• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Varför denna big size-hets?

Håller med Eurenius!

Men visst är det konstigt att på ett forum som ska ha så jäkla högt i tak, att det är helt ok att mobba på folk som inte delar ens smak till 100 %.

På mina armar ser det helfånigt med allt under 44. Har klockor upp till 63... den ser fånig ut och är en skitklocka, men 51 mm Oris, 48 mm Super Avenger, 49 mm Railmaster, 46 mm B&R sitter som en smäck!

Trevlig slutkläm på helgen!

Niclas L

Jag vill GTGa med dig.

Letar med ljus och lykta efter en vettig och stilren dykare på 40mm för runt 7k. Tudor suben i all ära men även om den var tänkt som beater så känns den för fin/dyr för det. Problemet är ju att alla nya microdykare jag hittar ligger på 42mm och uppåt, ex. Obris Morgan Explorer. De som väl är 40mm är ju nästan uteslutande så kallade "hommager"

Ps. Tipsa gärna :) Ds.
Halios tropik.

Håller med TS. Nu menar jag inte att allt måste vara litet för att vara intressant, men en vardagsklocka är lämpligen 37-40mm. Ju mindre den störs och känns, ju bekvämare är det ju.

Håller med Eurenius!

Men visst är det konstigt att på ett forum som ska ha så jäkla högt i tak, att det är helt ok att mobba på folk som inte delar ens smak till 100 %.

På mina armar ser det helfånigt med allt under 44. Har klockor upp till 63... den ser fånig ut och är en skitklocka, men 51 mm Oris, 48 mm Super Avenger, 49 mm Railmaster, 46 mm B&R sitter som en smäck!

Niclas L

Och din handled, längd och vikt är?

Kanske är så att man vill att det passa bra på handen. Är du 175cm lång och väger 75 kg väljer du kanske inte i första hand en kostym i storlek 156. Jag mäter 19,5 cem handled och 34-36 mm på mig ser bara löjligt ut (undantag DJ, tycker jag). Jag trivs bäst med runt 42 cm och tycker det ser mest harmoniskt ut också. På mig alltså.

Är det verkligen så? Är det inte bara så att de "vanliga" väljer stora modeklockor, men hetsar de verkligen mot små ur? Tror inte att vanligt folk bryr sig om storleken på klockor förutom sin egen.

Dom tycker små klockor ser ut som gubb/damur.
Inget mot dig nu för att du tycker så, utan det är vanligt att man får höra just det.

Håller med Eurenius!

Niclas L
Visst kanske det inte är lika populärt med större klockor på forumet och bland klocknördar generellt men någon mobbing pga detta har jag dock aldrig sett röken av...

Jag kör smp 41mm, sub c 40mm har precis beställt en explorer 2 42mm, tycker dom sitter snyggt.
Har även en certina i guld 34 mm tror jag den är men den tycker jag ser liten ut.
Min handled mäter 19,5

• Like
Reactions: ssl
Håller med Eurenius!

Niclas L

Mobbing mot vem? Om nån är mobbad så är det vi med 16,5-17,5 cm-handleder som vill ha klockor som sitter normalt.

På ett klockforum är det nog hets mot stora men ute hos de vanliga tvärtom hets mot normala...

Håller med... invändningar och negativa kommentarer om klockor storlek över 42mm är något jag bara fått på klockforum.
Ute i den "riktiga" världen är det oftas tvärt om. Här kommenteras ofta att klockan är för liten.
De negativa kommentarerna om större klockor på forum är dock ofta mer av formen " jag bestämmer att en stor klocka är ful, och jag talar för hela mänskligheten"' istället för att framföra det som den högst personliga åsikt det är!

Alla har rätt till sin åsikt.

Har svårt att formulera detta på ett sätt som inte kan uppfattas provocerande men det är med ödmjukhet jag säger detta, jag och flera storväxta vänner till mig anser att detta beror på att små killar vill känna sig större. Tittar man på vissa modeplagg så ser man att små taniga killar/män som egentligen är en S/M har en L/XL, min teori med som jag delar med mina storväxta kompisar (195cm+-140kg+) är att många märken gör så för att män ska känna sig lite mer fit/manliga/biffiga. Med detta menar jag inget illa om småväxta/smala/otränade eller någon annan som jag glömt nämna.

Håller med Eurenius!

Niclas L

Vore kul att se bilder på flera av dina dinkor, gillar B&R, Oris ProDiver och även den stora Railmastern...upp med lite bilder

IWC har dummat till dig med för stora klockor.
De har flera modeller jag skulle kunna varit spekulant på om de hållit sig strax under 40mm istället för en bit över.
Nu blir det bara fel. För mig iaf.

