• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför är så många här fan av seiko?

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag tyckte även att den var lite för liten för mig så gav bort den till min lillebror! Jag menar inte att ha taskig attityd alls! Kan mycket väl vara så att 007 och 009 är bättre och då har jag fått svar på min fråga! Tack så mycket allesammans

Som många skrivit så är ofta länken den svaga länken ironiskt nog.Prova att byta mot ett nato eller gummi så upplever du klockan annorlunda.
Något magiskt händer alltid såfort Seiko och Rolex nämns i samma tråd :)
 

hxw

Omega
För övrigt är de rätt trist att se hur folk älskar att kasta skit på 80talisten m.fl. bara för att han brinner för ett märke - och samtidigt ganska trist att se hur seikofanatiker verkar göra allt för att få folk o förstå hur grymt Seiko är. Blir krystat och barnsligt..
Visst, de är ett diskussionsforum men kan man inte bara finna sig i att vi har olika smaker? :D
Mina 2 cent..

+1!
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Köpet har uppenbarligen varit på gång ett tag:
https://klocksnack.se/threads/seiko-5-snzf15j1-på-nato.4875/

Det jag inte förstår är rekommendationen att prova SKX istället, jag tycker de känns precis likvärdiga kvalitetsmässigt, förutom att lysmassan är bättre centrerad på plottarna på femman.


Den är ju hyllad världen över av en anledning, en otroligt prisvärd dykare.

Av de Seiko 5 jag haft så har ingen varit i närheten av 007 an.
Jag är ett Seikofan men inte inbiten jag har andra märken också :):)
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Just Seiko 5 är ju en modellserie som är tänkt att vara lågbudget inom Seikoportföljen. Tråkigt att du köpt en klocka som du inte blivit nöjd med, men det har hänt oss alla...tror jag.

Nu är det bara att analysera vad som inte var bra och kasta dig över en uppgradering. På sätt och vis tycker jag att du börjat i rätt ände - det hade ju varit värre om du köpt något för, säg 10000, som du blivit besviken på.

Kör hårt och dela gärna med dig av vad det var som du inte var nöjd med (så att fler kan snappa upp något nyttigt inför framtiden)!
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
...och för att svara på din fråga: Jag tycker Seiko är outstanding på att bjuda på mångfald inom klockvärlden. En del lyckat, annat mindre...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Blir lite trött på detta känner jag.
Klockan är alltså dålig för att 1: Länken är dålig (vilket alla utom du vet om dessa billiga modeller) och 2: Den är för liten.
Är en vintagerolex (med sina 40mm) med stretchad länk en klocka som har dålig kvalitet också eller? Det kallas smak. Att du tycker klockan är för liten för dig har ingenting med kvaliteten att göra (därmed inte sagt att det är en bra klocka).
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det handlar inte om att någon tar det personligt, utan om precis det Spencer säger. Tycker du något är skit, så är det en fördel om du kan förklara varför. Att du tycker länken är kass är inte konstigt i den prisklassen. Resterande saker du nämnt handlar om att klockan inte föll dig i smaken, det har ingenting med kvaliteten på klockan att göra. Hade du däremot sagt att kronan skruvar ner dåligt, att lyspastan är kass, att vridringen glappar eller något annat relevant, så hade du fått en annan respons. Det är ju uppenbart att du inte kan bedöma om en klocka har bra kvalitet eller inte. Att du sedan avfärdar hela märket på grund av en modell pekar bara på din okunskap.
 

fredtiger

Cartier
Haha, det här ju jätteroligt att läsa... så många upprörda och engagerade svar på en till synes oförarglig fråga; "varför är så många här fan av seiko?".

Visst den första tråden saknar väl vissa fakta för en saklig dialog kring just den aktuella modellen, men provokativt? Dålig attityd? Allvarligt talat, killen har köpt en klocka han tyckte var skit. Eftersom modellen är tillverkad av ett märke han hade höga förväntningar på så blev han besviken. Då väljer han att ställa frågan ovan på ett forum för klockentusiaster också blir han i det närmaste lynchad! Killen har ju dessutom haft den goda smaken att bett om ursäkt för den händelse någon tagit hans inlägg som provokativt.

