Jag cyklar inte i stockholm men tänker att mycket av den här sträckan är hårdtrafikerad cykelbana och att du kommer att vara ute just när som mest folk är ute och vinglar? Finns förstås alltid djärva personer som lyckas utnyttja cykeln fullt ut oavsett omgivning, men i verklig stadstrafik behöver skillnaden mellan hybrid (remdriven underhållsfri eller vanlig) och gravel inte bli jättestor. Upp till milen hade hybrid varit mitt givna val, särskilt som rakt styre och position ger bättre uppsikt.
19 km är dock långt. Man blir svettig och kommer ändå att vilja ha cykelkläder. Det är skönt att kunna variera position med bockstyre, det är inte jättejobbigt att spola bort salt (eller lämna in för byte av kedja och kassett emellanåt) och det kan ju vara kul att göra halsbrytande omkörningar och trycka på emellanåt...
Utöver graden av hets i pendlingen kan man fundera på vad cykeln kommer att användas till de dagar den inte rullar till jobbet? Ifall det är snäll pendling/åka och handla är det fördel hybrid. Aggressiv pendling/träning = gravel

Racer skulle jag välja bort pga svenska årstider...