Som här. Briljant! Men 42 mm? Nej tack. 38 hade varit perfekt.
image.jpg
Jag som tränar väldigt mycket styrketräning och väger 95kg är glad för att Iwc är 42mm:) det är inte bara handleden som den skall passa till utan hela kroppen. Tyvärr använder jag min DJ väldigt lite just för att den nästan ser tramsigt liten ut till min kropp. Tjejen som är 175cm lång klär bättre i den och hon använder även min kermit som är 40. Mao över 43 blir för stort men upp dit är kanon:)

Har svårt att formulera detta på ett sätt som inte kan uppfattas provocerande men det är med ödmjukhet jag säger detta, jag och flera storväxta vänner till mig anser att detta beror på att små killar vill känna sig större. Tittar man på vissa modeplagg så ser man att små taniga killar/män som egentligen är en S/M har en L/XL, min teori med som jag delar med mina storväxta kompisar (195cm+-140kg+) är att många märken gör så för att män ska känna sig lite mer fit/manliga/biffiga. Med detta menar jag inget illa om småväxta/smala/otränade eller någon annan som jag glömt nämna.

Ingen helt oriktig iaktagelse iaf

Halios tropik.

Håller med TS. Nu menar jag inte att allt måste vara litet för att vara intressant, men en vardagsklocka är lämpligen 37-40mm. Ju mindre den störs och känns, ju bekvämare är det ju.

42mm eller större funkar, enligt min åsikt, alldeles utmärkt för vardagsbruk...det beror väl bara på vad du tycker om själv...eller?

Jag som tränar väldigt mycket styrketräning och väger 95kg är glad för att Iwc är 42mm:) det är inte bara handleden som den skall passa till utan hela kroppen. Tyvärr använder jag min DJ väldigt lite just för att den nästan ser tramsigt liten ut till min kropp. Tjejen som är 175cm lång klär bättre i den och hon använder även min kermit som är 40. Mao över 43 blir för stort men upp dit är kanon:)
Alla är vi olika. :)
Och uppenbarligen delar många din glädje över IWCs storlekar. Annars hade dom nog tänkt om. :)

Visst kanske det inte är lika populärt med större klockor på forumet och bland klocknördar generellt men någon mobbing pga detta har jag dock aldrig sett röken av...
Ingen "mobbing"' men har du läst vissa av kommentarerna som dyker upp när någon visar en större klocka?
Ibland är det kanske bättre att inte kommentera alls än att kritisera någons nyköp. Om man nu måste kritisera, så tycker jag man skall vara noga med att ge en personlig åsikt, inte något allmänt dravel som fastslår hur det ligger till i allmänhet.

Bara en personlig åsikt...

Helt klart att modet påverkar en massa människor. Tillverkarna drar upp storleken och folk följer efter. Nästan ingen är fri, vi är alla offer för marknadskrafternas påverkan. Så det så! :D

Och bortsett från de lömska marknadskrafterna påverkan så är det en märklig företeelse att klockorna har växt så otroligt mycket. Nu är det väl ingen helt avgörande fråga för världens utveckling, men lite speciellt är det. Jag har inga små handleder +19 cm men tycker att den estetiska gränsen går vid 40-41 mm om det är sportklockor(dykare/kronograf/flygare) och 37-38 om det är en mer elegant klocka. Och 36 om det är en dress.

Personligen så tror jag att många i början av ditt klockintresse tittar på och köper större klockor men att det sedan ofta blir mindre och mindre modeller. Visst finns det människor som ser lite larviga ut i för små klockor men tror dock att det omvända är betydligt vanligare, för stora klockor på för små handleder.

För ett gäng år sedan när intresset började skulle jag aldrig tänka tanken att bära 36mm, idag är DDn min absoluta favorit även om jag fortfarande gillar klockor som är 40-44mm.

har sedan mitten av 90talet kört mkt panerai, har utvecklat ett problem med mindre klockor, det känns som jag inte har något på mig alternativt har tappat klockan om jag inte har en rejäl dinka på mig, är dock vansinnigt förtjust i utseendet på vintageur, oftast flippas de fort då jag har ett stort problem med storleken.

Lite elakt skulle man väl kunna generalisera och säga att desto högre kunskap desto mer klockor i normalare storlekar. Man får ju inte glömma att förutom i Panerai sitter det pytteverk med distanser i dessa oversize klockor.

Lite elakt skulle man väl kunna generalisera och säga att desto högre kunskap desto mer klockor i normalare storlekar. Man får ju inte glömma att förutom i Panerai sitter det pytteverk med distanser i dessa oversize klockor.

Hehe, men varför då bry sig en millimeter om att stora okunniga massan tycker att man har en för liten klocka? Det är väl värre för oss som gillar 43mm som får skit av forumkamrater.

Stora armar, stora klockor!

Normala armar, 36-40/42mm!

Tycker jag.

Som sagt innan, alla är vi olika. På mig ser 44-47mm bara fånigt ut, därför tänker jag inte rns på dom storlekarna. Men visst är iwc, panerai trevliga att titta på :)

• Like
Reactions: ssl
Jag är relativt ny inom klockbranschen, letar mitt första "exklusivare" ur. Älskar verkligen speedmasters design och prövade idag reduced modellen (39mm) vilken jag trodde jag skulle köpa, väl på kändes den bara liten, snygg men liten. Blev inte alls det halleluja moment jag hade planerat. Är van med seiko 009 och steinhart sub som båda har 42mm storlek. En storlek som enligt mig är den perfekta storleken!

Roligare med en bild så här ett wristshot på speedmastern från idag.
image.jpg

• Like
Reactions: Man
Tillbaka
Topp