• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför är denna så "hatad"?..

Camo00

Patek
Stod på en konfa på jobbet häromdan och noterade att 5 av 7 hade SMP på armen..... 3st 2231.80 en 2254.50 och en 2234.50 (min) ;)
Haha, jag ger mig!!
Då är det väl bara jag som träffar folk låååångt under medel-Svenssons... Nästan ingen jag känner har vare sig hus, bil, sommarstuga, båt eller klocka när jag tänker efter...

Men jag såg faktiskt en SMP midsize quartz på en rektor ute i skogen igår eftermiddag! :)

max: Dryga 08. Så litet är inte Malmö... :)
 

Ninen79

Audemars
Köpte en smp igår...igen(!). Den är min 6:e smp sedan 2006.
19XNH7j.jpg
 

Ninen79

Audemars
Gillar man klockan köp! Gillar inte man klockan köp inte! Svårare är det inte! Tur att alla har olika smaker... Lite trött på folk som ska smutskasta andra märken/modeller!
Själv gillar jag modellen och omega som märke väldigt mycket men jag gillar även rolex och seiko;)
 

TheKing

Cartier
Hade det stått Rolex istället hade det varit en sann klassiker.. Nu är det en Omega och tråkig för många :eek:

Som sagt.. Jag gillar den skarpt :)

Skickat från min Galaxy S4!
 

meo_swe

Audemars
Träffade lite folk från FS26 (de som åker till Afghanistan i december) igår. Av ca 40 personer så såg jag tre seamaster. De enda klockorna jag såg fler av var Suunto Och G-shock. Såg en Rolex också..

Sen är ju folk hopplöst konstiga på sånt här också. Hade en diskussion som till slut blev ganska hätsk där en kollega påstod att breitling är mycket bättre och exklusivare än t.ex. Rolex. För han hade minsann sett en bratte i guld som kostade 127 000!

men för att återgå till topic så hatar jag absolut inte Seamastern. Jag tycker den känns ganska välbyggd, och den är ganska snygg. Dock är det inget som får min baugette att rycka.
 

AgE

Omega
Sen är ju folk hopplöst konstiga på sånt här också. Hade en diskussion som till slut blev ganska hätsk där en kollega påstod att breitling är mycket bättre och exklusivare än t.ex. Rolex. För han hade minsann sett en bratte i guld som kostade 127 000!

Hoppas du kontrade med Daytonan för 1,9 mille som gick häromdagen! Helt klart bevis för att Rolex gör bättre och exklusivare klockor än PP, AP och VC :rolleyes:

On topic så tycker jag SMP:n är riktigt fin, dock har jag som många andra inte så mycket till övers för länken. Fast den sitter riktigt skönt! Visarna är jag också lite ambivalent till. Som helhet tycker jag den är riktigt mycket bang for the buck. Min SMP 2200.80 var jävligt stabil och när jag bytte "upp" mig till en Rolex GMT var jag först smått chockad över hur skramlig och fånig länken kändes i jämförelse (ja, en 90-tals oysterlänk alltså, de nya är väl en annan historia) på en klocka som kostade nästan 3 ggr så mycket.

I övrigt så ligger det nog något i att det är många inte så insatta som går för den här modellen, när jag köpte min som första klocka hade jag ingen jävla aning om nånting. Ren tur att det inte blev en breitling! ;)
 

meo_swe

Audemars
Hoppas du kontrade med Daytonan för 1,9 mille som gick häromdagen! Helt klart bevis för att Rolex gör bättre och exklusivare klockor än PP, AP och VC :rolleyes:

Nja, jag förklarade lite snabbt att Rolex tillverkar bland annat urverk själva, något de i stort sett alltid gjort (förutom vissa mdoeller), medans Breitling ganska nyligen skapade sitt första inhouse. Och lite snabbt att en Rolex i guld kostar apa den också.

