• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför inte ett svenskt micromärke?

P-A

Sir Spamalot
Visst att man inte gillar hommager, men för att hålla ner priset så borde man nog acceptera det.

Jag är väldigt öppen för design, men dykare går hem hos de flesta och borde väl inte vara allt för svårt att få tag på några objekt där vi kan byta lite tavlor osv?

En möjlig väg att gå är om de som vill vara med köper in en SKX007, KS ordnar tavlor, visare och vridring.
Sen så kör man en brukat GTG där vuxna män gör saker tillsammans och fixar i ordning dessa underverk.
De ska ju givetvis vara numrerade :)

Fördelen med just SKX är att de är relativt billiga, bra funktion och finns många delar till!


Ska man kanske köra en Hells Angels på det?
Själva urtavlan äga av KS och om någon hoppar av eller blir OUT så får de snällt lämna tillbaka själva tavlan ;)
Lite som en patch, fast för oss nördar då...
 

_jonte

Patek
Re: Sv: Varför inte ett svenskt micromärke?

Redan gjort en KS klocka... :cool:
 

Bilagor

  • uploadfromtaptalk1361265231393.jpg
    uploadfromtaptalk1361265231393.jpg
    35.8 KB · Visningar: 264

Camo00

Patek
Re: Sv: Varför inte ett svenskt micromärke?

P-A skrev:
Visst att man inte gillar hommager, men för att hålla ner priset så borde man nog acceptera det.

Jag är väldigt öppen för design, men dykare går hem hos de flesta och borde väl inte vara allt för svårt att få tag på några objekt där vi kan byta lite tavlor osv?

En möjlig väg att gå är om de som vill vara med köper in en SKX007, KS ordnar tavlor, visare och vridring.
Sen så kör man en brukat GTG där vuxna män gör saker tillsammans och fixar i ordning dessa underverk.
De ska ju givetvis vara numrerade :)

Fördelen med just SKX är att de är relativt billiga, bra funktion och finns många delar till!


Ska man kanske köra en Hells Angels på det?
Själva urtavlan äga av KS och om någon hoppar av eller blir OUT så får de snällt lämna tillbaka själva tavlan ;)
Lite som en patch, fast för oss nördar då...

Sjukt bra idé! :D
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
P-A skrev:
Visst att man inte gillar hommager, men för att hålla ner priset så borde man nog acceptera det.

Jag är väldigt öppen för design, men dykare går hem hos de flesta och borde väl inte vara allt för svårt att få tag på några objekt där vi kan byta lite tavlor osv?

En möjlig väg att gå är om de som vill vara med köper in en SKX007, KS ordnar tavlor, visare och vridring.
Sen så kör man en brukat GTG där vuxna män gör saker tillsammans och fixar i ordning dessa underverk.
De ska ju givetvis vara numrerade :)

Fördelen med just SKX är att de är relativt billiga, bra funktion och finns många delar till!


Ska man kanske köra en Hells Angels på det?
Själva urtavlan äga av KS och om någon hoppar av eller blir OUT så får de snällt lämna tillbaka själva tavlan ;)
Lite som en patch, fast för oss nördar då...

Sjukt stolligt rolig ide!

En SKX blir ju överkomlig för den stora massan, beggad eller ny.

Att lägga 430 eur på en Kemmner och sen modda den tror jag blir lite i överkant för många. Nu talar jag kanske för mig själv i första hand ;)
 

DrDre

Patek
Kemmner har gjort några sådana specialbeställda varianter åt något Tyskt klockforum. Om jag minns rätt handlade det främst om texten på urtavlan. Sedan har ju Steinhart gjort ett helt gäng specialmodeller och då har det handlat om betydligt större skillnader jämfört med originalsortimentet. Många av dem blev riktigt lyckade.

