• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Val av klocka för 50.000?

Maxer

Guld
2-Faktor
Hej på er!
Jag har länge funderat på att köpa min första lite "dyrare" klocka.

Har varit helt insnöad på senaste Omega Planet Ocean i 39,5 mm. Den kan jag köpa hos AD för strax över 50k.

Men har börjat tveka...för min smak är 41mm absolut max och gärna någon dykare/sport.

Har ni fler förslag i den prisklassen? Både beg och nytt.

Hej på er!
Jag har länge funderat på att köpa min första lite "dyrare" klocka.
Har varit helt insnöad på senaste Omega Planet Ocean i 39,5 mm. Den kan jag köpa hos AD för strax över 50k.
Men har börjat tveka...för min smak är 41mm absolut max och gärna någon dykare/sport.
Har ni fler förslag i den prisklassen? Både beg och nytt.
Köper du Omega PO 39,5 hos AD för över 50k så räkna med att du tappar ca 12-13.000 samma sekund som du kliver ut ur butiken med klockan i handen. Köp den på Chrono24 alt. nyare begagnad om du hittar här.
Detta är såklart om du bryr dig om pengar.

Annars rekommenderar jag nya Omega Seamaster Professional (42mm, 1 mm störe än det du skriver):
https://www.omegawatches.com/watch-...axial-master-chronometer-42-mm-21030422003001

alternativt den äldre versionen på 41mm https://www.omegawatches.com/watch-omega-seamaster-diver-300m-co-axial-41-mm-21230412003001

Den nya går för runt 36-38k begagnad och den äldre för runt 25k max 1-2 år gammal, alt ny för runt 27-29 om jag minns rätt på C24.

PO 39,5 är ingen dålig klocka men den kan upplevas topptung pga tjockleken kontra diametern, samt att tavlan (i mitt tycke) ser komprimerad ut.

Varför har du börjat tveka på Planet Ocean?
Just på grund av att tavlan kanske ser lite för komprimerad ut?
Köper du Omega PO 39,5 hos AD för över 50k så räkna med att du tappar ca 12-13.000 samma sekund som du kliver ut ur butiken med klockan i handen. Köp den på Chrono24 alt. nyare begagnad om du hittar här.
Detta är såklart om du bryr dig om pengar.

Annars rekommenderar jag nya Omega Seamaster Professional (42mm, 1 mm störe än det du skriver):
https://www.omegawatches.com/watch-...axial-master-chronometer-42-mm-21030422003001

alternativt den äldre versionen på 41mm https://www.omegawatches.com/watch-omega-seamaster-diver-300m-co-axial-41-mm-21230412003001

Den nya går för runt 36-38k begagnad och den äldre för runt 25k max 1-2 år gammal, alt ny för runt 27-29 om jag minns rätt på C24.

PO 39,5 är ingen dålig klocka men den kan upplevas topptung pga tjockleken kontra diametern, samt att tavlan (i mitt tycke) ser komprimerad ut.

Ja, jag har sneglat på den vanliga seamastern. Tvekar lite just på grund av storleken och länken. Lite svårt för omegas design där. Men det som talar för den är att den känns väldigt "prisvärd" och sjukt snygg i övrigt. 42k hos den lokala AD

En OP 36 mm går på 50.150 kr hos AD. Vattentät, sportig och funkar till mer dressad klädsel :) Här är bilder på min:
IMG_20181225_111515_895.jpg
20181224_125522.jpg
IMG_20181223_013458_985.jpg

Just på grund av att tavlan kanske ser lite för komprimerad ut?

Ja, jag har sneglat på den vanliga seamastern. Tvekar lite just på grund av storleken och länken. Lite svårt för omegas design där. Men det som talar för den är att den känns väldigt "prisvärd" och sjukt snygg i övrigt. 42k hos den lokala AD

Länken går ju att ordna :)
XAvskk1 (1).jpg

Jag står själv i valet och kvalet att byta min "gamla" SMPc mot den nya, en Railmaster, en Speedmaster eller något helt annat. Vi får se helt enkelt. Ibland vill jag ha kvar den och köpa en 1610 länk.

Länken går ju att ordna :)
XAvskk1 (1).jpg

Jag står själv i valet och kvalet att byta min "gamla" SMPc mot den nya, en Railmaster, en Speedmaster eller något helt annat. Vi får se helt enkelt. Ibland vill jag ha kvar den och köpa en 1610 länk.

Har du någon uppgift på vad en länk kostar? Och passar 1610 rakt av på den nya SMPc?

Har du någon uppgift på vad en länk kostar? Och passar 1610 rakt av på den nya SMPc?

Ny kostar den en njure och en högerfot, typ. Beggad ca 3 papp, lägg till en 500-ing för polering.