Så chilla lite nu och svara på frågan varför ni är fan av Seiko! :cool:
 
Jag har absolut inte avfärdat hela märket! Jag har sagt att dom dyrare modellerna säkert är lika bra som dyra modeller av andra märken.
 
Det handlar inte om att någon tar det personligt, utan om precis det Spencer säger. Tycker du något är skit, så är det en fördel om du kan förklara varför. Att du tycker länken är kass är inte konstigt i den prisklassen. Resterande saker du nämnt handlar om att klockan inte föll dig i smaken, det har ingenting med kvaliteten på klockan att göra. Hade du däremot sagt att kronan skruvar ner dåligt, att lyspastan är kass, att vridringen glappar eller något annat relevant, så hade du fått en annan respons. Det är ju uppenbart att du inte kan bedöma om en klocka har bra kvalitet eller inte. Att du sedan avfärdar hela märket på grund av en modell pekar bara på din okunskap.



Jag har absolut inte påstått att jag är någon klockexpert heller, för det är jag absolut inte.
 

vekktah

Cartier
Fyfan vilken jävla tråd. Och då syftar jag inte på trådskaparen. Det är inte som om den seikopöbeln på detta forum givit några stötta intryck som "experter" hittills. Det finns en (och alla vet vem jag menar, som är expert) men han skriker inte som en bebis i den här tråden. I mina ögon skulle det vara en större vinst om dessa pojkar insåg att ts har rätt och taggade ner ett par hekto. Ingen har sagt att hans pappa ska slå er pappa.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Nej nu får ni fan ge er... Killen har bett om ursäkt, låt det vara då istället för att hålla på att mala. Alla kan inte gilla allt. Jag har lagt ner den här Seikodebatten sen ett tag, jag älskar Seikos premiumklockor och jag kommer alltid att köpa/bära premium Seiko klockor parralellt med Rolex - (som finns i inköpsplanerna i framtiden) m.f
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Skönt med lite morgonläsning, det är bla detta som gör KS så underhållande.

* Här på forumet skall man älska Rolex för de är bäst i världen
* Man kan gilla Seiko men får förbereda sig på att de med näsan i vädret delar ut gliringar, dock är Seiko-fansen så rotade och har blivit accepterade
* För guds skull, nämn inte att du gillar Tag Heuer, då får du Rolex-maffian på dig, för Tag Heuer är bara skit
* Skulle du bära Breitling är du så klart en Bratt
* osv

De flesta personligheter här på sidan är underbara och helt fantastiska människor, men lär tidigt att när man ifrågasätter deras klockor... ajajaj.
 

Isodor

Audemars
Har ej läst igenom alla inlägg i tråden men vi brukar ofta referera Seiko med Skoda här på forumet.

Nu fick jag det sagt också, trevlig tisdag :)
 

leicaphile

Panerai
Haha, det här ju jätteroligt att läsa... så många upprörda och engagerade svar på en till synes oförarglig fråga; "varför är så många här fan av seiko?".

Visst den första tråden saknar väl vissa fakta för en saklig dialog kring just den aktuella modellen, men provokativt? Dålig attityd? Allvarligt talat, killen har köpt en klocka han tyckte var skit. Eftersom modellen är tillverkad av ett märke han hade höga förväntningar på så blev han besviken. Då väljer han att ställa frågan ovan på ett forum för klockentusiaster också blir han i det närmaste lynchad! Killen har ju dessutom haft den goda smaken att bett om ursäkt för den händelse någon tagit hans inlägg som provokativt.

Så chilla lite nu och svara på frågan varför ni är fan av Seiko! :cool:

Nja, jag skulle nog säga att första posten var ganska provokativ. Det är ju som att avfärda Toyota för att man köpt på sig en Aygo efter att ha läst om folk som älskar sina AE86or och Supras på bilforumet, sen klaga på att den är "billig och plastig" och undra hur i h-e folk kan vara Toyota fans.

Anser mig inte vara en "Seiko fan", men uppskattar och gillar deras klockor. Du kan få allt från en välfungerande automatare för under en tusenlapp till riktiga värstingar (e.g. Grand Seiko Springdrive). Visst är en Seiko 5 ingen Rolle, men de verkar vara pålitliga och bra fungerande klockor. Sen tycker jag om deras design, med vissa undantag. Men "fan", nä... dock hakar jag på om nån vill dra igång Orient-maffian. :D
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Brick-Anchorman1.jpg
 

fredtiger

Cartier
Nja, jag skulle nog säga att första posten var ganska provokativ. Det är ju som att avfärda Toyota för att man köpt på sig en Aygo efter att ha läst om folk som älskar sina AE86or och Supras på bilforumet, sen klaga på att den är "billig och plastig" och undra hur i h-e folk kan vara Toyota fans.