Här är några länkar till Steinharts. Många av dem är ju riktigt snygga tycker jag.

http://www.steinhartwatches.de/en/gallery.html

http://www.steinhartwatches.de/en/special-edition.html

Men som sagt även Kemmner har ju gjort några trevliga modeller. Bla den där James Bond inspirerade 007

http://uhrforum.de/kemmner-007-057-aus- ... tra-t79196

Och hans nya dykare "Seahorse":

http://forums.watchuseek.com/f74/kemmne ... 64127.html
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Enligt min åsikt så håller vi oss borta fråm hommager, finns ju faktiskt alternativ. Kemmners Seahorse ovan kan ju vara en början tex.
 

P-A

Sir Spamalot
Absolut, men allt kommer ändå att handla om ett pris.
Runt 1500 - 3000kr kan jag tycka är rimligt.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Försiktigt med logon bara, kan lätt se tacky ut om det blir fel...
Den är snygg i större format, men i mindre format inte så fin, om man tittar upp till vänster ser man vad jag menar
 

frere

Audemars
2-Faktor
CaptainOats skrev:
Försiktigt med logon bara, kan lätt se tacky ut om det blir fel...
Den är snygg i större format, men i mindre format inte så fin, om man tittar upp till vänster ser man vad jag menar

Har föreslagit det tidigare: så fort jag såg logon tänkte jag att jag ville se den på en sekundvisare, som ett breitling-B... (fast kanske inte på en dykare)
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Varför inte bara designa ett eget KS natoband, enklare och mkt roligare för stunden. Så kan man klockspotta klockbröder
 

Ricrob

Patek
Spencer66 skrev:
Enligt min åsikt så håller vi oss borta fråm hommager, finns ju faktiskt alternativ. Kemmners Seahorse ovan kan ju vara en början tex.

Fortf runt 3k för grundmaterialet, om jag inte missuppfattade texten totalt. Ett billigre Seikoalternativ är väl inte mer hommage än Kemmnern, eller?
 

DrDre

Patek
Ricrob skrev:
Fortf runt 3k för grundmaterialet, om jag inte missuppfattade texten totalt. Ett billigre Seikoalternativ är väl inte mer hommage än Kemmnern, eller?

Om man kör på någon av Kemmner eller Steinhart, så skulle det bli relativt enkelt att genomföra. Bevisligen har båda jobbat med liknande projekt tidigare och varje köpare (individ) kan själv köpa klockan direkt från tillverkaren. Jag förmodar att de måste ha ett minimiantal och att de vill ha betalt i förskott. Om det blir ett tillräckligt antal så kanske en mängdrabatt ungefär kan motsvara merkostnaden av specialbeställningen (bara en vild gissning)?

Att försöka rigga ihop något liknande med Seiko kan nog vara lite knixigare.
 

TKVF

Panerai
Vad skulle en klocka gå på? Jag förstår att det är omöjligt att svara (hur långt är ett snöre?), men försök att ge en fingervisning. Tror att idén måste starta någonstans.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
DrDre skrev:
Ricrob skrev:
Fortf runt 3k för grundmaterialet, om jag inte missuppfattade texten totalt. Ett billigre Seikoalternativ är väl inte mer hommage än Kemmnern, eller?

Om man kör på någon av Kemmner eller Steinhart, så skulle det bli relativt enkelt att genomföra. Bevisligen har båda jobbat med liknande projekt tidigare och varje köpare (individ) kan själv köpa klockan direkt från tillverkaren. Jag förmodar att de måste ha ett minimiantal och att de vill ha betalt i förskott. Om det blir ett tillräckligt antal så kanske en mängdrabatt ungefär kan motsvara merkostnaden av specialbeställningen (bara en vild gissning)?

Att försöka rigga ihop något liknande med Seiko kan nog vara lite knixigare.


Precis vad jag tänkte minus Steinhart.
 

Ricrob

Patek
Spencer66 skrev:
DrDre skrev:
Ricrob skrev:
Fortf runt 3k för grundmaterialet, om jag inte missuppfattade texten totalt. Ett billigre Seikoalternativ är väl inte mer hommage än Kemmnern, eller?