Sen efter lite sansade diskussioner har jag börjat få över han till den mörka sidan av klockor.. Nu sitter han på fritiden och youtubar Baselworld och liknande obskyra saker :angel: :woot:
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Oj då... Här uppe i Hälsingland är det nog fortfarande just denna Omega modell ( och andra liknande Seamaster modeller) tillsammans med Breitlingkronografer och vanliga Datejust-Rolex det som vanligt folk utan större klockintresse mest drömmer om när de pratar klockor, så kanske hatad bland en mindre klick inbitna samlare men knappast hos allmänheten i Norrland i allafall
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Oj då... Här uppe i Hälsingland är det nog fortfarande just denna Omega modell ( och andra liknande Seamaster modeller) tillsammans med Breitlingkronografer och vanliga Datejust-Rolex det som vanligt folk utan större klockintresse mest drömmer om när de pratar klockor, så kanske hatad bland en mindre klick inbitna samlare men knappast hos allmänheten i Norrland i allafall

Det var du som sa det :)
Svenssons drömklocka i Norrland alltså.
 

maxmol

Panerai
Det var min första "riktiga" klocka. Så jag tror att många har rätt i denna tråd. 80-talisterna blev kära i den pga Bond filmerna. Så har vi alla köpt en och för mig var det vägen in i klockträsket. Men den har ju blivit så standard att det till och med är okej för amerikanska vice presidenter att ha dem. Vanligen kör de Timex, Citizen eller en annan billigare, gärna amerikansk klocka för att verka folklig. Men nu bröt Joe Biden det med en Seamaster Bond och ingen har klankat på honom för det.
 

RDFG

Cartier
Köpte min första 2531.80.00 SMP i onsdags och är positivt överraskad på alla punkter faktiskt! Sen att jag är i början av min klockkarriär kanske bidrar men om man skall se till det rent konkreta (vilket man aldrig gör i klocksammanhang) dvs. byggkvalitet, exakthet i gång osv osv är det svårt att säga någonting annat än att det är en SJUKT prisvärd kronometerdykare. Men det är det väl å andra sidan ingen som säger emot.

Förstår dock att "vanligheten" kan förstöra för de som vill vara förstå-sig-påare på parmiddagarna :) Har själv dock aldrig sett något annat än quartzvarianten in the wild.
 

Ajax

Omega
Det där är en typisk klocka som man antingen gillar eller avskyr. Jag får nog sälla mig till båda lägren, för ibland när jag ser den på bild kan den se riktigt ful ut och på andra bilder kan den se riktigt snygg ut. I handen känns den nästan alltid snygg, men bara nästan.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Tycker inte den är så vanlig ute i det vilda. Sedan jag köpte min 2011 har man ju haft ögonen på skaft men jag har vad jag mins bara sett två andra ute på stan. Samtidigt har jag sett ett gäng PO och sub.
Inte direkt vetenskapligt men min uppfattning.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Antar att denna tråd endast handlar om den klassiska SMPn, alltså de innan den senaste som presenterades. Nyfiken på vad den inneburit för imagen och om synen på SMP som instegsklocka som alla har börjar ändras. Rätt dyr är den ju inte minst...
Och by the way - visst ser man väl minst lika många subar? Där kan man snacka en klocka som man köper utan att ha en aning om något...
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Antar att denna tråd endast handlar om den klassiska SMPn, alltså de innan den senaste som presenterades. Nyfiken på vad den inneburit för imagen och om synen på SMP som instegsklocka som alla har börjar ändras. Rätt dyr är den ju inte minst...
Och by the way - visst ser man väl minst lika många subar? Där kan man snacka en klocka som man köper utan att ha en aning om något...
Jag ser minst tre subbar på varje Omega (alla modeller) i retail södra delarna av GBG. Tvivlar starkt på att något större intresse eller efterforskning ligger bakom huvuddelen av besluten.
Dock är denna tråd sex år gammal, så kan ju hänt en del sedan den skrevs.
PS. Det är ungefär lika många Brattar som subbar, men inte riktigt. DS
 
Topp