• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför inte ett svenskt micromärke?

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Har surfat Kemmner byggen en stund nu och tycker det ser lovande ut.
Här faller nog min röst.
Nån som har haft kontakt med personen ifråga gällande liknande byggen?
Erkahund på ebay? Eller?
Kanske skulle vi göra en Kemmnerpassaround med ett par olika? För att få lite känsla för det hela.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
jakob.dala skrev:
Har surfat Kemmner byggen en stund nu och tycker det ser lovande ut.
Här faller nog min röst.
Nån som har haft kontakt med personen ifråga gällande liknande byggen?
Erkahund på ebay? Eller?
Kanske skulle vi göra en Kemmnerpassaround med ett par olika? För att få lite känsla för det hela.

Inga passaround på en Kemmner, portot kommer vara dyrare än klockan! Vi kör Kemmner, en grupp plockar fram två alt sedan röstar vi och kör.
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Re: Sv: Varför inte ett svenskt micromärke?

+1 på den. Om det fungerar med Kemmner så borde han kunna vara flexibelt vad avser urverk.
Kronograf och lite designelement från Lemania Viggen? KS-Mania. Kanske ett fiskmåsverk?

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Enkel flygare?
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1361441456.009556.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1361441456.009556.jpg
    32.3 KB · Visningar: 157

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Snyggt J-D, en flieger o en diver som alt? Sen val? ...eller hey, varför kompromissa, flieger-divers har ju sitt användningsområde... :)
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1361441790.290597.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1361441790.290597.jpg
    18.7 KB · Visningar: 158

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tycker vi gör det enkelt och fixar specialtavlor till våra DDs istället... Mintgrön stellatyp med Rolex utbytt mot klocksnack så vi slipper loggan...
 

DrDre

Patek
Jag har köpt en Kemmner för något år sedan (se bild på min). Fin finish och bra standardurverk och bra emailkontakter.

IMAG0298-1-1-1.jpg


Kemmners klockor består av olika modular som man kan kombinera fritt. Flygarklockorna finns i två varianter, en som är 42mm med Unitas 6498/6497 (man kan välja) och en lite mindre med ETA 2824. Den större varianten är i grunden samma som min fast med andra visare och urtavla. Sjävla boetten finns i ett par olika utformning (bandhornen varierar) och man kan få den borsta eller polerad. Även glasringen finns i några olika varianter och så kan man också få olika typer av urtavlor (både fickursinspirerat som min och mer flieger inspirerat). Nästa steg är ju att bestämma vilken krona man vill ha och där finns det ett par stycken (vanlig som min, flygarkrona och någon rund variant). Och så kan man också välja mellan länk och rem. Länken är inte alls dum och kostar inte särskild mycket så det skulle vara min rek att man kör på. OBS, detta var vad som gällde när jag köpte min. Det kan ha ändrat sig sedan dess.

Det smidigaste är nog att man kör en google image sökning med orden kemmner marine (fickursvarianten) och Kemmner fliege. Då får man upp massor av kombinationer.
 

Ricrob

Patek
Ngt i den här stilen tycker jag skulle vara grymt, fast med mindre "hommagedrag"..

Nu vet jag iofs inte om det här handlar om ett one-off bygge, eller ngt som går att köpa..?



Eller varför inte dress? Har länge varit sugen på att testa en single.. Skulle bli lite "secret soceity" över det hela om vi/de som köper smyger runt med dessa på armen och träffas med väskor fulla av klockor som andra inte ens kan drömma om! :lol:
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    285 KB · Visningar: 146
  • image.jpg
    image.jpg
    42.5 KB · Visningar: 143

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Ricrob skrev:
Ngt i den här stilen tycker jag skulle vara grymt, fast med mindre "hommagedrag"..

Nu vet jag iofs inte om det här handlar om ett one-off bygge, eller ngt som går att köpa..?

