• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför är det bara män här?

Madame

Omega
Ser du klockorna som smycken eller som små härliga tekniska underverk?
Mest tekniskt och designmässigt.
Gillar Gerald Genta: Royal oak, Nautilus och Oysterquartz, mina 3 favoriter. Men gillar även smyckesklockor: typ vintage 40-tal eller Chanel, Cartier och Chopard :) men behöver givetvis inte vara bara kända och dyra klockmärken.
 
Senast ändrad:

oskj93

Omega
Ja, det vore intressant att veta varför kvinnor inte i så stor utsträckning bär klockor (eller åtminstone inte så dyra o fina som männen gör). På allvar.

Ny generaliserar jag grovt men i mitt tycke så brukar kvinnor främst gå efter stil och utseende när det gäller, nästan allting, då även klockor.

Om en dinka kostar 99 kr och ser fin ut men har fruktansvärt dålig kvalité sen finns det en annan som kostar drygt 1000kr den är rätt alldaglig samt mycket bättre kvalité. Så tar nog oftast kvinnan, även mainstream folket, den första eftersom den är så snyyyyygg!
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Ny generaliserar jag grovt men i mitt tycke så brukar kvinnor främst gå efter stil och utseende när det gäller, nästan allting, då även klockor.

Om en dinka kostar 99 kr och ser fin ut men har fruktansvärt dålig kvalité så finns det en annan så kostar 1000kr den är rätt alldaglig samt mycket bättre kvalité. Så tar nog oftast kvinnan, även mainstream folket, den första eftersom den är så snyyyyygg!
Jag tror du har en poäng faktiskt.
 

SSL

Audemars
Ny generaliserar jag grovt men i mitt tycke så brukar kvinnor främst gå efter stil och utseende när det gäller, nästan allting, då även klockor.

Om en dinka kostar 99 kr och ser fin ut men har fruktansvärt dålig kvalité så finns det en annan så kostar 1000kr den är rätt alldaglig samt mycket bättre kvalité. Så tar nog oftast kvinnan, även mainstream folket, den första eftersom den är så snyyyyygg!

Njaaaäää. Pinsamt att berätta om 99krs klockan dock. Tror det blir en annan snygging för dubbelröding ist.
 

Madame

Omega
:rolleyes:
Ny generaliserar jag grovt men i mitt tycke så brukar kvinnor främst gå efter stil och utseende när det gäller, nästan allting, då även klockor.

Om en dinka kostar 99 kr och ser fin ut men har fruktansvärt dålig kvalité sen finns det en annan som kostar drygt 1000kr den är rätt alldaglig samt mycket bättre kvalité. Så tar nog oftast kvinnan, även mainstream folket, den första eftersom den är så snyyyyygg!
Det är väl så killar väljer tjejer:hilarious:
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Mest tekniskt och designmässigt.
Gillar Gerald Genta: Royal oak, Nautilus och Oysterquartz, mina 3 favoriter. Men gillar även smyckesklockor: typ vintage 40-tal eller Chanel, Cartier och Chopard :) men behöver givetvis inte vara bara kända och dyra klockmärken.

Då har jag inte helt förjävlig smak då med andra ord. OQ och Seikos nautilus hommage
image.jpg
image.jpg
 

Danielle

Panerai
Armbandsuret förknippas mycket som "mannens enda accessoar". Tror det har med det att göra. Tradition helt enkelt.

Kvinnofolket är mer samlare. Eller bunkrare snarare, hehe. Tror inte det är så vanligt att dom snöar in sig på Guccis historia tex.
Jag önskar jag kunde vara en samlare, men vem skulle inte vilja vara det? Handlar väl mest om hur mycket pengar man har att röra sig med. Önskar jag kunnat behålla klockorna jag köpt, men tycker det är roligt att testa nytt så tyvärr har dom fått lämna för att finansiera nytt. :)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Jag önskar jag kunde vara en samlare, men vem skulle inte vilja vara det? Handlar väl mest om hur mycket pengar man har att röra sig med. Önskar jag kunnat behålla klockorna jag köpt, men tycker det är roligt att testa nytt så tyvärr har dom fått lämna för att finansiera nytt. :)
Du får göra som mig. Finns massa modeller och referenser jag vill testa. Sparar regelbundet sen så säljer jag det jag inte fastnar helt hundra för och på så sätt kan jag finansiera nytt. Hittat två jag kommer behålla länge medans flertalet har fått vandra av diverse olika anledningar t.ex för hög, för stor, ej vattentät, rasslig länk osv. :) efter ett tag så lär man väl sitta med en samling..
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Alla men eller kvinnor har nog iaf haft en flera klockor i sitt liv men det menas ju inte att alla har haft en PP. Jag tror det kvinnliga könet köper ungefär lika många klockor som det manliga könet men dock inte mekaniska ur och inte i samma prisklass generellt. Sen varför fler kvinnor inte hänger på KS är mig helt oförståeligt...
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Min fru har en Chopard Happy Sports, ett par Swatch, ett par skelettur typ Epos etc. Men att få henne att hänga på KS... Tror inte det...
Så är det! En sak att få dem klockintresserade, nog så svårt (men jag har lyckats). En annan att börja följa KS. Tror dessutom inte att jag vill det. Detta är mitt vattenhål, hon har sina egna.
 

