• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Varför köper man en Rolex ?

Varför köper man en Rolex ?

• Prestige - look at me , I have a Rolex

Röster: 85 34.8%
  • Investering

Röster: 42 17.2%
  • Snygg

Röster: 119 48.8%
  • Teknik / bra specs / urverk

Röster: 76 31.1%
  • Coola funktioner

Röster: 8 3.3%
  • Genuint klockintresse, märkets horologiska historiA

Röster: 121 49.6%
  • Fit and finish

Röster: 72 29.5%
  • Skit i det du, jag har cashen o köper vad jag vill

Röster: 35 14.3%
  • Annat - ange i comments

Röster: 2 0.8%

• Totala väljare
    244
Köpte min Datejust av samma anledning som jag swipade höger på min sambo på Tinder👌

Screenshot_20221229-172930.png

IMG_20200507_081404.jpg

Funderar allvarligt på att köpa en. Har pengarna bundna på börsen, så det är väl bara att bestämma sig, sälja av, och sedan vänta på att min AD kan/vill leverera. Att äga, använda och njuta av, samtidigt som det är något trevligt att lämna efter sig till den yngre generationen den dag då automatverket i bröstkorgen har stannat. Jag har hittills aldrig sålt en klocka, och det lär nog inte hända framöver heller.

Senast ändrad:
En Rolex är en Rolex, så att säga. De sitter väldigt snyggt och jag gillar det enkla med det stilrena. Det är väl inte för inte de har blivit så populära.
Att de håller sitt värde gör väl saken inte sämre, men inte mitt huvudsakliga själ, då jag inte säljer mina klockor.

Köpte en pepsi GMT från 2000 för jag va less på all vintage , som ständigt krångla / eller va ömtåligt.

Tänkte en beater som går bra och är relativt ny borde ju va ultimat att ha på jobb / gym etc. Men fan vilken tråkig klocka kom jag på några veckor senare. Så det blev en investering istället , eftersom den aldrig får ngn handledstid. Den får bo i mörkret nerpackad i sin kartong helt enkelt

Har samma utmaning.
Vad köper man om man vill ha samma kvalitet och fina detaljer - men inte Rolex?
Omega, nära…
Tudor, nej för långt ifrån. ser yxigt ut i detaljerna
IWC, nära…
Grand Seiko, bara blankpolerat överallt men var är finliret?

Tur det finns fler som har detta ”problem”

Vänta nu...."Grand Seiko var är finliret".... alltså själv gillar jag båda märkena men köp en lupp och gå till botten med "finliret" så tror jag du blir överraskad. Eller läs på lite om hur de båda märkena tillverkas. Dock kan man väl säga att GS på lite typiskt Japanskt vis kan bli lite sterila och "opersonliga" men finlir finns ju i överflöd. Rolex känns mer "historiska" och kanske lite mer "gå i arv" känsla över dom. Vem vill inte ha morfars gamla repiga DJ liksom

Vänta nu...."Grand Seiko var är finliret".... alltså själv gillar jag båda märkena men köp en lupp och gå till botten med "finliret" så tror jag du blir överraskad. Eller läs på lite om hur de båda märkena tillverkas. Dock kan man väl säga att GS på lite typiskt Japanskt vis kan bli lite sterila och "opersonliga" men finlir finns ju i överflöd. Rolex känns mer "historiska" och kanske lite mer "gå i arv" känsla över dom. Vem vill inte ha morfars gamla repiga DJ liksom
Ja det är just det…man behöver lupp för att tex se att en platt visare inte ÄR platt utan har små detaljer!
Men jag har inte lupp = det ser bara tråkigt enkelt ut (lite överdrivet men tror du fattar)
Mina IWC och Omega utstrålar återhållsam lyx även på 2m håll
Och en Rolle syns i hela rummet

Ja det är just det…man behöver lupp för att tex se att en platt visare inte ÄR platt utan har små detaljer!
Men jag har inte lupp = det ser bara tråkigt enkelt ut (lite överdrivet men tror du fattar)
Ingen fel med, om man vill synas o flasha lite så är Rolex helt rätt val då, alla är vi olika…

Vill inte gå OT här, men en ganska förutfattat mening imho. Säkert många klocknerdar som kan se exakt vad det är andra bär och visst syns en av modellerna med keramiskvridring ordentligt. Men tror att få utanför klockkretsar på 2m håll kan se om det är en OP, DJ eller Explorer. Tror ännu mindre bryr sig öht. Då tror jag att det är fler som känner igen en Omega Seamaster, Speedmaster, AT etc. Rolex är lite den där myten som alla vet är dyr men ingen har koll på varken modellerna eller vad de kostar.

Hur skevt det än må låta så är det sannolikt att de har bättre koll på hur mycket en Omega ligger på och för någon utanför klockkretsar där allt över 10kSEK är dyrt för en klocka utstrålar det knappast återhållsamhet.

Jag köpte en Rolex då jag ville åt historiken och vara säker på att få en bra klocka. Valde en 5-siffrig Turnograph som tyvärr lämnat för annat. Ägt någon till efter det men flippdjävulen har nu fått mig att landa på Tudor.

Just det vissa skriver här inne är anledningen till att jag inte vill ha en Rolex, alla vet vad det är. Grand Seiko eller Tudor, då snackar vi någon som med större sannolikhet är intresserad av klockor. Och man kan flyga under radarn.

Det paradoksale med Rolex er at klokkene er bra, solide og funksjonelle - men enkelte personer som har sterke meninger om Rolex personer ikke er det. Konklusjonen min er at jeg bedømmer Rolexklokker for hvilket produkt det er som klokke - og ignorerer personene som unyansert hater Rolex. Det gjør klokkehobbyen mye kjekkere og man får et mer nyansert bilde av hva greia med Rolex er.

Har samma utmaning.
Vad köper man om man vill ha samma kvalitet och fina detaljer - men inte Rolex?
Omega, nära…
Tudor, nej för långt ifrån. ser yxigt ut i detaljerna
IWC, nära…
Grand Seiko, bara blankpolerat överallt men var är finliret?

Tur det finns fler som har detta ”problem”
Alltså, gillar man modellerna från Rolex är det ju bara att köpa om man har råd.
Visst är det lite stigma, men man måste stå över sånt ibland.

Sen tycker jag visst att märkena du nämner kan mäta sig med Rolex, men inte på alla punkter och inte med hela sortimentet heller.

Att Rolex skulle vara så jävla bäst på allt är något av en myt som gör att många missar allt annat bra som finns där ute. På andrahandsmarknaden finns riktiga klipp att göra om man inte stirrar sig blind på sportstål och dyl.

Samtidigt har jag själv inte riktigt gjort några sådana klipp utan det har blivit en del Rolex på sistone. De har hög lägstanivå, men kanske inte så hög högstanivå som vissa andra märken.

Jag har haft klockor som hobby i 5-6 år. Det var det senaste året jag blev intresserad av Rolex i samband med att jag fick idén om att jag vill ha den ultimata GADA. Efter mycket testande och flippande kom jag fram till att Explorer1 124270 måste vara den ultimata GADA för mig och så bestämde jag mig för att köpa en.

Hos Explorer1 124270 har jag hittat allt jag vill ha från en klocka:

•Ett klassiskt och tidlöst utseende
•Bra specs
•Komfort
•Finish

Tillbaka
Topp