Wow! Den gillas. Inte många ändringar som behövs för att det ska bli en KS-Mania Viggen :mrgreen:
 

Ricrob

Patek
Spencer66 skrev:
Ricrob skrev:
Ngt i den här stilen tycker jag skulle vara grymt, fast med mindre "hommagedrag"..

Nu vet jag iofs inte om det här handlar om ett one-off bygge, eller ngt som går att köpa..?

Snyggt och det röda lyfter klockan :D

Jag håller med! Rött är snyggt och förutom att loggan syns, så ger det liv åt tavlan.

Tänker mig t.ex. single'n ovan med svart tavla och röd logo.. Lite Glashütte / a
A Lange över den då.
 

Ricrob

Patek
Pappikjolo skrev:
Ricrob skrev:
Ngt i den här stilen tycker jag skulle vara grymt, fast med mindre "hommagedrag"..

Nu vet jag iofs inte om det här handlar om ett one-off bygge, eller ngt som går att köpa..?

Wow! Den gillas. Inte många ändringar som behövs för att det ska bli en KS-Mania Viggen :mrgreen:

Va kul! Trodde folk skulle spotta på den för att det är en Heuer rip.. Kanske ngt att bygga vidare på då..?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ricrob skrev:
Pappikjolo skrev:
Ricrob skrev:
Ngt i den här stilen tycker jag skulle vara grymt, fast med mindre "hommagedrag"..

Nu vet jag iofs inte om det här handlar om ett one-off bygge, eller ngt som går att köpa..?

Wow! Den gillas. Inte många ändringar som behövs för att det ska bli en KS-Mania Viggen :mrgreen:

Va kul! Trodde folk skulle spotta på den för att det är en Heuer rip.. Kanske ngt att bygga vidare på då..?

Det vimlar väl av klockor som ser ut sådär eller misstar jag mig?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ricrob skrev:
Ngt i den här stilen tycker jag skulle vara grymt, fast med mindre "hommagedrag"..

Nu vet jag iofs inte om det här handlar om ett one-off bygge, eller ngt som går att köpa..?



Eller varför inte dress? Har länge varit sugen på att testa en single.. Skulle bli lite "secret soceity" över det hela om vi/de som köper smyger runt med dessa på armen och träffas med väskor fulla av klockor som andra inte ens kan drömma om! :lol:

Undrar vad som krävs av en klocka som man inte ens kan drömma om? Att den inte finns kanske.. :mrgreen:
 

Ricrob

Patek
Spencer66 skrev:
Ricrob skrev:
Ngt i den här stilen tycker jag skulle vara grymt, fast med mindre "hommagedrag"..

Nu vet jag iofs inte om det här handlar om ett one-off bygge, eller ngt som går att köpa..?



Eller varför inte dress? Har länge varit sugen på att testa en single.. Skulle bli lite "secret soceity" över det hela om vi/de som köper smyger runt med dessa på armen och träffas med väskor fulla av klockor som andra inte ens kan drömma om! :lol:

Undrar vad som krävs av en klocka som man inte ens kan drömma om? Att den inte finns kanske.. :mrgreen:

Ja, nyfiken blir man.. Kanske ska fråga han jag citerade?! :geek:
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ricrob skrev:
Spencer66 skrev:
Ricrob skrev:
Ngt i den här stilen tycker jag skulle vara grymt, fast med mindre "hommagedrag"..

Nu vet jag iofs inte om det här handlar om ett one-off bygge, eller ngt som går att köpa..?



Eller varför inte dress? Har länge varit sugen på att testa en single.. Skulle bli lite "secret soceity" över det hela om vi/de som köper smyger runt med dessa på armen och träffas med väskor fulla av klockor som andra inte ens kan drömma om! :lol:

Undrar vad som krävs av en klocka som man inte ens kan drömma om? Att den inte finns kanske.. :mrgreen:

Ja, nyfiken blir man.. Kanske ska fråga han jag citerade?! :geek:


Tycker jag! :lol:
 
Topp