Jag har än inte sett den på den nya men då luggbredden är annorlunda så är det min gissning att den passar, dyker förhoppningsvis upp något försök snart. Jag vill också påstå att den nya länken ör bra mycket mindre 90-tal än den gamla(och då gillar jag den gamla)

Jag röstar på Rolex nya OP 39 i vitt eller svart. Extremt välbalanserad o snygg design. Tidlös så det räcker och förmodligen roligare om 20 år än Omegan. (Värd mer också om det är viktigt)
(Bilden stulen från the Netz)
ch24pl_basel2018_rolex_oysterperpetual_white_3-1400x932.jpg

Jag håller visserligen med om att det är en lyckad modell men tråkigare än sådär blir det fan inte. Ska man dessutom försöka väga in lite objektiva värden(försöka kan man ju...) så kör ju en ny SMP över den där i samtliga kategorier förutom kanske ovannämnda värdeutveckling.

Rolex är numera bara kul för dem som redan äger en.

Jag håller visserligen med om att det är en lyckad modell men tråkigare än sådär blir det fan inte. Ska man dessutom försöka väga in lite objektiva värden(försöka kan man ju...) så kör ju en ny SMP över den där i samtliga kategorier förutom kanske ovannämnda värdeutveckling.

Vill du undvika tråkiga klockor kanske denna kan vara ngt?

5F66151F-45A0-417B-BC38-DF77469109CC.jpeg

Jag röstar på Rolex nya OP 39 i vitt eller svart. Extremt välbalanserad o snygg design. Tidlös så det räcker och förmodligen roligare om 20 år än Omegan. (Värd mer också om det är viktigt)
(Bilden stulen från the Netz)
ch24pl_basel2018_rolex_oysterperpetual_white_3-1400x932.jpg

Jag har sneglat på den, men inte riktgt fallit för den. Kanske lite för ren och enkel.
Vill du undvika tråkiga klockor kanske denna kan vara ngt?

5F66151F-45A0-417B-BC38-DF77469109CC.jpeg

Absolut! Trevlig men över min budget

Oj jag håller absolut inte med om det du säger kvalitetsmässigt. Jag tycker fit n finish är bättra på Rolex och urverket skulle jag för egen del sätta mycket större tilltro till framtida problemfrihet för Rollen.

Den där har onekligen karaktär, jag gillar den. Jag hade lätt haft den som alternativ om den inte led av Rolex-hübris den också :(
Men jag håller med om att den är väldigt nedtonad o "tråkig". Å andra sidan brukar det ofta vara det som håller över lång tid.
Tidlös o funktionell design är oftast ett starkt kort i längden.

Om du kan tänka dig att köpa på C24 o pruta o greja kan du nog få in en JLC Polaris strax över 50 kakor o då snackar vi annan liga ju..... Grym dinka som jag egentligen själv skulle (kommer?) att välja för dom pengarna...
JLC-Polaris-Date-9068170.2-2.jpg
En svart Polaris på länk är så bra att jag vet inte vad... Dessutom kul med en tillverkare som kanske flyger lite mer under radarn än ytterliggare en Rolex.

Oj jag håller absolut inte med om det du säger kvalitetsmässigt. Jag tycker fit n finish är bättra på Rolex och urverket skulle jag för egen del sätta mycket större tilltro till framtida problemfrihet för Rollen.

Hur är "fit n finish" bättre får jag fråga? Jag har lite svårt för mjuka värden men som jag ser det (hårda värden)

300 vs 100 meter WR, keramisk tavla och bezel med emaljmarkeringar vs ingen bezel och en väldigt basic tavla. AR i världsklass vs ingen AR. Länk med mikroljustering vs ingen mikroljustering. Helt resistent mot magnetism vs inget/begränsat skydd. Heliumventil vs intgen heliumventil. Glasbaksida och(för en serieproducerad klocka) väldigt bra finisherat urverk vs Rolex standardbaksida. Detta till 10-15 000 kr's lägre pris. Svag fördel Rolex på +2/-2 garantin tidsmässigt, dock är sackande värre så Omegas -0/+5 är nästan likvärdig.

Rolex paradgren är dock tidlösa klockor likt du påpekat, Omega är i många fall rakt av kassa på den avdelningen, synd med tanke på potentialen som finns.

Om du kan tänka dig att köpa på C24 o pruta o greja kan du nog få in en JLC Polaris strax över 50 kakor o då snackar vi annan liga ju..... Grym dinka som jag egentligen själv skulle (kommer?) att välja för dom pengarna...
JLC-Polaris-Date-9068170.2-2.jpg
Det där var ett förslag av rang. Jävlar vad fint.