MariaE

Panerai
Det är inte oss ni ska fråga, vi hänger faktiskt här. Fråga era klockintresserade fruar varför dom inte pallrar sig hit.

Huruvida kvinnor ser klockor som ett smycke eller tekniskt underverk är nog mycket individuellt. Någonstans startar intresset, mitt började med att jag uppskattade klockan som ett smycke men jag såg många vänner bära skräpfula modeklockor. Farfar bar en mystisk klocka som man kunde snurra upp så den började ticka (häftigt för en 5åring). Och sen gav jag ett lillfinger till KS... ja sen vet ni hur det slutar..

I övrigt är jag ganska ointresserad av att lägga stora summor på tex handväskor och smycken. Jag kan däremot se att jag lägger en lite större summa på en klocka, men just nu har jag andra mer akuta poster.
 

Danielle

Panerai
Alla men eller kvinnor har nog iaf haft en flera klockor i sitt liv men det menas ju inte att alla har haft en PP. Jag tror det kvinnliga könet köper ungefär lika många klockor som det manliga könet men dock inte mekaniska ur och inte i samma prisklass generellt. Sen varför fler kvinnor inte hänger på KS är mig helt oförståeligt...
Där tror jag att du har ganska fel. Du menar att kvinnor inte köper mekaniska ur? Var det konstigaste jag hört. Beror nog på hur intresserad man är och det gäller både kvinnor och män. Män som inte är intresserade köper nog inte heller så många mekaniska ur...
Och prisklassen håller jag inte heller riktigt med om. Jag har ägt klockor som har varit dyrare än många här inne haft/har. Finns alltid en smärtgräns på vad man tycker är rimligt att lägga på en klocka, men som alla här inne vet så brukar den bli högre och högre ju fler klockor man testar ;)
 

Mr Chance

Kalmar
Lite nyfiken på om det finns kvinnliga klockintresserade? Å är det någon som vet hur försäljningarna ser ut där ute, utan att veta så gissar jag att klockbranschen har det manliga släktet som målgrupp om låt säg 95/5 eller 90/10 fördelning?

Det här är lite synd tycker jag. Det skulle göra det lättare att köpa klockor om även frugan var intresserad :happyhappy:
Hört talas om "egna pengar"? Även om jag är gift har jag egna pengar som jag gör vad jag vill med.
 

Madame

Omega
Krävs ju rätt stor budget om "vi" intresserar oss för smycken, handväskor, skor etc OCH klockor.
Får ångest bara jag tänker på det :nailbiting:
(Men kul är det!)
Kan vara en förklaring;)
 

Madame

Omega
Alla men eller kvinnor har nog iaf haft en flera klockor i sitt liv men det menas ju inte att alla har haft en PP. Jag tror det kvinnliga könet köper ungefär lika många klockor som det manliga könet men dock inte mekaniska ur och inte i samma prisklass generellt. Sen varför fler kvinnor inte hänger på KS är mig helt oförståeligt...

Är flest män tycker jag som köper DW och Gant? :rolleyes:
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har försökt få min fru intresserad av klockor men hon fastnar inte, dock så "förstår" hon mitt intresse och köper att det innebär att jag vill ha fler klockor än vad som är normalt. Däremot har hon istället ett osunt förhållande till 70-talsdesign och trålar Tradera efter porslin, möbler, lampor mm. Något jag självklart uppmuntrar för att få lite balans i galenskaperna.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Där tror jag att du har ganska fel. Du menar att kvinnor inte köper mekaniska ur? Var det konstigaste jag hört. Beror nog på hur intresserad man är och det gäller både kvinnor och män. Män som inte är intresserade köper nog inte heller så många mekaniska ur...
Och prisklassen håller jag inte heller riktigt med om. Jag har ägt klockor som har varit dyrare än många här inne haft/har. Finns alltid en smärtgräns på vad man tycker är rimligt att lägga på en klocka, men som alla här inne vet så brukar den bli högre och högre ju fler klockor man testar ;)
"Generellt" Danielle! Inte alla...som jag skriver.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Och jag tror att det är så enbart pga att det är fler män än kvinnor som är intresserade. Men vi kvinnor som väl har ett intresse köper lika väl mekaniska dyra ur som ni män, likaväl som män utan intresse köper "skit" som ointresserade kvinnor.
För att göra det väldigt enkelt så tror jag att oavsett kön lägger man mycket pengar på det man är intresserad av.
Kvinnor generellt har väl fler accessoarer som det krävs att man lägger pengar på där man kanske förlorar en hel del budget på (läs: smink och fler väskor än män överlag) men i grund och botten handlar det väl enbart om ekonomi och intresse.
 
Topp