grafiken är egentligen inget jag bryr mig om. Det jag känner är usp:en för mig är som du säger det sociala och kanske främst att man tävlar.

Kör Zwift sedan ett par år tillbaka, och använder Apple-TV med extern skärm (gammal LCD-Tv).
Har en Tacx Neo2T som funkar kanon, och ger mig en bra känsla av uppför/nedför samt underlag i Zwift.

Om du kör igång, så glöm inte att ha en telefon där du kör Zwift Companion också...
Som andra sagt...fläkt är ett måste, och något att lyssna på under tiden.

Googla...det finns massor av sidor med nybörjartips för Zwift!

Companion ska jag definitivt skaffa och inte underskatta fläktstyrkan, nu när jag läst era kommentarer. Tänkte att en sån vanlig bordsfläkt skulle räcka...

Finns det övriga fördelar utöver att man får en större skärm med att köra via AppleTV?

Börjar bli en lite svettig uppstartskostnad redan nu. Om TV och AppleTV också måste inhandlas börjar det brännas i plånkan, haha.
 

CROE

Omega
2-Faktor
Underbart, inspirerande att du fastnat så rejält!
Min tanke är att ha det uppställt i källaren fram till våren så smidigheten är egentligen inte så viktigt. Största problemet är väl att det är heltäckningsmatta under som kommer bli insvettad. Får skaffa sånna underlägg för kontorsstolar och laminera under stationen...
Grafiken är egentligen inget jag bryr mig om. Det jag känner är usp:en för mig är som du säger det sociala och kanske främst att man tävlar.



Companion ska jag definitivt skaffa och inte underskatta fläktstyrkan, nu när jag läst era kommentarer. Tänkte att en sån vanlig bordsfläkt skulle räcka...

Finns det övriga fördelar utöver att man får en större skärm med att köra via AppleTV?

Börjar bli en lite svettig uppstartskostnad redan nu. Om TV och AppleTV också måste inhandlas börjar det brännas i plånkan, haha.
Om det är det sociala du är ute efter, och att tävla, så finns det ingen motsvarighet. Så att du blir låst till Zwift med Hub One bör inte vara några problem.

Fläktstyrka är väldigt viktigt, sök på Wahoo Headwind på Youtube (så kommer din köplista bli större).

Har du en bra dator så behöver du inte Apple-TV. Den enda USP:en med ATV är att det är jäkligt smidigt, men en dator ger samma funktion. Notera att det verkar vara viktigt att köra senaste generationen av ATV för att det ska lira bra.
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Halloj! Hittar ingen dedikerad Zwift-tråd så tänker att det här kanske är rätt plats att ställa frågor på.
Jag har bestämt mig för att inleda min Zwiftkarriär för att få lite träning i vinter.
Har ni några tips och trix att tänka på?
Jag har en relativt kraftig bärbar dator, fungerar det eller krävs stationärt monster?
Vad hade ni gjort annorlunda om ni började nu?

Tanken med Zwift är att jag dels slipper ta mig ut i vintermörkret, dels blir "klar" med träningen snabbare och dels att jag kommer ha tävlingsmomentet som trigger att fortsätta och köra på. Är jag fel på det här? Tar det lika mycket tid som att köra utomhus?

Spretigt inlägg detta. Men är liksom mest nyfiken och vill ha tips. Vad har ni? :D
Har också kört Zwift några år nu till och från, uppehåll under sommaren då man kör ute.
Men Zwift är grymt även för att köra mer strukturerade träningspass som är enklare att köra på trainer än ute tycker jag, Det har nog faktiskt blivit fler "mil" på Zwift de senaste åren än ute för att det är så smidigt.
Började med en vanlig trainer som man kör mot rulle men bytte ganska snabbt till en direktdriven som är betydligt smidigare.
Kör också AppleTv till en gammal TV vilket funkar riktigt bra och en billig lösning om man har en gammal TV över.
Hade inte snålat på trainer om du tror att du kommer gilla det medan allt annat kan man köpa efter när man väl testat och kört ett tag.
 
Senast ändrad:

Mic1

Rolex
2-Faktor
Kör Zwift Hub och iPad under vintern eller när jag har dåligt med tid. Funkar hur grymt som helst. AC på fullt blås och en handduk nära till hands är att rekommendera
 

spruff

Omega
Första snöflingorna siktades i sthlm igår, så hög tid att dra igång zwiftsäsongen. :) Jag kör på en gammal ipad, funkar hur bra som helst. Köp en fläkt med fjärrkontroll, guld värt att kunna reglera utan att hoppa av cykeln.
 

rogart-63

Patek
Hitta gamla bilder på min De Rosa . Det var några år sen dock . Bästa och snyggaste cykel jag ägt. Cosmic hjul och Campa växlar . Tror jag hade 11 delad men osäker då jag körde 10 många år. Tyvärr sprack ramen uppe vid bakre bromshöljet. Men då hade det gått många många mil .


DSCN2391.JPG
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Hitta gamla bilder på min De Rosa . Det var några år sen dock . Bästa och snyggaste cykel jag ägt. Cosmic hjul och Campa växlar . Tror jag hade 11 delad men osäker då jag körde 10 många år. Tyvärr sprack ramen uppe vid bakre bromshöljet. Men då hade det gått många många mil .


DSCN2391.JPG
Tjusigt! På bilden är det tiodelat (den bästa komponentgenerationen!).
 

Hejdu

Omega
2-Faktor
Tacx Excel Trainer
Vill höra om någon är intresserad att ta över denna. Pris 500:-
Trainer som har dator. 25 funktioner. Reglera motståndet, Kadens och Wattförbrukning,
Hjärtfrekvens mm..
Du kan även spara och cykla gentemot din senaste träning.
Komplett med dokumentation. Originalkartong medföljer. Men ej använd på nåra år.
Endast av hämtning centralt i Stockholm
 

Bilagor

  • 20190225_172924.jpg
    20190225_172924.jpg
    330.7 KB · Visningar: 2
  • DSC03049.JPG
    DSC03049.JPG
    668 KB · Visningar: 2
  • DSC03053.JPG
    DSC03053.JPG
    713.7 KB · Visningar: 3
Nu har Zwift-karriären inletts. Och helvete vad tjock och långsam jag är. Brukar vara någonstans i mitten av fältet i kategori D. Men jag känner redan nu att jag blir bättre och dessutom har jag jävligt ROLIGT när jag tränar. Som knäskadad fd fotbollsspelare är det dessutom en ynnest att faktiskt kunna ta ut sig utan att skadan slås upp osv.
Har sagt till sambon att jag till jul ska kunna knäcka nötter mellan skinkorna efter den här intensiva cykelhösten. Vi får väl se hur det går. Siktet är nu inställt på att vara riktigt bra i sämsta kategorin innan november är slut!
 
Topp