• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför diskuterar ni så sällan urverk?

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Faan som kvinns! Fina på utsidan men komplicerade inuti och om något knasar kostar det plånkhål att styra upp skiten.....
Ingen kompetens för diskussion!!

Lämnar...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det enda som lockar med urverk är i de fall där det är något tillräckligt fint att titta på. Då handlar det ju egentligen lika lite urverk återigen så för mig är enbart designen intressant. Säkert en tråkig inställning men jag har svårt att påstå något annat.

Bara för att motsäga mig själv och verka ännu dummare så måste jag säga att jag har svårt för kvartsur. De känns själlösa till skillnad från ett automatiskt eller manuellt verk. Hur funkar det egentligen när jag nyss inte brydde mig om insidan? Gah...
 

Glusch

Cartier
Jag har alltid varit nyfiken på var man kan lära sig på mer om urverk, på ett smått mer strukturerat sätt än internets eviga informationsflöde. Framförallt har det däremot varit utsidan som haft den starkaste dragningskraften på mig, även om jag önskar att det kanske vore lite mer tvärt om.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
null_zps95132d6b.jpg


Ze Future
Här ser ni ett urverk som endast har 51 komponenter där alla delar sitter fast med en enda skruv. Swatch har gjort att de lyckats automatisera hela ihopsättningsprocessen, något som är helt nytt i branschen.

Det blir inte sämre av att den har hela 90 timmars gångreserv och har glasbaksida. Glömde nämna 100% swiss ;)
 

Boris Balkan

Fark you!
null_zps95132d6b.jpg


Ze Future
Här ser ni ett urverk som endast har 51 komponenter där alla delar sitter fast med en enda skruv. Swatch har gjort att de lyckats automatisera hela ihopsättningsprocessen, något som är helt nytt i branschen.

Det blir inte sämre av att den har hela 90 timmars gångreserv och har glasbaksida. Glömde nämna 100% swiss ;)

:(
 

mega

Rolex
Synd att det inte skrivs mer om urverk. Jag är väldigt intresserad, av dessa finmekaniska mikromotorer. Vet väl i princip hur dom fungerar, men kan för lite för att ge mig in i en diskussion och tillföra någonting....
Skulle det finnas en sån tråd skulle det vara den först jag läste....
Bra fråga!
 

Portofino

Panerai
Spontant, därför att få vet mycket mer än absolut basic. Inget fel med det men det gör väl att folk inte är så benägna att diskutera.
 

leicaphile

Panerai
Ze Future
Här ser ni ett urverk som endast har 51 komponenter där alla delar sitter fast med en enda skruv. Swatch har gjort att de lyckats automatisera hela ihopsättningsprocessen, något som är helt nytt i branschen.

Det blir inte sämre av att den har hela 90 timmars gångreserv och har glasbaksida. Glömde nämna 100% swiss ;)

Den är väl OK, men Tissot hade ett urverk UTAN skruvar för 40 år sen ;) (Dock hade de 52 komponenter, inte 51... men det var nära!)

http://people.timezone.com/library/workbench/workbench0001
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ska aldrig igen starta en frågetråd om urverk. Ni kan ju för fan ingenting! :D
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Om någon startar en tråd/diskussion om urverk, så är det den första tråden jag läser.
Insidan är för mig helt klart det mest intressanta, sedan är det ju trevligt om klockan ackompanjeras av en snygg utsida :)
 
Topp