Hur är "fit n finish" bättre får jag fråga? Jag har lite svårt för mjuka värden men som jag ser det (hårda värden)

300 vs 100 meter WR, keramisk tavla och bezel med emaljmarkeringar vs ingen bezel och en väldigt basic tavla. AR i världsklass vs ingen AR. Länk med mikroljustering vs ingen mikroljustering. Helt resistent mot magnetism vs inget/begränsat skydd. Heliumventil vs intgen heliumventil. Glasbaksida och(för en serieproducerad klocka) väldigt bra finisherat urverk vs Rolex standardbaksida. Detta till 10-15 000 kr's lägre pris. Svag fördel Rolex på +2/-2 garantin tidsmässigt, dock är sackande värre så Omegas -0/+5 är nästan likvärdig.

Rolex paradgren är dock tidlösa klockor likt du påpekat, Omega är i många fall rakt av kassa på den avdelningen, synd med tanke på potentialen som finns.

Jo vad gäller specs så har du ju rätt. Men jag tycker helt enkelt att länken, passning mot boetten och verkets meriterade driftsäkerhet är "mer riktiga" värden än tex 300m wr. Eller att den är antimagnetisk. Om klockan någon gång (har aldrig hänt mig) skulle bli magneriserad så är det ju en extremt snabb fix hos Uris. Om min klockan någonsin befinner sig på större djup än 5 meter är det nog å andra sidan ett mycket större problem. Framförallt om jag har den på mig .....Men men jag här kan man definitivt tycka olika. To each his own osv :). Vi får vara överens om JLCn istället!

Trevligt med olika synvinklar!

Ang. JCL så visst där snackar vi...jag är inte speciellt nervös över att Omegas 8800 skulle få några större problem jämfört med Rolex.

Om nya SMP är för stor så kolla på Aqua Terra i 38mm på länk, torde väl gå att deala med gummit in under 50K.
IWC har släppt en Spitfire Pilot med inhouse som listar 50K men då är det inte på länk https://www.iwc.com/en/watch-collec...w326803-pilot_s-watch-automatic-spitfire.html

Ja, ATn hamnar på några tusenlappar under 50K. Tyvär tycker jag även ATns tavla i 41mm gör sig bättre. Problemet med AT är att de bärs ganska stort i min mening, kanske pga. Avsaknad av dykring

Skulle en modern Rolex ha inget/begränsat skydd mot magnetism? Vad får du det ifrån? Rolex patenterade Parachrom hairspring som finns i alla moderna Rolex har mycket hög tålighet mot magnetism och ytterst osannolikt att du skulle lyckad magnetisera en sådan bävern.
Tidhållningen är bättre på Rolex än Omega det går inte att argumentera emot. Alla moderna Rolex exempelvis jag ägt har avvikt stabilt mindre än en sekund per dygn.
Helium ventil är för övrigt totalt onödigt på en klocka med 300m vattentäthet, du når inte ned på sådana djup att det behövs, blir mest en gimmick på Seamaster. Ser mest konstigt ut när den sticker ut genom boetten

Railmaster är underskattad, jag tycker den är bra. Har väl inte slagit så bra vilket innebär att man kan hitta bra deals på chrono24 och (antagligen) göra en bättre deal hos AD än på PO, SMP eller AT. En annan framtoning än Aqua Terra men en bra storlek för dom som tycker 41mm AT är lite stor och 38mm lite liten. Plus i min bok är ett synnerligen trevlig baklock isf glas och faktiskt att den saknar datum. Samma verk (utan datum) som nya SMP, AT38 och PO39,5.
Men personligen gjorde jag valet med att köpa en 41mm AT.
DSCF6094.jpg

Railmaster är underskattad, jag tycker den är bra. Har väl inte slagit så bra vilket innebär att man kan hitta bra deals på chrono24 och (antagligen) göra en bättre deal hos AD än på PO, SMP eller AT. En annan framtoning än Aqua Terra men en bra storlek för dom som tycker 41mm AT är lite stor och 38mm lite liten. Plus i min bok är ett synnerligen trevlig baklock isf glas och faktiskt att den saknar datum. Samma verk (utan datum) som nya SMP, AT38 och PO39,5.
Men personligen gjorde jag valet med att köpa en 41mm AT.
DSCF6094.jpg
Jag gillade dom också tills jag var inne o klämde på en på Nymans. På det exet var passningen mellan ändlänkar o boett i nivå med Seiko turtle. (Vilket verkligen inte är en komplimang i sammanhanget ..). Kändes inte alls premium för övrigt heller tyvärr. Jag gillade verkligen modellen tills jag såg den i verkligheten....

Tillbaka
Topp