• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Varför denna big size-hets?

Lite elakt skulle man väl kunna generalisera och säga att desto högre kunskap desto mer klockor i normalare storlekar. Man får ju inte glömma att förutom i Panerai sitter det pytteverk med distanser i dessa oversize klockor.

Som du själv skriver…"en elak generalisering" som jag personligen inte håller med om all.
Dock respekterar jag den som din högst personliga åsikt.

OT:
continental1002.jpg

Ingen aning, men den är liten på riktigt :) .
Men trevlig!!

Om man tar sin handledsomkrets och delar med 0,5 så får man fram den optimala storleken på klockan :woot: Allt enligt läran om horlogerie due campanologi :)

Multiplicerat med 0,23 så hittar man den övre gränsen för det gyllene klocksnittet. Detta är vetenskapligt utprovat av CERN.

165 mm handled ger 38 mm klocka

185 mm handled ger 42,5 mm klocka

200 mm handled ger 46 mm klocka

Och sedan kommer frågan hur tjock en klocka får vara...
Det är lättare att bära upp en "tunn" med stor diameter än tvärtom.

-Never ending story...

Beror väl på klockan... nya tudor ranger på 41 mm t ex eller nya Explorer 1 på 39 mm är för stora i mitt tycke, men en dykare på 42 mm är helt OK

Skickat från min SM-G3815 via Tapatalk

Önskar jag hade gillat mindre klockor, finns många guldkorn på 36 mm som går bort. Ser ut som damur på mig.

Jag är 1.96 och väger runt 100 pannor. Har klockor från 43-45.5, den storleken passar bäst på min arm enligt mig.

Tycker snarare "hetsen" går mot small size. Alla ska ju rocka 34-36 mm och helst DD. Lite fantasilöst, men gillar man små klockor så kör! :)

Tycker även det spelar stor roll hur brett strapet eller länken är.
Om tex länken smalnar av känns den mindre, är det samma bredd hela vägen känns det kralligare.

Många saker som spelar in på hur storleken upplevs.

Personligen tycker jag verkligen 39-41 mm är perfekt.

Självklart ser det löjligt ut på dom med timmerstockar till armar.

Men det verkliga "problemet" är nog modeklockorna som är löjligt stora, även trenden med Jet Set klockorna som kom för några år sedan, fy fan.

• Like
Reactions: ssl
Ska ni inte börja med 4-5 storlekar för stora skor också?

Titta
image.jpg

Jacobz's handled knäcks ju. Nu är det inte hans klocka men folk går ju runt med såna här oversize- klockor. Har man riktiga handleder så är det klart man måste välja större klockor, men annars ser det bara idiotiskt ut och det förstör för oss som vill ha normala storlekar på klockorna. Man hittar ju fan nästan bara 41mm som minimum, och det är allt tack vara big size-hetsen.

Stick och brinn värdelösa mode röstar jag på.
1. Skalldera över storleken känns som yesterdays news, nu när den vågen är på reträtt då mindre klockor och dressat är det hetare och i modet (ok, må va i pioneer-stadiet på "produkt livs cykeln").
2. Bilden ljuger. Jag har testat klockan och den känns inte jättestor. Det må va att jag har större handleder än JakobZ .
Landsort är 42mm men saknar bandhorn och bär då nästan mindre. Den är dock rätt hög, men detta då den inspirerats av gammeldags dykar djupmätare.
Men fotograferingen betyder så mycket. Vinkel, avstånd till kamera, brännvidd på objektivet etc. Jag kan få en 36mm klocka att te sig gigantisk på armen.
3. Det finns en viss tanke bakom att just dykur är större och lite klumpiga. De var ursprungligen verktyg och flera seriösa klockor var tidigt stora, Ploprof, Doxa mf. Klockorna skulle ändå sitta utanpå dykdräkten och med fördel kunna hanteras med dykhandskarna på.

Jag är ingen fan av större ur, typ Breitlings eller Panerais stora modeller. När det gäller dykur har jag större förståelse för företeelsen. Gamla flygklockor var ju också "oversize" men de var ju också menade som verktyg.

