• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad svarar ni på frågan om vad er klocka kostar?

Om det är vänner eller ne bekant som frågar så säger jag som de är. Om det är en främling och klockan kostar mer än 20 så skulle jag inte säga priset.

Säger alltid på ett ungefär ”90k cirkus” om klockan nu kostat det.
Jag har jobbat hårt och startade från noll med mitt företag dessutom ett slitigt jobb som inte anses som fint jobb bland vissa.
Så jag har absolut då inga problem och säga vad saker ting kostat.
Jag har förtjänat klockan, prylen eller vad det kan nu vara.
I vissa länder utomlands så Anses det att du är en lyckosam företagare eller arbetare om du har en fin bil eller klocka då anses du som seriös och en driven person.

Säger som det är. Om det är befogat så ställer jag en motfråga; vad kostar dina resor, cigg, båt, MC eller vad som nu passar in. Klockor kan man njuta av all vaken tid året om.

Väcker denna tråden, då jag tycker ämnet hänger ihop lite.

Pratade med en kompis igår. En kollega till honom hade fått ny tjänst, och när dom pratade om det så kom frågan upp vad kollegan fick för lön på den nya tjänsten. Då svarar kollegan att hen skulle vilja berätta, men att hen skrivit på papper att hen inte får berätta om sin lön, och vågar därför inte.

Är det egentligen möjligt att förbjuda personen att berätta vad hen har för lön?? Håller det?

Personligen tycker jag det är skitnödigt utav en arbetsgivare iaf. Alla borde väl få göra hur dom vill med den infon.

Pratade med en kompis igår. En kollega till honom hade fått ny tjänst, och när dom pratade om det så kom frågan upp vad kollegan fick för lön på den nya tjänsten. Då svarar kollegan att hen skulle vilja berätta, men att hen skrivit på papper att hen inte får berätta om sin lön, och vågar därför inte.

Är det egentligen möjligt att förbjuda personen att berätta vad hen har för lön?? Håller det?

Personligen tycker jag det är skitnödigt utav en arbetsgivare iaf. Alla borde väl få göra hur dom vill med den infon.
Jag brukar berätta åt alla som kan ha nytta av att veta vad jag tjänar.

Det känns ju som en lögn. Lön är så vitt jag vet en offentlig handling. Så då är det ju dessutom en dålig lögn :angel:

Senast ändrad:
Jag brukar berätta åt alla som kan ha nytta av att veta vad jag tjänar.
Låter märkligt med tanke på att han säkert måste deklarera som alla andra och det är en offentlig uppgift. Det känns nästan som arbetsgivaren inte vill avslöja att de betalar någon bättre med risk för missnöje hos andra anställda?

När jag jobbade som konsult för några år sedan fick jag skriva på papper att inte prata lön med företagets anställda. Så ja, det förekommer.

Det känns ju som en lögn. Lön är så vitt jag vet en offentlig handling. Så då är det ju dessutom en dålig lögn :angel:

Förvisso lätt att få tag på inkomsthistorik, men inte aktuell lön. Ta detta exempel om personen som nämns byter jobb nu per 1 april, så är det först under hösten 2024 när helåret 2023 deklareras, som det går att få en uppfattning vad dennes lön var från nya jobbet. 2022 går ju bort, då det blir en blandning av förra arbetsgivaren, eventuellt innestående bonus, innestående semester etc.

Jag måste erkänna att jag ogillar frågan vad det än gäller. Jag har fått frågan några gånger kring just klockor och brukar då svara något undvikande i stil med att jag inte kommer ihåg eller att det var ett byte. Kanske lite larvigt av mig men jag är verkligen inte bekväm med att prata om exakt hur mycket jag betalat för ditt och datt. Och då äger jag inte särskilt dyra klockor om man jämför med många andra här på forumet. Men för icke-klockintresserade är det så klart hårresande summor jag lägger ut. Allt är relativt.

Jag tycker det är oförskämt att fråga om vad något kostar, om det inte är riktigt nära vänner eller familj som frågar. I det senare fallet svarar jag ärligt.

Är folk genuint intresserade så kan man ju svara. Är folk genuint intresserade så hade dom haft koll på priset och då behöver man inte svara.
Enklast är väl att säga att man inte minns och be dom googla

Tillbaka
Topp