• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad väljer du? GMT eller YM?

Behåll din GMT, men samtidigt råder jag dig att behålla YMn också.
Finns gott om YM ute på marknaden, vet inte vilken prisidé du har men det finns en risk för att det lär ta lång tid att få den såld, samt att du får gå ner en del i pris.
Hade väntat och sparat lite till om jag var du.

YM om du nu måste välja. Vilken lyster den har! Elegant och YM är som ett årgångsvin, den blir bara bättre och bättre med åren, annars har du redan nämnt de bästa argumenten.

• Passar till allt
  • Mer bekväm att bära
  • Bättre tyngd
  • Mer substans
  • Man känner att det är en Rolex man bär.
  • Man kan byta tavla, t ex den blå för den är din färg och då har du nästan två klockor, en med silver dial och en blå sunburst

Sen är den röda sekundvisaren svårslagen :)
Sälj gmt och köp en Seiko som du kan ha när du jobbar med stugan.
Slutsats: du har en grymt användbar kombo. Finns det verkligen ingenting du kan göra så att du kan behålla dem båda?
Tack för grym input! Jag kan vänta med stugbygget fram till hösten och därmed behålla båda. Får nog sova på det någon dag till :)

Håller ned @Affe i det han skriver men samtidigt så har ju trots allt just 16710 pikat rent prismässigt vilket gör att du får ut mest för den i dagsläget.
Just 16710 är dessutom den tråkigaste Gmt'n enligt mej (mina favvo är 1675 samt 16700).
Ska du kränga din YM, om du nu inte säljer den riktigt billigt (dumt), så får du även räkna med en längre försäljningsprocess jämfört med 16710 som säljer som smör (trots överpriserade).
Syvende o sist, behåll den du gillar mest vilken verkar vara din YM;)

Se man det med sunt förnuft, så blir det ju GMT så klart, lättare att sälja, håller nog värdet bättre, kommer att stiga/öka i pris på lång sikt, är definitivt en roligare klocka eftersom den har 2-3 tidszoner etc.

Ska man nu se med estetiska ögon så kan det ju bli lite svårare, observerade att du hade roulettedatum på din YM, är det dit satt i efterhand?! Det är ju kul, och ger klockan ett extra lyft, tavlan är ju trevligare på en YM, oavsett färg så länge vi snackar dom nyare GMTn med glossy dial. Tyngden är också helt fantastisk, dock så stör man sig lite på ändlänkarna som inte sitter 100 kan tyckas då dom sticker upp ovanför bandhornen lite. Trots detta så er den ju svincool, så är det.

Kollar vi på GMTn (16710) så har den ju allt som du be/skriver, man kan lätt byta insert, snygg när man bär den med, länk som är klart snyggaste kombon, nato = :wtf:, Perlon :cigar: och på läder som är helt OK. Personligen gillar jag detaljen med pilen som indikerar GMT tiden den är helt fantastisk, och slår det mesta faktiskt. Och I min mening den ultimata Rolex klockan, man har och får allt man behöver som ägare av denna klocka.

Så...efter lite övervägande så skulle jag säga att du skall behålla GMTn, då den på sikt kommer att stiga i pris mer en YM, är nog svårare att hitta ett perfekt exemplar då den används mer som beater en YM då jag tror att det är mer än finklocka när det kommer till många användare. En YM kommer du att kunna få tag i utan problem i ett mycket gott opolerat skick...

Verkligen tack för dina inputs, du verkar ha stenkoll. Stämmer att jag fått installerat rouletten då jag tycker den blir mer spännande.
Jag är fortfarande kluven och skulle helst av allt behålla båda två. Ska jobba för det. Tack för en väl skriven motivering Affe!

Skulle behållt GMT då den är mer mångsidig och funkar bättre som OWG med tanke på att den är borstad. Åldras bättre. Har inte sett en sliten YM men kan tänka mig att den blir ganska tråkig. GMTn kommer dessutom passa bättre i stugan :)

YM såklart. Helt annan nivå och känsla. 16710 är den tristasde GMTn. Hypes går i vågor. Min YM behöll jag i 2-3 mån, 16710 i typ 1 månad. Det är mycket bra betyg med 2-3 mån för mig och Rolex faktiskt, hur sjukligt det än låter.
Men jag skulle rekommendera den blå sunburst-tavlan, eller den ännu nyare grå tavlan med turkosa visare om den nu släppts lös till slut. Blir en helt annan klocka med dessa tavlor och visare, till det bättre imo. :)

IMG_0117.JPG

Håller ned @Affe i det han skriver men samtidigt så har ju trots allt just 16710 pikat rent prismässigt vilket gör att du får ut mest för den i dagsläget.
Just 16710 är dessutom den tråkigaste Gmt'n enligt mej (mina favvo är 1675 samt 16700).
Ska du kränga din YM, om du nu inte säljer den riktigt billigt (dumt), så får du även räkna med en längre försäljningsprocess jämfört med 16710 som säljer som smör (trots överpriserade).
Syvende o sist, behåll den du gillar mest vilken verkar vara din YM;)
Överprisade? Marknadsekonomi vet du ;)

Överprisade? Marknadsekonomi vet du ;)
Jamen självklart! Men precis som du nog vet så "boomar" vissa modeller o det har ju verkligen 16710 gjort (tidigare så även 5513 o Snowflake för att ta några givna exempel). Att en nyare 16710 med Swiss tavla o opatinerat insert ligger jämsides med en 1675 eller en 16760 är för mej ofattbart plus att utbudet på just 16710 känns betydligt större. Dock kommer 1675 att öka medan jag tror att 16710 nått sitt max.
Summa sumarum: Rätt läge att sälja en men fel läge att köpa en (analys av marknaden);)

Haft 2st Gmt's själv men använda aldrig den funktionen. Typ på samma sätt som man (iaf jag) lika lite använder funktionen vridbar ring på dykare..

YM ser lite blek ut - men eftersom du gillar den kan den nog bli fin med en annan urtavla, som du nämnde.
Personligen tycker jag bra om GMT och funderar på att köpa, om du nu skulle bestämma dig för att sälja.
Annars håller jag med vissa övriga om att du kan låta banken finansiera huset och behålla båda klockorna.

Tillbaka
Topp