Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Fin, vad är det för nån?Pendlade med fin kolfiber-racer med Zipp, Di2 osv under några år, men lade av när jag fick längre till arbetsplatsen och sämre möjligheter både till cykelförvaring och dusch. Funderar dock på att börja igen, men nu på denna istället.
![]()
Pashley Kingsman. Lade beställning på en för ett par dagar sedan.Fin, vad är det för nån?
Jag skulle säga upp till 4-5 km är hybrid ett OK val. Längre än så så blir det segt att dra runt en hybrid. Gravel eller racer är ju typ samma, men med olika däck. Själv skulle jag tycka det var segt att köra på gravel-däck i stan under sommarhalvåret. Jag har fyra olika cyklar beroende på årstid och väglag, men inser att inte alla har den möjligheten.Jag cyklar inte i stockholm men tänker att mycket av den här sträckan är hårdtrafikerad cykelbana och att du kommer att vara ute just när som mest folk är ute och vinglar? Finns förstås alltid djärva personer som lyckas utnyttja cykeln fullt ut oavsett omgivning, men i verklig stadstrafik behöver skillnaden mellan hybrid (remdriven underhållsfri eller vanlig) och gravel inte bli jättestor. Upp till milen hade hybrid varit mitt givna val, särskilt som rakt styre och position ger bättre uppsikt.
19 km är dock långt. Man blir svettig och kommer ändå att vilja ha cykelkläder. Det är skönt att kunna variera position med bockstyre, det är inte jättejobbigt att spola bort salt (eller lämna in för byte av kedja och kassett emellanåt) och det kan ju vara kul att göra halsbrytande omkörningar och trycka på emellanåt...
Utöver graden av hets i pendlingen kan man fundera på vad cykeln kommer att användas till de dagar den inte rullar till jobbet? Ifall det är snäll pendling/åka och handla är det fördel hybrid. Aggressiv pendling/träning = gravelRacer skulle jag välja bort pga svenska årstider...
Jag skulle säga upp till 4-5 km är hybrid ett OK val. Längre än så så blir det segt att dra runt en hybrid. Gravel eller racer är ju typ samma, men med olika däck. Själv skulle jag tycka det var segt att köra på gravel-däck i stan under sommarhalvåret. Jag har fyra olika cyklar beroende på årstid och väglag, men inser att inte alla har den möjligheten.
Ser imo inte speciellt slitet ut. Hur är det med fälgtejpen? Sitter den inte helt rätt över ekrarna så är det en säker källa till punkteringar.Antar att min post kanske inte platsar här, men tänker att den bästa kunskapen för min fråga förmodligen finns här.
Jag är en relativt ny cyklist, har följande hybridcykel:
Spec cykel från xxl
Fått många punkteringar sedan i somras. Första 1,5 året med cykeln fick jag inte någon punktering. Har alltid köpt nya slangar och rengjort/säkerställt att inget finns kvar i däck eller fälg.
Punkan kommer alltid på bakhjulet, och det däcket är mest slitet.
Ser ni slitet däck som rimlig orsak? Behöver däcket bytas och vilket rekommenderas isf?
Kanske köpa däck med lite punkteringssydd.Antar att min post kanske inte platsar här, men tänker att den bästa kunskapen för min fråga förmodligen finns här.
Jag är en relativt ny cyklist, har följande hybridcykel:
Spec cykel från xxl
Fått många punkteringar sedan i somras. Första 1,5 året med cykeln fick jag inte någon punktering. Har alltid köpt nya slangar och rengjort/säkerställt att inget finns kvar i däck eller fälg.
Punkan kommer alltid på bakhjulet, och det däcket är mest slitet.
Ser ni slitet däck som rimlig orsak? Behöver däcket bytas och vilket rekommenderas isf?
Den ser ut att vara intakt, och ren. Men tack, ska kolla detta mer noggrant nästa gång!Ser imo inte speciellt slitet ut. Hur är det med fälgtejpen? Sitter den inte helt rätt över ekrarna så är det en säker källa till punkteringar.
Gärna! Hur är däck med punkteringsskydd för en glad amatör? Blir de ber trögcyklat/mindre rull? Ger mig ibland ut på ”längre” (över 5 mil) cykelturer med min nuvarande cykel.Kanske köpa däck med lite punkteringssydd.
Som av en slump så har jag, eller frun, ett par nya Schwalbe maraton som aldrig blev monterade på hennes cykel.
Är det intressant så kan jag kolla exakta spec i morgon när jag kommer hem till stan igen.
Dom blir ju lite mer trögrullade men jag tycker fördelarna överväger.Gärna! Hur är däck med punkteringsskydd för en glad amatör? Blir de ber trögcyklat/mindre rull? Ger mig ibland ut på ”längre” (över 5 mil) cykelturer med min nuvarande cykel.
Jag fick punka var och varannan månad på min vardags hybrid. Är ju alltid en massa elände på cykelbanor med vasst grus, glasbitar mm. På både bil och cykel brukar det ofta bli punka på just bakhjulet tycker jag. Bör bero på att man kör över nåt litet föremål (oväntat ofta skruvar vad gäller bil) med framhjulet, och då kommer föremålet i lite rörelse och hamnar ibland in i bakdäcket.Gärna! Hur är däck med punkteringsskydd för en glad amatör? Blir de ber trögcyklat/mindre rull? Ger mig ibland ut på ”längre” (över 5 mil) cykelturer med min nuvarande cykel.