• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Varför köper man en Rolex ?

Varför köper man en Rolex ?

• Prestige - look at me , I have a Rolex

Röster: 85 34.8%
  • Investering

Röster: 42 17.2%
  • Snygg

Röster: 119 48.8%
  • Teknik / bra specs / urverk

Röster: 76 31.1%
  • Coola funktioner

Röster: 8 3.3%
  • Genuint klockintresse, märkets horologiska historiA

Röster: 121 49.6%
  • Fit and finish

Röster: 72 29.5%
  • Skit i det du, jag har cashen o köper vad jag vill

Röster: 35 14.3%
  • Annat - ange i comments

Röster: 2 0.8%

• Totala väljare
    244

Watchie

Diamant
2-Faktor
Hej,
Är icke en Rolex bash tråd, är själv, very much Rolex fan, innan helvetet tog fart med priser/AD krav / listor etc , som ej är syftet med denna poll, annan discussion, utan varför köper man just en Rolex ?
Du kan välja flera alternativ…

Senast ändrad:
Köpte min Sea-Dweller 126603 som du såg när vi träffades för att utseendet i helhet tilltalar mig, Sub/SD är ikonisk.
SD just för 43mm. Sen också för historian.
Rolex är lite over hyped och man får säkert mer bang for the buck på andra märken med finish osv, tex Grand Seiko. Men Rolex är alltid Rolex.

Fin din IWC perpetual var :)

Rolex är ett rätt trist märke egentligen. Men de har gjort några modeller som saknar motstycke i klockvärlden - datejust, day-date, Explorer, oyster perpetual. Några av dem har jag ägt, ett par äger jag idag, andra vill jag äga.

Kvalitet på boett, länk, urverk spelar naturligtvis in. Så även andrahandsvärdet.
Men egentligen är det klockorna i sig som är tilldragande och inte så mycket märket i sig.
Faktum är att jag helst inte vill ha Rolex på urtavlan - det är lite.. ni vet.

Senast ändrad:
Rolex tillverkar några av de snyggaste klockorna som finns.
Rolex är Rolex. Alla känner till varumärket även om du inte är klockintresserad. Varumärket är förknippat med lyx och framgång.
Avdelning alternativet prestige, vilket säkert 99% ? av klockköparna tänker på, utanför klock kretsar…Inge fel på det, is what it is…

För min del är det en kombination av dess historia men samtidigt en gammal barnslig pojkdröm.
2005, när jag köpte min förata riktiga klocka (en SKX031) var Submariner drömmen så det känns riktigt kul att kunna äga en sån nu.
Jag struntar egentligen i hela statusprylen och vad andra tycker men däremot kan jag bli inspirerad av andras bilder.
Ingen i min direkta närhet har någonsin kommenterat någon av mina Rolexklockor😊

Inte den mest exklusiva men bra kvalitet och pålitlig. Man kan diskutera marknadspriserna men utgår man från list så är det en bra produkt.
För mig är lyx något som håller år efter år, som kan lagas och som inte har en beräknad livslängd.
Uppskattar den pengen Rolex lägger i sin R&D vilket gör det pålitligt. Likväl att de inte är ett publikt bolag som kan arbeta långsiktigt.

Många av deras modeller är långt bort från vad som passar mig. Men bland de modellerna som jag uppskattar så är de riktigt bra.
För mig handlar det om feel, fit, finish och durability.

Senast ändrad:
Inte den mest exklusiva men bra kvalitet och pålitlig. Man kan diskutera marknadspriserna men utgår man från list så är det en bra produkt.
För mig är lyx något som håller år efter år, som kan lagas och som inte har en beräknad livslängd.
Uppskattar den pengen Rolex lägger i sin R&D vilket gör det pålitligt. Likväl att de inte är ett publikt bolag som kan arbeta långsiktigt.

Många av deras modeller är långt bort från vad som passar mig. Men bland de modellerna som jag uppskattar så är de riktigt bra.
För mig handlar det om fit, finish och durability.
Den glömde jag, durability, en av mina absoluta huvudskäl till tidigare köp, lägger till…

Att vilja äga en Rolex är en fåfänga men varför inte om man önskar det, jag har haft min Omega Seamaster Professional Chronometer på armen i snart 22 år vilken jag älskar och aldrig kommer att sälja, den går till min äldsta son när jag trillar av pinnen , jag köpte den som mitt andra eller 3:e alternativ eftersom jag inte hade råd med en Seadweller på den tiden och Paneraien hade 6 månaders vänte lista, nu idag fick jag en fet bonus av företaget jag jobbar på och fick grönt ljus att köpa en Seadweller av min bättre och mer furnuftiga hälft, något jag har suktat efter i snart 20-25 år men aldrig haft råd att köpa! så varför inte om man har intresset och har råd.......men självklart en Casio, Seiko eller en iphone visar tiden precis lika bra, men det är inte därför vi köper exckusiva klockor eller hur.....

