• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Val av klocka för 50.000?

Skulle en modern Rolex ha inget/begränsat skydd mot magnetism? Vad får du det ifrån? Rolex patenterade Parachrom hairspring som finns i alla moderna Rolex har mycket hög tålighet mot magnetism och ytterst osannolikt att du skulle lyckad magnetisera en sådan bävern.

Det är då inget Rolex specar och det är garanterat mindre än 15.000 gauss. Jag skulle påstå att de flesta klockor som säljs har ett begränsat skydd mot magnetism, det är av den anledningen milgauss etc. Existerar...

Tidhållningen är bättre på Rolex än Omega det går inte att argumentera emot.

Visa någon data som stöder det då, om det nu är odiskutabelt

Alla moderna Rolex exempelvis jag ägt har avvikt stabilt mindre än en sekund per dygn.
Min Seamaster 2500 höll +1 på 17 dar i höstas. Är den bättre än en Rolex då? Anekdotisk information är anekdotisk.

Helium ventil är för övrigt totalt onödigt på en klocka med 300m vattentäthet, du når inte ned på sådana djup att det behövs, blir mest en gimmick på Seamaster. Ser mest konstigt ut när den sticker ut genom boetten

Jag håller med men det är utrustning som finns på omegan och inte rollen likväl

Min poäng var inte att visa att en SMP minsann i alla lägen klår en Rolex. Jag ville illustrera att Rolexen odiskutabelt är dyr sett till vad som säljs, man kan självklart köpa en ändå.

Sluta bete dig som jag hoppat på dina Rolex-tår.

Min poäng var inte att visa att en SMP minsann i alla lägen klår en Rolex. Jag ville illustrera att Rolexen odiskutabelt är dyr sett till vad som säljs, man kan självklart köpa en ändå.

Det är ju inte odiskutabelt om vi har olika åsikter! Och väldigt svårt att objektivt säga att det är rätt eller fel. Själv tycker jag en OP för 50 är mer för pengarna än en AT för 50 men som sagt...knappast objektivt mätbar fråga.

Nej, inte min poäng. Parachrom hairspring har betydligt större skydd mot magnetism än konventionella hairspring. I vardagen har jag svårt att se hur man skall lyckas magnetisera den. Omegan har dokumenterat mycket hög antimagnetiskt skydd, men med det skydd Rolex erbjuder räcker gått och väl i det vardagliga livet

Rolex garanterar +2/-2 sek/dygn på alla sina klockor och de tillverkar bra mycket större volymer årligen än Omega. Långt ifrån alla Omega urverk är dessutom Master Chronometer certifierade och de som har det är +5/0 sek/dygn garanterade. Omega är odiskutabelt inte lika bra som Rolex när det gäller tidhållning.

Sedan är jag inte det minsta upprörd över ditt inlägg, bemötte bara dina egna påståenden om Omegan över Rolex. Jag är personligen mycket imponerad av de senare generationerna urverk från Omega, de är tekniskt mycket kompetenta. Kan mycket väl tänka mig köpa en Omega en vacker dag, dock inte denna aktuella modell

Det är ju inte odiskutabelt om vi har olika åsikter! Och väldigt svårt att objektivt säga att det är rätt eller fel. Själv tycker jag en OP för 50 är mer för pengarna än en AT för 50 men som sagt...knappast objektivt mätbar fråga.

Det finns objektivt mätbara aspekter, aspekter som är odiskutabla, likt de jag listade. Rolexen är odiskutabelt dyr, oavsett vad du tycker om det. Vi kan speca Omegan mot en 2 000 kronors G-shock med, den kommer att få däng. Sen kan man gott köpa en OP ändå bara för att man vill ha en, jag köpte inte en SMP för att det är det ultimata sättet att kolla tiden på.

Nej, inte min poäng. Parachrom hairspring har betydligt större skydd mot magnetism än konventionella hairspring. I vardagen har jag svårt att se hur man skall lyckas magnetisera den. Omegan har dokumenterat mycket hög antimagnetiskt skydd, men med det skydd Rolex erbjuder räcker gått och väl i det vardagliga livet

Rolex garanterar +2/-2 sek/dygn på alla sina klockor och de tillverkar bra mycket större volymer årligen än Omega. Långt ifrån alla Omega urverk är dessutom Master Chronometer certifierade och de som har det är +5/0 sek/dygn garanterade. Omega är odiskutabelt inte lika bra som Rolex när det gäller tidhållning.

Alla urmakare av rang har avmagnetiseringsutrustning av en anledning, jag har magnetiserat min 2 ggr, vettefan hur.