Om man kör på någon av Kemmner eller Steinhart, så skulle det bli relativt enkelt att genomföra. Bevisligen har båda jobbat med liknande projekt tidigare och varje köpare (individ) kan själv köpa klockan direkt från tillverkaren. Jag förmodar att de måste ha ett minimiantal och att de vill ha betalt i förskott. Om det blir ett tillräckligt antal så kanske en mängdrabatt ungefär kan motsvara merkostnaden av specialbeställningen (bara en vild gissning)?

Att försöka rigga ihop något liknande med Seiko kan nog vara lite knixigare.


Precis vad jag tänkte minus Steinhart.

Ja, det är ju helt klart en vettig tanke! Med Seiko tänkte jag(/vi) att köpa ett gäng + moddprylar ink egen tavla och någon/några bygger om dem här. Men vi får se.. Kul att idén är kläckt och att det kan bli ngt, sen är det ju upp till var och en om man vill vara med och till vilket pris!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ricrob skrev:
Spencer66 skrev:
DrDre skrev:
Ricrob skrev:
Fortf runt 3k för grundmaterialet, om jag inte missuppfattade texten totalt. Ett billigre Seikoalternativ är väl inte mer hommage än Kemmnern, eller?

Om man kör på någon av Kemmner eller Steinhart, så skulle det bli relativt enkelt att genomföra. Bevisligen har båda jobbat med liknande projekt tidigare och varje köpare (individ) kan själv köpa klockan direkt från tillverkaren. Jag förmodar att de måste ha ett minimiantal och att de vill ha betalt i förskott. Om det blir ett tillräckligt antal så kanske en mängdrabatt ungefär kan motsvara merkostnaden av specialbeställningen (bara en vild gissning)?

Att försöka rigga ihop något liknande med Seiko kan nog vara lite knixigare.


Precis vad jag tänkte minus Steinhart.

Ja, det är ju helt klart en vettig tanke! Med Seiko tänkte jag(/vi) att köpa ett gäng + moddprylar ink egen tavla och någon/några bygger om dem här. Men vi får se.. Kul att idén är kläckt och att det kan bli ngt, sen är det ju upp till var och en om man vill vara med och till vilket pris!


Personligen skulle jag föredra att slippa hempulade moddar utan köpa en klocka som en riktig tillverkare gjort och satt vår logga på. Skulle aldrig gå med en hemmodd lika lite som jag skulle köra bil med hempulade racing stripes och popnitad spoiler. Det är bara min personliga åsikt och är på intet sätt något inlägg om moddar.
 

P-A

Sir Spamalot
Re: Sv: Varför inte ett svenskt micromärke?

Ricrob: jag är lätt på att modda en juste seiko. Vi kan väl sätta ihop en "arbetsgrupp" bestående av några intresserade?

skickat med telefonen.
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Jag är gärna på. En alldeles utmärkt idé.

För att öka förståelsen ytterligare så kan man ta en titt på Timefactors hemsida. Där finns ritningar på boetter.

Själv är jag en sucker för Lemania Viggen och tycker att en hommage gärna får vara en hommage till något som inte tillverkas längre. Dessutom vore det väl sympatiskt att ha lite svensk touch på projektet? Fast å andra sidan så drar kanske kostnaden iväg våldsamt om man ska ha en kronograf...
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Kul idé! Inte för att jag själv kan bidra med så mycket mer än kanske mitt tycke om utseende och ev ekonomiska insatser. Ser gärna att ev arbetsgrupp tar fram lite förslag så folk kan tycka till. Tycker det är viktigt att det blir en klocka "hela" forumet kan stå bakom.
 

carlanton

Audemars
Jag tycker också att vi skippar både moddar och hommager. Det enda sättet att genomföra det här projektet är att en mindre grupp på max 5 personer tillsammans tar fram ett eller flera förslag, som alla andra sedan får tycka till om. Det blir ju lite besvärligt att göra en poll om varenda liten detalj.
 
Topp