Att vilja äga en Rolex är en fåfänga men varför inte om man önskar det, jag har haft min Omega Seamaster Professional Chronometer på armen i snart 22 år vilken jag älskar och aldrig kommer att sälja, den går till min äldsta son när jag trillar av pinnen , jag köpte den som mitt andra eller 3:e alternativ eftersom jag inte hade råd med en Seadweller på den tiden och Paneraien hade 6 månaders vänte lista, nu idag fick jag en fet bonus av företaget jag jobbar på och fick grönt ljus att köpa en Seadweller av min bättre och mer furnuftiga hälft, något jag har suktat efter i snart 20-25 år men aldrig haft råd att köpa! så varför inte om man har intresset och har råd.......men självklart en Casio, Seiko eller en iphone visar tiden precis lika bra, men det är inte därför vi köper exckusiva klockor eller hur.....
Instämmer med essencen av det du nämner. För mig finns det något gediget med att samla, slita, tråna efter något och en dag kunna nå målet. oavsett om det är en klocka, en bil eller något annat. Men framför allt det är en belöning för mig. Rent mentalt kan jag uppskatta en kall öl lika mycket efter en stekhet dag husmålandes.
För min del är det en kombination av dess historia men samtidigt en gammal barnslig pojkdröm.
Sedan som @SalvadorDali är inne på så finns det något nostaligt i märket. Växte upp i en omgivning med National geographic och andra äldre tidsskrifter där Rolex då liksom nu fanns representerade på första och sista sidan.

För mig handlar det om feel, fit, finish och durability.

Håller med om detta också, en lång livslängd och en dröm om att klockan ska kunna gå i arv den dagen jag inte längre går att renovera😊

1987 köpte jag en för att den var "hållbar" nu kallas det för toolwatch, såg lite tuff ut och för att jag hade ärvt lite pengar. 10.000 kostade den på Krooks, fick till och med lite rabatt.
Enligt SCB motsvarar det 23.000 i dagens penningvärde. Alltså ungefär lika mycket som min senaste klocka.
DF230FC7-0417-4452-9A22-4BB72A78F9A0.jpeg

55856E0B-F06E-4D52-BEE8-10EB16480486.jpeg

1987 köpte jag en för att den var "hållbar" nu kallas det för toolwatch, såg lite tuff ut och för att jag hade ärvt lite pengar. 10.000 kostade den på Krooks, fick till och med lite rabatt.
Enligt SCB motsvarar det 23.000 i dagens penningvärde. Alltså ungefär lika mycket som min senaste klocka.
DF230FC7-0417-4452-9A22-4BB72A78F9A0.jpeg

55856E0B-F06E-4D52-BEE8-10EB16480486.jpeg
Känns inte så förtroende givande att köpa något från en firma med namnet "Krooks"......😂

Känns inte så förtroende givande att köpa något från en firma med namnet "Krooks"......😂
Jaja, korrekt är Douglas Krook på Biblioteksgatan i huvudstaden.
Edit; övertogs väl av Bergströms Ur men på biblioteksgatan heter de väl Nymans numera?
Har allt kvar till och med plastpåsen 😁
Dock gett bort till den yngre generationen som låste in den i ett bankfack...
När jag använde den fick den hänga med överallt..

Senast ändrad:
Kvalitet på boett, länk, urverk spelar naturligtvis in. Så även andrahandsvärdet.
Men egentligen är det klockorna i sig som är tilldragande och inte så mycket märket i sig.
Faktum är att jag helst inte vill ha Rolex på urtavlan - det är lite.. ni vet.
Har samma utmaning.
Vad köper man om man vill ha samma kvalitet och fina detaljer - men inte Rolex?
Omega, nära…
Tudor, nej för långt ifrån. ser yxigt ut i detaljerna
IWC, nära…
Grand Seiko, bara blankpolerat överallt men var är finliret?

Tur det finns fler som har detta ”problem”

Min första klocka jag köpte där jag bestämde innan vad jag ville ha var en Rolex. Det var en sån där grej att någon gång äga en Rolex. Då var det ju kul men nu när det är en gangsterklocka är det inte lika kul längre. Klockan blev dessutom stulen vilket gjorde att man fick ännu mer avsmak.

Sedan dess har jag kollat mer på andra märken som är en viktig del av klockhistorien. Blancpain, världens äldsta nu aktiva klockmärke. Har aldrig gjort ett kvartsur. jaeger LeCoultre, The watchmakers watchmaker. Men även Chopard, Piaget, Jaques Droz, Breguet mm. Har inte råd med så många sådana klockor men det är det jag går i gång på nu.

Har samma utmaning.
Vad köper man om man vill ha samma kvalitet och fina detaljer - men inte Rolex?
Omega, nära…
Tudor, nej för långt ifrån. ser yxigt ut i detaljerna
IWC, nära…
Grand Seiko, bara blankpolerat överallt men var är finliret?

Tur det finns fler som har detta ”problem”
avseende teknisk utveckling av verk och bang for the buck, var länge sedan Rolex var benchmark, men det spelar eg ingen roll avseende försäljning- folk vill ha Rolex ändå, som Ingmar myntade för länge sedan, de begrip inte, lika lite att Rolex är mid tier luxury, ej high end, finns många som spelar helt i andra divisioner, högre that is

Tillbaka
Topp