• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Varför gillar du klockor?

Använde inte armbandsklocka i vuxen ålder förut. Men fick en regal från ur och penn i julklapp. Så duschade jag med den och blev kondens. "va fan är inte alla klockor vattentäta" tänkte jag. Lärde mig om det då och fastnade i det spåret. Undrade då också hur DW kunde bli så populära då de var i ropet (aldrig gillat märket) och hamnade i den klassiska "köp en Seiko 5 istället" Nu har jag haft en del såna.

Visste knappt skillnaden på quartz och mekanisk då haha.. Jag är en sån som lätt trillar ner i kaninhål. Är inte rik så har inte råd med dyra klockor ens, men har en del prisvärda och läser/ser om klockor typ varje dag numera. Tyckte det var idiotiskt att lägga över 2000kr på en klocka förut. Nu förstår jag det helt och hållet och sparar ihop till en 50k klocka. På senaste året har jag kollat mycket på vintage och lärt mig mycket om hur klockor fungerar.

Att jag fastnar känns inte så konstigt. Fastnar i en del grejer ibland. Men att så många andra gjort det tycker jag är lite galet haha.

Bortsett från halsband med min älskade treudd i och vigselring är det de enda "smycket" jag känner mig bekväm i. Dessutom känner jag mig naken utan klocka på armen.

Bra fråga faktiskt. Inte tänkt på att formulera varför. Tror det var det rent estetiska från början. Och en fascination för små saker med många detaljer. När jag upptäckte mekaniska ur blev det mer av ett intresse för hantverket. Nu har det blivit en daglig kamp om att komma fram till vilka klockor jag egentligen vill ha.

En av de roligare delarna är nog ändå att leta, söka, jämföra och prova. :)

Klockintresset har funnits till och från hela mitt vuxna liv dock prioriterades andra intressen tidigare fram till jag fick barn. Nu efter ca 10 år har jag en rätt spretig samling och om jag reflekterar över ”varför” så tänker jag att det är enklare att fundera över varför jag fortsätter!

- nörderiet går alltid att ta till en nästa nivå. Det måste inte vara en dyrare nivå utan det går minst lika bra att nörda ned sig i urverk, tavlor och små skillnader på Certinamodeller som motsvarande vintage Rolex.

- Storytelling, vilka klockor bars på månen, av Steve McQueen, av italienska attackdykare etc. Det gränsar till status men ändå inte.

-kompisarna, jag skulle inte fortsätta med detta om inte fler höll på. KS har såklart bidragit till detta men att träffas på GTGer och prata och prova klockor är en avgörande orsak till att jag fortsätter.

Klockintresset har funnits till och från hela mitt vuxna liv dock prioriterades andra intressen tidigare fram till jag fick barn. Nu efter ca 10 år har jag en rätt spretig samling och om jag reflekterar över ”varför” så tänker jag att det är enklare att fundera över varför jag fortsätter!

- nörderiet går alltid att ta till en nästa nivå. Det måste inte vara en dyrare nivå utan det går minst lika bra att nörda ned sig i urverk, tavlor och små skillnader på Certinamodeller som motsvarande vintage Rolex.

- Storytelling, vilka klockor bars på månen, av Steve McQueen, av italienska attackdykare etc. Det gränsar till status men ändå inte.

-kompisarna, jag skulle inte fortsätta med detta om inte fler höll på. KS har såklart bidragit till detta men att träffas på GTGer och prata och prova klockor är en avgörande orsak till att jag fortsätter.
Jag slits ofta mellan att vilja ha en samling, speciellt med tanke på storytelling och limiterade utgåvor, och att det är för mycket pengar för att ha klockor som inte används. De klockorna blir som små skuldbeläggande pengahögar (särskilt när man har två barn).

I-landsproblem? Självklart, men icke desto mindre verkligt för mig.

Jag slits ofta mellan att vilja ha en samling, speciellt med tanke på storytelling och limiterade utgåvor, och att det är för mycket pengar för att ha klockor som inte används. De klockorna blir som små skuldbeläggande pengahögar (särskilt när man har två barn).

I-landsproblem? Självklart, men icke desto mindre verkligt för mig.
Lite OT här men för egen del har andelen keepers ökat markant sedan jag släppte tankarna på att koppla någon slags logik till varje klockköp. Dock att det finns en någon slags intressant sak att berätta om varje klocka är faktiskt ändå rätt viktigt för känslan men behöver verkligen inte hänga ihop med andra klockor eller följa någon linje.

