• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Varför gillar du klockor?

Klockintresset i min vänskapskrets fick mig att öppna ögonen för riktiga klockor. Innan dess var det nog mest ett smycke som visade tiden!

Jag har alltid gillat klockor men det är dom senaste 4 åren som samlandet har kommit igång. Tidigare hade jag en vardags och en finklocka, nu är det lite mer. Sen har jag nästan alltid samlat på något.

Alltid burit klocka sedan jag fått min första Skalmanklocka när jag var några år.
Men för fem år sen träffade jag en ny vän som fick mig att förnya mitt intresse för klockor och framförallt Omega/Rolex.
Jag gillar hantverket, detaljerna, historian bakom och känslan det ger mig att bära en specifik klocka!

Gillar teknik och smycken så en klocka tickar ju av båda boxarna där. Sedan så gillar man ju att nörda ned sig oxå.

Har haft klocka på armen i runt 55+ år, så delvis är det bara ohejdad vana. För 30+ år sedan köpte jag min första ”fina” klocka delvis inspirerad av en arbetskamrat. Och för 20 år sedan började det gå över styr på riktigt.
Nu ligger det runt 25 ur i samlingen, bl a denna. Så blir det när man gillar att köpa och inte gillar att sälja.
Men varför? Det är en kombination av mikromekanik, design, men lite också något att visa för de initierade polarna. Som sitter på bitar som Lange Double Split i PT, MB&F HM, många Patek mm
image.jpg

Plastfarsan hade bland annat en daytona och pepsi när jag var liten. Gillade redan då som typ 10-åring pepsin med färgerna men brydde mig inte mer än så. Sen har min föräldrar sagt enda sen tonåren att en riktig klocka är det enda smycke en man behöver. Så i samband med kommande student började jag söka runt och nörda ner mig sen var man fast och har varit nörd i över tio år.

Så jag antar att brainwash är anledningen till att jag gillar klockor.

Oj en gammal tråd som blivit uppväckt.
1: för att slippa ta upp mobilen varje gång man ska veta tiden
2: ett armbandsur kan ge ett professionellt intryck och vara ett fint smycke

För min del handlar det framförallt om känslan. Är inte speciellt intresserad av teknik eller mekanik i övrigt men urverk fascinerar mig otroligt mycket! I kombination med tilltalande design och spännande historia blir det oemotståndligt. Att i den stressade vardagen kunna titta ned i 10 sekunder på klockan gör mig lugn och tillfreds. Ibland noterar jag inte ens tiden, det är känslan klockan ger när den med obeveklig precision, i en väl avvägd design, utför vad den är konstruerad att göra som ger en form av harmoni att njuta av.

Det är också roligt att lära sig mer om klockor och här är KS suveränt då jag inte har så många kompisar som delar intresset (eller ens vet att jag tycker om klockor).

Jag gillar tekniken och historiken kring klockor.
Speciellt fliegers, toolwatches och klockor med rymdkoppling.

Personligen tycker jag många nya klockmärken som bara kör på design som selling point är lite tråkiga, hade önskat att mer försökte innovera. T.ex. Holthinrichs watches är ett coolt nytt märke. 3D printade boetter och unikt formspråk "på riktigt".

ro-blocks-2022-11-13-015316-2022-11-13-015316-jpgp-r.jpg

Finns många saker som gör att jag gillar klockor.. tekniken tilltalar mig och utseendet är relevant men för mig är storyn och den emotionella kopplingen det viktigaste. Det finns mängder av klockor som jag tycker är snygga men som jag aldrig skulle skaffa för att det inte finns något för mig att säga om dem eller något som kopplar dem till mig. För var och en av mina klockor kan jag nog hålla ett mindre föredrag – vilka områden som lyfts fram i det föredraget skulle dock variera: för någon klocka är de mest tekniken, materialen, historien bakom märke & modell – i andra fall skulle det vara mest fokus på det individuella klockexemplaret, vilken historia den har och hur den slutligen hamnade i min ägo.

Detta är också anledningen till att jag sällan spontanköper klockor – ofta föregås ett köp av upp till flera års avväganden och letande. De få hyffsat spontanköpta klockorna jag har är också de som hänger lite löst…

Jag är inte intresserad av teknik eller historia bakom klockor och har ingen känslomässig koppling till dom eftersom de är nya och inget jag fått eller ärvt. Jag har arbetat hårt och köper då och då klockor jag tycker är stiliga på handleden för att belöna mig själv med del av det mediokra överskott jag får och projicera min mediokra status i samhället.

Jag tror många som är intresserade av dyrare klockor kanske drar sig från att skriva statusen. För egen del är det nog en komponent om man ska vara ärlig, men även att direkt kunna kolla tiden utan mobilen upp och ner.

När man väl vant sig är ju känslan med viss tyngd på armen också att en del. Utöver såklart att en klocka kan vara otroligt snyggt!

En klokke forteller tiden.
Hver dag kan man velge hvilken klokke som skal ha den oppgaven.
Bonus: Når man ikke vil vite hva tiden er, så kan man se ned på armen og se noe som gir glede.

Det er det hele.

Jag var kär i 60-talet… skaffade mig en connie. En dag sa min fru att jag borde ha en större klocka så jag övertygade mig själv att aqua terra måste vara the one. Började kolla på ”for all mankind” och var tvungen att skaffa en månklocka. Är på gott och ont lite försiktig så vågade inte klicka hem en pro (pengar och storlek). Sitter nu med en day date.. riktigt fin, men kanske för liten…. Shit

Minns fortfarande som barn när farsan visade sin Rolex och berättade om hur den aldrig slutade gå så länge den användes pga det automatiska urverket och hur stryktålig den var med safirglaset och uppbyggnaden. Sedan den dagen ville jag ha en egen vilket även blivit verklighet.

Kan inte precisera varför det en gång började. Kaninhålen jag trillar ned i varje gång jag väl börjar kika på en specifik modell gör mig glad. Delar inte direkt mitt intresse med någon i min närhet, inte på någon djupare nivå iaf. Det är lite som egen tid för mig själv.

En av mina närmsta vänner öppnade mina ögon för klockor för 3-4 år sen och nu är jag helt fast, jag sitter och kollar bilder/trådar och dagdrömmer om samlingar.
Lite som när folk sättet upp fantasi fotbollslag sitter jag med en uppställningar av klockor.
Nu är farsan fast också och den här jakten efter den nya pjäsen till samlingarna är otrolig.

• Like
Reactions: VVG
Tillbaka
Topp