• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Pendlade med fin kolfiber-racer med Zipp, Di2 osv under några år, men lade av när jag fick längre till arbetsplatsen och sämre möjligheter både till cykelförvaring och dusch. Funderar dock på att börja igen, men nu på denna istället.
pashley-kingsman-bicycle-in-front-of-stately-iron-gates_2698x.jpg

Jag cyklar inte i stockholm men tänker att mycket av den här sträckan är hårdtrafikerad cykelbana och att du kommer att vara ute just när som mest folk är ute och vinglar? Finns förstås alltid djärva personer som lyckas utnyttja cykeln fullt ut oavsett omgivning, men i verklig stadstrafik behöver skillnaden mellan hybrid (remdriven underhållsfri eller vanlig) och gravel inte bli jättestor. Upp till milen hade hybrid varit mitt givna val, särskilt som rakt styre och position ger bättre uppsikt.

19 km är dock långt. Man blir svettig och kommer ändå att vilja ha cykelkläder. Det är skönt att kunna variera position med bockstyre, det är inte jättejobbigt att spola bort salt (eller lämna in för byte av kedja och kassett emellanåt) och det kan ju vara kul att göra halsbrytande omkörningar och trycka på emellanåt...

Utöver graden av hets i pendlingen kan man fundera på vad cykeln kommer att användas till de dagar den inte rullar till jobbet? Ifall det är snäll pendling/åka och handla är det fördel hybrid. Aggressiv pendling/träning = gravel:) Racer skulle jag välja bort pga svenska årstider...
Jag skulle säga upp till 4-5 km är hybrid ett OK val. Längre än så så blir det segt att dra runt en hybrid. Gravel eller racer är ju typ samma, men med olika däck. Själv skulle jag tycka det var segt att köra på gravel-däck i stan under sommarhalvåret. Jag har fyra olika cyklar beroende på årstid och väglag, men inser att inte alla har den möjligheten.

Jag skulle säga upp till 4-5 km är hybrid ett OK val. Längre än så så blir det segt att dra runt en hybrid. Gravel eller racer är ju typ samma, men med olika däck. Själv skulle jag tycka det var segt att köra på gravel-däck i stan under sommarhalvåret. Jag har fyra olika cyklar beroende på årstid och väglag, men inser att inte alla har den möjligheten.

Nog egentligen inte menat som ett svar specifikt till någon av er men mina tankar är som följer.

Vid 19 km pendling var som helst i Sverige förutom i innerstan är gravel ett självklart val. Likaså in till stan från kranskommun där enbart sista sträckan är i stan.

Inne i stan är det fullt med folk, man behöver ha koll på bilar, andra cyklister osv. Då är den upprätta ställningen på en hybrid klart att föredra samt att slippa behöva byta grepp för att bromsa.

Skulle behöva lite råd kring cykelköp. Fått nytt jobb och ska börja cykla dit, tänker mig en hybrid med pakethållare för att jag behöver lämna barn på förskola.

Vad ska man välja? Jag tycker Sirrus EQ är snygg, men storlek XL är alltid slut. Har bara 2,5 km till jobbet. Jag har inte cyklat sen jag var barn så har noll koll.

Antar att min post kanske inte platsar här, men tänker att den bästa kunskapen för min fråga förmodligen finns här.

Jag är en relativt ny cyklist, har följande hybridcykel:
Spec cykel från xxl

Fått många punkteringar sedan i somras. Första 1,5 året med cykeln fick jag inte någon punktering. Har alltid köpt nya slangar och rengjort/säkerställt att inget finns kvar i däck eller fälg.

Punkan kommer alltid på bakhjulet, och det däcket är mest slitet.

Ser ni slitet däck som rimlig orsak? Behöver däcket bytas och vilket rekommenderas isf?

Bilagor

• IMG_1231.jpeg
    IMG_1231.jpeg
    61.7 KB · Visningar: 1
Antar att min post kanske inte platsar här, men tänker att den bästa kunskapen för min fråga förmodligen finns här.

Spec cykel från xxl

Fått många punkteringar sedan i somras. Första 1,5 året med cykeln fick jag inte någon punktering. Har alltid köpt nya slangar och rengjort/säkerställt att inget finns kvar i däck eller fälg.

Ser ni slitet däck som rimlig orsak? Behöver däcket bytas och vilket rekommenderas isf?
Ser imo inte speciellt slitet ut. Hur är det med fälgtejpen? Sitter den inte helt rätt över ekrarna så är det en säker källa till punkteringar.

Spec cykel från xxl

Kanske köpa däck med lite punkteringssydd.
Som av en slump så har jag, eller frun, ett par nya Schwalbe maraton som aldrig blev monterade på hennes cykel.
Är det intressant så kan jag kolla exakta spec i morgon när jag kommer hem till stan igen.

Kanske köpa däck med lite punkteringssydd.
Som av en slump så har jag, eller frun, ett par nya Schwalbe maraton som aldrig blev monterade på hennes cykel.
Är det intressant så kan jag kolla exakta spec i morgon när jag kommer hem till stan igen.
Gärna! Hur är däck med punkteringsskydd för en glad amatör? Blir de ber trögcyklat/mindre rull? Ger mig ibland ut på ”längre” (över 5 mil) cykelturer med min nuvarande cykel.

Gärna! Hur är däck med punkteringsskydd för en glad amatör? Blir de ber trögcyklat/mindre rull? Ger mig ibland ut på ”längre” (över 5 mil) cykelturer med min nuvarande cykel.
Jag fick punka var och varannan månad på min vardags hybrid. Är ju alltid en massa elände på cykelbanor med vasst grus, glasbitar mm. På både bil och cykel brukar det ofta bli punka på just bakhjulet tycker jag. Bör bero på att man kör över nåt litet föremål (oväntat ofta skruvar vad gäller bil) med framhjulet, och då kommer föremålet i lite rörelse och hamnar ibland in i bakdäcket.

Jag bytte sedan till punkteringsskyddade däck, tror det var Schwalbe. Problemet är helt borta. Tror inte jag fått en enda punka sedan dess. Kan inte säga att jag märkt nån vidare skillnad, kör på rätt smala däck, 32 mm tror jag. Rullar sannolikt mätbart tyngre men inget jag märkt i praktiken. Däremot var det märkbart dom gånger jag fått gå eller ta bussen när jag fick punka innan skiftet......

Jag är helt enkelt för punkteringsfria däck på ett vardagshärke. Nu åker jag mest elcykel och har punkteringsskyddade även på den, funkar bra trots dess lite högre vikt. Tror jag fått en punka under typ 700 mil eller nåt sånt.

Tillbaka
Topp