+1
Klockintresset kan vara så jäkla mångbottnat med allt från kärlek till mikroteknik till proveniens till ISO-certifieringar till jakten på det ouppnåeliga (eller kanske är det ibland bara rent konsumtionsbehov).

För mig kommer storytelling högt upp och det kan jag blint köpa in på. Med story blir ju klockan också en identitetsmarkör som skvallrar om ens intressen och förhoppningsvis samtidigt ger en liten smak av hur det är att vara fransk attackdykare eller gammal bergsbestigare. :)

Vem älskar inte en bra story?

Senast ändrad:
Lite OT här men för egen del har andelen keepers ökat markant sedan jag släppte tankarna på att koppla någon slags logik till varje klockköp. Dock att det finns en någon slags intressant sak att berätta om varje klocka är faktiskt ändå rätt viktigt för känslan men behöver verkligen inte hänga ihop med andra klockor eller följa någon linje.
Man är ju lite av en sucker för historik och story. Därför jag ångrar vissa försäljningar mer, t ex G-Shock DW-5035 och Bulova Moonwatch.

Får väl lägga upp en bevakning eller nåt. ;) Det är ju jakten som är det roliga. ”The chase is better than the catch “, för att citera den tyska technogruppen Scooter. :)

Menar du att Steve McQeen var på månen, jaja man lär sig något nytt varje dag;)

3711ECC8-C7EC-4DD2-9485-508AFD7C4C01.jpeg

Så här började det för mig. Intresset väcktes i tidig ålder och min första Rolex införskaffades när jag var 22.

För mig är det känslan vissa klockor medför, att knäppa på ett riktigt kvalitetsur ger i alla fall mig en skön känsla. Den känslan uppstår inte bara genom klockor utan en mängd olika ting, allt från knivar till gubbkepsar.

Samma känsla kommer av att hålla ett riktigt elegant brytvapen med fin valnöt i näven eller känslan av att spilla upp en prima whiskey från en redig karaff i en tung tumbler och sjunka ner i en Chesterfield fåtölj. Eller varför inte något så enkelt som att ta på sin gamla alldeles perfekta oljerock innan man går ut.

Alla dessa saker är väldigt njutbara och avslappnande, i alla fall för mig.
Jag är också inne på det här spåret men tycker att oljerocken kan hänga kvar på vinden.

Det är något man bygger en historia med, ett livsverk, arv, generationer bakom som haft/har på sig. Varför ha pengar på banken när man kan lägga det på klocka/klockor som sedan går vidare och skapar nya händelser med? Det betyder så mycket mer vad som ligger bakom klockan i säg än just självaste klockan.
Att veta att en viktig person i ditt liv burit på den innan och sedan fört vidare den. Symbolisera en familjs sammanhållning där man köpt den och haft i åtanke att ge till kommande generationer, DÄRFÖR gillar jag klockor.

Flera orsaker. I dagens uppkopplade konsumtionssamhälle tycker jag om tanken att ha något som är byggt att hålla en livstid och är komplext ur ett tekniskt perspektiv, utan att innehålla elektroniska komponenter. Det är även en viktig accessoar för mig. Sedan så är det väl lite av en grej i min omgivning/familj också. :)

Senast ändrad:
Som så många andra här gillar jag hantverket och det estetiska bl.a. Låter säkert helt sjukt men jag blir också mindre stressad av att bära klocka! Vet inte varför men jag kollar hur mycket klockan är ”i tid och otid”
När jag inte bar klocka åkte mobilen upp och ned ur fickan hela tiden, med lite stresspåslag som följd (mycket jobbmail osv som jag saknar disciplin att strunta i utanför arbetstid) Många faktorer som spelar in såklart men de främsta för mig är dem jag listade ovan tror jag

Status, gemenskapen och all kunskap som finns gällande klockor här på KS, nörderiet, all historia om ”första klockan”, ”specialdesignad för flygvapnet” osv. Men framförallt se hur företagen gång på gång utvecklar klockorna! :cigar:

För mig handlar det om hantverk, detaljer och historik! Det är också ballt att ha en liten pryl på armen som mäter något så abstrakt som tid med imponerande precision!

Älskar bara känslan av att ha något på armen som det krävts ett oerhört hantverk och precision för stt tillverka. Det är inget som massproduceras på någon sekund. Tror alla här på forumet kan relstera till den sortens känsla/njutning.