Sen gav jag Rolex en viss fördel tidsmässigt i mitt ursprungliga inlägg, även om jag är tveksam till om jag hellre skulle ha SUPERLATIVE än METAS på urtavlan. Att ha en klocka som aldrig sackar efter är jävligt skönt

En OP 36 mm går på 50.150 kr hos AD. Vattentät, sportig och funkar till mer dressad klädsel :) Här är bilder på min:
IMG_20181225_111515_895.jpg
20181224_125522.jpg
IMG_20181223_013458_985.jpg

I mina ögon det självklara valet för dem pengarna!

Om du kan tänka dig att köpa på C24 o pruta o greja kan du nog få in en JLC Polaris strax över 50 kakor o då snackar vi annan liga ju..... Grym dinka som jag egentligen själv skulle (kommer?) att välja för dom pengarna...
JLC-Polaris-Date-9068170.2-2.jpg

En fråga bara. Varför tycker du den är i en "egen liga" jämförelsevis med Rolex OP som postades tidigare? Eller för all del Omegan.

Den nya går för runt 36-38k begagnad och den äldre för runt 25k max 1-2 år gammal, alt ny för runt 27-29 om jag minns rätt på C24.

Sett många SMPc på blocket, säljes av förstaägare, sålda av svensk AD, för runt 22k till och med. Billigaste jag sett var en här i GBG som lades ut för 18, men den försvann på ett par timmar.
Känns som om den svaga svenska kronan gör att våra inhemska priser ofta är billigare än c24 idag

Själv gillade jag inte den mindre PO:n, men många gör det och det finns ju en bra recension av @Nicbex här:
https://klocksnack.se/threads/omega-planet-ocean-39-5-mm.64440/

Har däremot ägt den i 43,5mm och den bärs ungefär som en 39mm Explorer/OP om man bortser från tjockleken. Förbannat bra dykare, bättre än det mesta.

Personligen har jag aldrig varit dunderförtjust i Seamaster 300, men jag tycker den är en mycket roligare klocka än de flesta Rolex, så gillar du den är det bara att gratulera. Bara o köp :)
Lyssna inte för mycket på diskussionerna om urverk vs urverk eller finish. Klockan skall tilltala, man skall bli lite kär i den.. resten är bara bonus. :)

Själv gillade jag inte den mindre PO:n, men många gör det och det finns ju en bra recension av @Nicbex här:
https://klocksnack.se/threads/omega-planet-ocean-39-5-mm.64440/

Har däremot ägt den i 43,5mm och den bärs ungefär som en 39mm Explorer/OP om man bortser från tjockleken. Förbannat bra dykare, bättre än det mesta.

Personligen har jag aldrig varit dunderförtjust i Seamaster 300, men jag tycker den är en mycket roligare klocka än de flesta Rolex, så gillar du den är det bara att gratulera. Bara o köp :)
Lyssna inte för mycket på diskussionerna om urverk vs urverk eller finish. Klockan skall tilltala, man skall bli lite kär i den.. resten är bara bonus. :)

Bra talat!

Ska in till ADn nästa vecka och prova både Seamaster 300 och PO i båda storlekarna.

Det optimala hade varit en dykare typ PO och något mer dressat typ AT/Rolex Explorer. Men då räcker inte 50 lök så långt

Ja, en Speedmaster Professional är definitivt något man vill ha men ett helt annat väsen än nämda Seamastermodeller. Men på väsentliga punkter mera klockkänsla än PO och AT. Överväg och testa den avsolut!

IWC ingy 3239, sista med Genta design är en väldigt trevlig klocka. Går att köra på både länk och originalgummi, blir då lite 2 klockor i en. Står sig bra jämfört med annan gentadesign till det 4 dubbla.
Cirkus 40 papp. Är diskontinued men finns AD som fortfarande har nya i stock. Ex i Köpenhamn (vita).
IMG_20190202_221901.jpg

upload_2019-2-2_21-28-40.jpeg

Seamaster 300 finns ju också, 60h PR. 41mm, rätt tjock och fakepatina dock. Riktigt snygg länk enligt mig med mikrojustering.

Hittas för 35-40 begagnat.
Holder helt med. Grym klocka og du burde kunne få tak i en for 31-32 iaf. Eneste negative er vel at den er veldig platt og lång lug to lug så det er en veldig stor 41mm klokke.

Hehe kanske lite otydligt. Men båda speedys har köpts beggade. 50k har alltid känns som den "dyra gränsen ". Men ju mer skadad man blir så suddas det ut...
Ja, lite... Speedy är ju definitivt klocka på nivån vi diskuterar.
Holder helt med. Grym klocka og du burde kunne få tak i en for 31-32 iaf. Eneste negative er vel at den er veldig platt og lång lug to lug så det er en veldig stor 41mm klokke.
SM300 är 48mm lug-to-lug så sant, längre än AT i samma size men luggarna är mer del av länken så den ger inte större upplevelse på min 18cm handled. Jag har bägge dessa.

Tillbaka
Topp