1. Skalldera över storleken känns som yesterdays news, nu när den vågen är på reträtt då mindre klockor och dressat är det hetare och i modet (ok, må va i pioneer-stadiet på "produkt livs cykeln").
2. Bilden ljuger. Jag har testat klockan och den känns inte jättestor. Det må va att jag har större handleder än JakobZ .
Landsort är 42mm men saknar bandhorn och bär då nästan mindre. Den är dock rätt hög, men detta då den inspirerats av gammeldags dykar djupmätare.
Men fotograferingen betyder så mycket. Vinkel, avstånd till kamera, brännvidd på objektivet etc. Jag kan få en 36mm klocka att te sig gigantisk på armen.
3. Det finns en viss tanke bakom att just dykur är större och lite klumpiga. De var ursprungligen verktyg och flera seriösa klockor var tidigt stora, Ploprof, Doxa mf. Klockorna skulle ändå sitta utanpå dykdräkten och med fördel kunna hanteras med dykhandskarna på.

Jag är ingen fan av större ur, typ Breitlings eller Panerais stora modeller. När det gäller dykur har jag större förståelse för företeelsen. Gamla flygklockor var ju också "oversize" men de var ju också menade som verktyg.
Håller till stort med. Kan även tillägga att stora, klumpiga och fula ur är kul om de ser ut som de gör av en anledning. dykarur är ofta stora för att de skall ha stora tydliga tavlor med greppvänliga vridringar. Även boetten behöver vara lite kraftiga för att motstå trycket. Däremot måste måttet bandhornspets till bandhornspets inte vara så stort, tänk ploprof. Flygarur eller närmare bestämt navigationsuren, b-uhr, var stora för att de byggde på fickursverk och var ämnade att sitta på benet. IWCs Portugeser och Panerai är stora då de har fickursverk från början.

Det som gör att ur ser löjliga ut på handleder är om måttet bandhornspets till bandhornspets är för stort samt om de är för tjocka. Sedan finns det många andra mått som påverkar det hela men är inte lika viktiga och är mest en fråga om tycke och smak.

Man bör vara längre än vad klockan är hög. Därför kan jag inte bära Omega PO chrono då den är sju mil hög.

Avståndet mellan bandhornsspetsarna (längden) är så mycket viktigare än bredden.

Fast den är 44mm och bärs, i min mening, fortfarande rätt så stort, dels pga höjden (som du nämnt) och dels pga att den är 44mm och mina handleder är alldeles för små för Landsort.

Det är dock lite olyckligt att jämföra stora klockor med min handled eftersom min handled är alldeles för tunn (och väldigt kort - alltså ytan på "översidan" av min handled är kort, vilket gör att bandhornen inte sluter runt handleden på ett snyggt sätt vid lite större klockor) Dessutom är klockan för stor :)

Fast den är 44mm och bärs, i min mening, fortfarande rätt så stort, dels pga höjden (som du nämnt) och dels pga att den är 44mm och mina handleder är alldeles för små för Landsort.

Det är dock lite olyckligt att jämföra stora klockor med min handled eftersom min handled är alldeles för tunn (och väldigt kort - alltså ytan på "översidan" av min handled är kort, vilket gör att bandhornen inte sluter runt handleden på ett snyggt sätt vid lite större klockor) Dessutom är klockan för stor :)
My bad, den är helt riktigt 44mm. Jag hävdar dock fortfarande att den bärs mindre pga konstruktionen.

Landsorten är verkligen skitsnygg, men alltid tänkt att den är på tok för stor. Men efter att ha testat Oris Aquis 43mm får jag nog omvärdera det lite.

Sen tycker jag att man ofta glömmer väga in vridring/utan vridring, eller tavlans reella storlek snarare. En dressare på 40mm utan vridring känns enorm för mig, men en dykare med samma storlek snarare modest.

Det är omkretsen på l å r e n som avgör !
90 fettfria kilo fördelat på 185 cm med en helt fettfri vrist om 18,5 cm, bra ben inkl vader som klara ett par mil terränglöpning.
Jag kan ha AirKing och Big Pilot mycket beroende på vilka kläder den kombineras med.
Kort sagt, min vrist är ett dåligt mått efter som det är centimetrar mindre än fetton utan muskler.
Ben,torso,axlar och rygg samt klädstil avgör.
Såg två tyskar på t-banan, magra men otränade, tunna kostymer, 47 mm Bratte resp 47 mm Panna, det var i n t e vackert.

En kamrat har en 45 mm Avenger som sitter som en smäck på hans 70 år gamla kropp efter som han kör ben djupt med fullt magasin(520 kg).

Bär det som känns bäst för dig själv. Dock tycker jag att när luggarna "sticker ut" från handlederna är klockan för stor.

Tillbaka
Topp