• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför inte ett svenskt micromärke?

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Spencer66 skrev:
DrDre skrev:
Jag drog precis iväg ett mail till honom med några frågor. Här är ett utdrag:

We have started talking, very preliminary yet, regarding getting a "Forum watch". What it means is basically a watch with our own logo and maybe some minor engraving on the backside. The preliminary logo you can see on the attached picture, it is a "KS" in red.

During the discussion your watches came to my mind and I would like to ask you a few questions in order inform the concerned members.
A) Would you be willing to make a watch with a custom made logo on it?
B) What would be the minimum quantity required for you to make it?
C) What would the additional price be?
D) Can you offer any quantity discount?
E) How long time would it take approximately?


Snyggt jobbat!

Perfekt!
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
DrDre skrev:
Jag drog precis iväg ett mail till honom med några frågor. Här är ett utdrag:

We have started talking, very preliminary yet, regarding getting a "Forum watch". What it means is basically a watch with our own logo and maybe some minor engraving on the backside. The preliminary logo you can see on the attached picture, it is a "KS" in red.

During the discussion your watches came to my mind and I would like to ask you a few questions in order inform the concerned members.
A) Would you be willing to make a watch with a custom made logo on it?
B) What would be the minimum quantity required for you to make it?
C) What would the additional price be?
D) Can you offer any quantity discount?
E) How long time would it take approximately?
Lysande!
 
DrDre skrev:
Är det inte så att de där enarmade klockorna ofta förknippas med Meistersinger?

http://meistersinger.net/Product_Line/S ... tches.html

Jo, för folk som är insatta, men gemene man vet nog inte vad Meistersinger är.....och en graverad och numrerad baksida...

Kanske något sånt här, tog min gamla logga bara för att jag inte har den nya...kanske en blå visare....

Kemner_KS_zps7058e9c1.gif
 

Ministern

Founder
2-Faktor
masterkiller skrev:
DrDre skrev:
Är det inte så att de där enarmade klockorna ofta förknippas med Meistersinger?

http://meistersinger.net/Product_Line/S ... tches.html

Jo, för folk som är insatta, men gemene man vet nog inte vad Meistersinger är.....och en graverad och numrerad baksida...

Kanske något sånt här, tog min gamla logga bara för att jag inte har den nya...kanske en blå visare....

Kemner_KS_zps7058e9c1.gif


Det är en klockan man hatar eller älskar. Knappast något mitt emellan. Vi behöver klocka som alla kan något sånär acceptera. Den designen är knappast det..
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
masterkiller skrev:
Personligen så skulle jag hellre ha en vanlig framsida och kanske en liten KS logo någonstans och en schysst graverad baksida med KS loggan och numrering osv....

Och en enhandare blir inte en uppenbar hommage...

file.php

+1 Har hellre något som sticker ut lite/är lite ovanligare då den ändå inte kommer bäras varje dag.
 

Ricrob

Patek
Fryken skrev:
masterkiller skrev:
Personligen så skulle jag hellre ha en vanlig framsida och kanske en liten KS logo någonstans och en schysst graverad baksida med KS loggan och numrering osv....

Och en enhandare blir inte en uppenbar hommage...

file.php

+1 Har hellre något som sticker ut lite/är lite ovanligare då den ändå inte kommer bäras varje dag.

Håller lite med här, ganska självklart eftersom jag var först på tanken om single. ;) Kul om det är en speciell klocka helt enkelt! Tycker dock att en röstning mellan några tilltänkta är en självklarhet, annars kommer det aldrig komma till skott med ngnting?.
 

Ricrob

Patek
Aurum skrev:
863776d1351697973-vertis-one-handed-watch-8141804207_af92297de4_z.jpg


Med titanboett för 200kr + engångskostnad på 50 dollar.

Snygg men här får just priset mig att rygga undan.. Vill ju inte direkt köpa Ur&Penn. Ursäkta om det är ett övertramp, då jag inte känner till märket ovan men det känns ju som vi lika gärna kan kika på Regal etc..
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ricrob skrev:
Aurum skrev:
Med titanboett för 200kr + engångskostnad på 50 dollar.

Snygg men här får just priset mig att rygga undan.. Vill ju inte direkt köpa Ur&Penn. Ursäkta om det är ett övertramp, då jag inte känner till märket ovan men det känns ju som vi lika gärna kan kika på Regal etc..

Man får vad man betalar för, tänkte bara visa superbudget. Det är inget varumärke då det är reklamklockor som jag råkade snubbla över.
 