Huruvida något är provokativt eller inte beror såklart även på hur mottagaren uppfattat inlägget. I det här fallet är det uppenbarligen så att många uppfattat det provokativt, så för dessa personer är det såklart provokativt. Samtidigt; killen skriver att 1) han är besviken 2) inte förstår varför folk hyllar Seikos billiga modeller 3) inte hade förväntat sig något mirakel för 1000kr. Är det provokativa månne att han valde att skänka bort klockan istället för att försöka sälja den begagnad för 300kr? Trådskaparen ifrågasätter heller inte att folk är Seiko fans, han frågar varför så många här är Seiko fans. Så vitt jag kan se är det endast Yonsson som hittills svarat på frågan! :rolleyes:
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Huruvida något är provokativt eller inte beror såklart även på hur mottagaren uppfattat inlägget. I det här fallet är det uppenbarligen så att många uppfattat det provokativt, så för dessa personer är det såklart provokativt. Samtidigt; killen skriver att 1) han är besviken 2) inte förstår varför folk hyllar Seikos billiga modeller 3) inte hade förväntat sig något mirakel för 1000kr. Är det provokativa månne att han valde att skänka bort klockan istället för att försöka sälja den begagnad för 300kr? Trådskaparen ifrågasätter heller inte att folk är Seiko fans, han frågar varför så många här är Seiko fans. Så vitt jag kan se är det endast Yonsson som hittills svarat på frågan! :rolleyes:

Njaee jag har nog svarat också ska du se.
 

leicaphile

Panerai
Huruvida något är provokativt eller inte beror såklart även på hur mottagaren uppfattat inlägget. I det här fallet är det uppenbarligen så att många uppfattat det provokativt, så för dessa personer är det såklart provokativt. Samtidigt; killen skriver att 1) han är besviken 2) inte förstår varför folk hyllar Seikos billiga modeller 3) inte hade förväntat sig något mirakel för 1000kr. Är det provokativa månne att han valde att skänka bort klockan istället för att försöka sälja den begagnad för 300kr? Trådskaparen ifrågasätter heller inte att folk är Seiko fans, han frågar varför så många här är Seiko fans. Så vitt jag kan se är det endast Yonsson som hittills svarat på frågan! :rolleyes:

När man skriver "Visst man kan inte förvänta sig mirakel för en 1000 lapp men det var verkligen skit gav bort den efter 5 minuter" är man inte ute efter att starta en trevlig och upplysande diskussion, vill jag säga.

Men tillbaks till ämnet...
 

Mattan

Panerai
Allt är ju relativt. Är personligen ingen stor fan av designen på de moderna SEIKO klockorna, men min fru gillar några av SEIKO 5 modellerna skarpt då hon inte behöver vara så rädd om dom samtidigt som dom faktiskt ser snygga ut på armen, och hon bryr sig inte om ifall det rasslar lite om länken. Och så slipper hon byta batterier;)

Däremot tycker jag att många av de gamla SEIKO modellerna är riktigt roliga med ofta en kul historia. Tex 6139 Pogue eller 6105(apocalypse now). Och de kostar inte så mycket heller:D

Men alla får ju så klart tycka vad dom vill!
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Skönt med lite morgonläsning, det är bla detta som gör KS så underhållande.

* Här på forumet skall man älska Rolex för de är bäst i världen
* Man kan gilla Seiko men får förbereda sig på att de med näsan i vädret delar ut gliringar, dock är Seiko-fansen så rotade och har blivit accepterade
* För guds skull, nämn inte att du gillar Tag Heuer, då får du Rolex-maffian på dig, för Tag Heuer är bara skit
* Skulle du bära Breitling är du så klart en Bratt
* osv

De flesta personligheter här på sidan är underbara och helt fantastiska människor, men lär tidigt att när man ifrågasätter deras klockor... ajajaj.

Inte riktigt va?


Bär man Breitling är man från Göteborg.
 
Topp