Började gilla att ha klocka av rent praktiska skäl, köpte senare en "dyr" Aqualand för att vara minst lika cool som min storasysters kille, och därefter en Omega SMP Bond för att fira min framgång med "en riktig automatisk finklocka" :)

Började samla efter att jag köpt min andra SMP, då den tidigare skulle in på service, och säljaren tipsade mig om TTT, där jag fick upp ögonen för vintage. Det nyfunna intresset födde kunskapsinhämtning, som ledde till ökat intresse osv...

Det började i viss mån som en statuspryl. Farsan hade en Rolex OP date och jag följde nyfiket hur den vreds upp på kvällarna. Med min första riktiga lön från sommarjobb köpte jag en SMP som jag fått upp ögonen för efter att jag sett Golden eye på bio. Då var jag 16-17 kanske.
Ett år senare hade jag sparat ihop till en Sub no-date och sedan har det bara rullat på. Reversos i alla former, Sportrollar av olika modeller, dykare från IWC, Breitling, Omega mfl.
Märkliga ting från Chopard och annat jox. man är ju uppenbarligen inte frisk.

Ett axplock som visar hur spretig man är
650BEF02-DA20-4BAF-B739-9A9A522D5B1E.jpeg
C230CC41-DAA2-48F7-9F70-CDEB64252900.jpeg
92BB4165-7997-4E44-817A-230FE4A6EA5E.jpeg
D0D6B033-7704-4DF9-9CC4-7EC7F9D83B84.jpeg
991DA911-B3DE-463B-96EA-AD4B4C56F90A.jpeg
54F4BB5C-401F-436A-9FCB-24280565E62F.jpeg
E2978A42-8ADB-492B-B704-D475777180D1.jpeg
990EDC63-46EF-42EC-A315-AB7C202FFE4D.jpeg
5088330F-9AD3-4733-80A2-969DB1EA7CC5.jpeg
88C64364-8426-4538-937C-78FCF89BF2DD.jpeg
92AFA93D-F8DA-4552-B57E-81C26C78F950.jpeg
7429454B-51E9-4576-B618-DF77D1A60268.jpeg
C2EBB78D-85A6-4CAA-8652-3AB08819E6A1.jpeg
03B99B05-FC51-4B2C-8C72-96B85EFDD80D.jpeg
B6A849BF-5492-44C5-86F6-C055A6D33308.jpeg
7E84F71E-F8F8-4A0C-AF80-BCEBB28D80AF.jpeg
1A73CF0C-5D0B-41A5-8AF2-E249AD5A670D.jpeg
4728BEE4-10E6-44F6-9858-5FC1DC6C434C.jpeg
E739F8F1-7AF8-4B9E-B36A-804238B02C55.jpeg
44D36F56-4516-4BA2-B36E-87EDE40A2D14.jpeg

Klockor slår an på min samlar-sträng, och jag har förutom klockor samlat på vinylskivor, inredning, keramik, glas osv, i många år. Oftast inköpt för en spottstyver på loppisar runtom i landet. Bästa fynd i klockväg är min Seiko Pogue som jag gav tjugo kronor för, runt 2007.

Förutom samlardelen av intresset så är tjusningen för min del utseendet, hantverket, historian, tekniken och formgivningen. Har otroligt svårt för nyare ur, som ofta har ful finish och dåliga designval.

Jag vet fan inte riktigt längre... började som en statussymbol helt klart + att jag uppskattar klockor som smycke. Sen jag halkade in här har intresset eskalerat men jag skulle inte säga att det är lika mycket av en statussymbol längre. Döljer mina dyrare inköp för min omgivning och det är bara frugan och ni på forumet som vet..
Dels är det nog forumgemenskapen och sen är det nog jakten på ”nästa klocka”. Sen måste man väl ha nån jäkla hobby att grotta ner sig i och fly verkligheten :D
Huvudet på spiken:)

Med handen på hjärtat var det estetiska det som introducerade mitt klockintresse, ett av få smycken jag burit sedan barnsben. I ung ålder spelade utseendet större roll än det praktiska, vad gjorde det om batteriet tog slut några dagar? Nu för tiden spelar det estetiska självklart in men historien bakom ett klockmärke och urverket i sig spelar en större roll nu än då. Och självklart att klockan ska gå RÄTT (inom COSC):)

Tillbaka
Topp