1. Skalldera över storleken känns som yesterdays news, nu när den vågen är på reträtt då mindre klockor och dressat är det hetare och i modet (ok, må va i pioneer-stadiet på "produkt livs cykeln").
2. Bilden ljuger. Jag har testat klockan och den känns inte jättestor. Det må va att jag har större handleder än
JakobZ .
Landsort är 42mm men saknar bandhorn och bär då nästan mindre. Den är dock rätt hög, men detta då den inspirerats av gammeldags dykar djupmätare.
Men fotograferingen betyder så mycket. Vinkel, avstånd till kamera, brännvidd på objektivet etc. Jag kan få en 36mm klocka att te sig gigantisk på armen.
3. Det finns en viss tanke bakom att just dykur är större och lite klumpiga. De var ursprungligen verktyg och flera seriösa klockor var tidigt stora, Ploprof, Doxa mf. Klockorna skulle ändå sitta utanpå dykdräkten och med fördel kunna hanteras med dykhandskarna på.
Jag är ingen fan av större ur, typ Breitlings eller Panerais stora modeller. När det gäller dykur har jag större förståelse för företeelsen. Gamla flygklockor var ju också "oversize" men de var ju också menade som verktyg.