Ricrob

Patek
Aurum skrev:
Ricrob skrev:
Aurum skrev:
Med titanboett för 200kr + engångskostnad på 50 dollar.

Snygg men här får just priset mig att rygga undan.. Vill ju inte direkt köpa Ur&Penn. Ursäkta om det är ett övertramp, då jag inte känner till märket ovan men det känns ju som vi lika gärna kan kika på Regal etc..

Man får vad man betalar för, tänkte bara visa superbudget. Det är inget varumärke då det är reklamklockor som jag råkade snubbla över.

Förstod det och visst, alternativ är aldrig fel men jag tror jag talar för alla när jag säger att mekaniskt verk är ett absolut krav.
 

P-A

Sir Spamalot
Re: Sv: Varför inte ett svenskt micromärke?

En röstningsomgång där folk kan rösta mellan flera olika saker.

Flieger eller dykare. En eller två visare. Kronograf eller inte (prisskillnad). M.m.

Efter det så kan man utse en grupp som bestämmer design på två klockor och sen så får man antingen rösta mellan dessa eller så har man två olika varianter som folk kan köpa.

Vad tror ni om ett sådant upplägg?
Demokratiskt och bra tycker då jag iaf.

skickat med telefonen.
 

P-A

Sir Spamalot
Re: Sv: Varför inte ett svenskt micromärke?

Jag med. Men uppenbarligen inte de som inte håller med :)

skickat med telefonen.
 

DrDre

Patek
Demokrati i bemärkelsen att vi röstar på vilken vi ska köra på och där man bara kan rösta på en (1) klocka kan bli lite problematisk. Man kan ju inte tvinga dem som inte vill köpa den pga ett demokratibeslut. Så jag föreslår att snarare att vi väljer ut de modeller som är aktuella, och så får man helt enkelt välja alla man är villig att köpa, och sedan kör man på den med mest köpare.
 

ludde28

Omega
+1
en omröstning om vilken modell de flesta vill ha.
typ: 1. Dykare
2. flygare
3. dressare
4. swiss verk
5. japan verk
6. komplikation (typ 7chrono/8GMT/9nej)
10. prisspann (typ 0-3000/3000-5000/5000-7000)
etc...
De pkt-na som fått flest röster utgör bas för ett klockförslag.
Förhoppningsvis får man flera medlemmar som gör en beställning då.
Tillverkare:
Ta gärna offret från flera duktiga customtillverkare (både inom o utanför EU)
ex. Bernhardt har bra omdömme o klockan behöver inte vara dyrare trots tull o moms än från EU.
 

TKVF

Panerai
Ska vi skriva ett nummer menar du då eller? Går det inte att skapa en röstning på nätet här bara? Sedan behövs det nog en handpenning, annars så kommer folk att vara intresserade, men när det väl gäller så bangar dom ur.
 

ludde28

Omega
Mnjau,
jag vet inte vilka avancerade funktioner forumet har för att göra en omröstning.
Kan man skapa "flervalsdots" så vore det kanon.
Pkt-na är bara förslag på vad man skulle kunna välja (klockan består igentligen av "få" synliga delar.)
Omröstning går att göra hur detaljerad som helst, men då kan det samtidigt bli lite otympligt.
Tanken var:
om ex: 3,5,9,10c får flest röster så skickar man en förfråga till olika tillverkare vad en sådan klocka skulle kosta om beställningskvantitet antas vara densamma som 80-90% av antal vinnande röster.
Därefter (nu vet man priset) går man vidare med att ta in "bundna beställningar" med handpenning.
Juste glömde att även någonstans i processen måste urtavlans urformning bedömmas (kanske ytterligare en pkt i valet typ sticker ut / tidlös).
 

TKVF

Panerai
Theorema är lite för mycket skeleton å så för mig i alla fall. Gillar mer en ren fin vintage-klockmodell. Men nu till det viktiga. Hur skall vi gå vidare? Omröstning är ju bra idé, men hur? Förslag!
 

Ricrob

Patek
TKVF skrev:
Theorema är lite för mycket skeleton å så för mig i alla fall. Gillar mer en ren fin vintage-klockmodell. Men nu till det viktiga. Hur skall vi gå vidare? Omröstning är ju bra idé, men hur? Förslag!


Theorema är och kommer med största sannolikhet alltid vara ett stort skämt här på KS, lika bra du lär dig det med en gång! Om ngn nämner Theorema, så är det med största ironi och synonymt med 100% sminkad bajskorv till tryffelpris! :D
 
Topp