• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Varför köper man en Rolex ?

Varför köper man en Rolex ?

• Prestige - look at me , I have a Rolex

Röster: 85 34.8%
  • Investering

Röster: 42 17.2%
  • Snygg

Röster: 119 48.8%
  • Teknik / bra specs / urverk

Röster: 76 31.1%
  • Coola funktioner

Röster: 8 3.3%
  • Genuint klockintresse, märkets horologiska historiA

Röster: 121 49.6%
  • Fit and finish

Röster: 72 29.5%
  • Skit i det du, jag har cashen o köper vad jag vill

Röster: 35 14.3%
  • Annat - ange i comments

Röster: 2 0.8%

• Totala väljare
    244
Rolex har sin historia, exponering och marknadsföring att tacka för allt.
Bra funktionella klockor är sekundärt.

Skulle det landa ett väsen från en annan planet som aldrig hört talas om Rolex skulle denna sannolikt inte välja Rolex till 100% bland liknande klockor.

Men som ett av världens starkaste varumärke kan ju ingen annan tillverkare mäta sig med just Rolex. Som bärare finns det ju för och nackdelar med det.

För egen del finns i princip inget intresse för märket längre då hype’n förstörde detta. Kvar i lådan finns bara min YM.

Skulle det landa ett väsen från en annan planet som aldrig hört talas om Rolex skulle denna sannolikt inte välja Rolex till 100% bland liknande klockor.

Men som ett av världens starkaste varumärke kan ju ingen annan tillverkare mäta sig med just Rolex. Som bärare finns det ju för och nackdelar med det.

För egen del finns i princip inget intresse för märket längre då hype’n förstörde detta. Kvar i lådan finns bara min YM.
Amen och har exakt samma feeling, för övrigt kom en grön Mars gubbe inatt o hälsa på, han ratade det mesta i klocklådan - men snodde min g shock och drog 😳

Om utomjordingen ville ha en tålig, robust klocka som bara tickar på så kanske han ändå valt en Rolex. Bortsett från priset då som gått totally bananas. 🙄

Det vet du bäst, jag har bara sett klockan 😂

Förhoppningsvis blir jag inte permabannan om jag håller mig till klockrelaterade offtopicverksamhet 🤣

Upplevde att bandhornen var ganska tjocka så även om den var från 1967 verkar den ha undsluppit polertrissan hyfsat bra. Gick bra tidsmässigt också.

Köpte den mars 2020 under covidpaniken och sålde den strax innan bitcoinboysen började pumpa upp rolexballongen 🤪

Jag har haft klockor som hobby i 5-6 år. Det var det senaste året jag blev intresserad av Rolex i samband med att jag fick idén om att jag vill ha den ultimata GADA. Efter mycket testande och flippande kom jag fram till att Explorer1 124270 måste vara den ultimata GADA för mig och så bestämde jag mig för att köpa en.

Hos Explorer1 124270 har jag hittat allt jag vill ha från en klocka:

•Ett klassiskt och tidlöst utseende
•Bra specs
•Komfort
•Finish
GADA?
  • General
  • A?
  • Do it
  • All
Sorry Nybörjarfråga

Min GADA
54384D80-D19A-4143-B132-742911B97B1D.jpeg

Min titan GADA

Om utomjordingen ville ha en tålig, robust klocka som bara tickar på så kanske han ändå valt en Rolex. Bortsett från priset då som gått totally bananas. 🙄
Det är väl här problemet ligger? Om man diskuterar värde för list så är det helt OK. Men börjar man ta in andrahandspriserna blir det ju något annat. Men som konstaterades tidigare så kan en Seiko eller mobilen lösa behovet av att läsa av tiden.
Eller en IWC, eller Omega… eller något annat som tickar på likvärdigt.
Det finns trådar för de märkena också.
Förhoppningsvis blir jag inte permabannan om jag håller mig till klockrelaterade offtopicverksamhet 🤣

Upplevde att bandhornen var ganska tjocka så även om den var från 1967 verkar den ha undsluppit polertrissan hyfsat bra. Gick bra tidsmässigt också.

Köpte den mars 2020 under covidpaniken och sålde den strax innan bitcoinboysen började pumpa upp rolexballongen 🤪
oj, stor bild...sorry....men 22 år på armen!
Omega tråden, spåkuletråden eller annan valfri är kanske mer lämpad?

När jag funderar på det är det bara en känsla jag köper oavsett om det är klockor, motorcyklar eller kläder. Vissa märken tillverkar vissa varor som får en att dra på smilbanden lite.

Den känslan har dock försvunnit till stor del pga de senaste årens bisarra marknad. Nu tittar jag mot andra märken för att hitta den känslan igen men behåller min Rolex för att den ändå är jäkligt allround, tålig och har en grym länk. Kanske att den fortfarande framkallar lite känslor också.

Inte värd de pengarna som de kostar ( rent material mässigt ), att de sedan varit i bräschen i klockbranchen i många år det är en sak..

Det är inte många klockor som är värda vad de kostar rent materialmässigt...
Det är väl det lilla på totalen, overhead, marknadsföring, r&d, viiiinst - och när det gäller Rolex så bet ”marknaden” gärna för prestigen - det man ej kan få / svårtillgängligt - vill man ha ändå mer - mästerligt av Rolex…

Det främsta anledningen att man bär Rolex är för att kunna skaka fram den i kön till smörgåstårtan på släktträffen och visa kusiner och fastrar att man minsann lyckats här i livet. Sen är Rolex väldigt bra som betalningsmedel i undre världen 🤌

Fan gillar verkligen inte vad (jag ialf) som förknippas med Rolex nuförtiden. TikTok-videos på snubbar med bakvänd gucci-keps och massa guldkedjor som hagglar om Rollar, Gangster-rappare, olje-araber etc. Så mkt kriminella och allmänt oskönt folk som frontar Rollar att jag blir fett osugen. Det är imagedelen ialf.

Sen gillar jag verkligen inte allt fuffens som Rolex/AD:s håller på med listor som man kan gå före på om man är "god kund", fjäskar, är känd etc. Fett oskönt och avtändande.

Stagnationen av märket (tekniskt), dom lutar sig mot gamla meriter (det finns flera som gör det), av nån anledning är det helt galet sjukt ny grej när Rolex släpper sin 345125:e version av samma Sub fast typ kronan sitter på andra sidan eller sekundvisaren är gjord av dinosarieben eller tavlan är bebisblå....dom ska dock ha kred för sin nya Deep Sea Challenge (även om Omega gjorde samma sak, vem var först?). Har dom ens något ("vanlig") mer avancerat än en GMT eller kronograf?

No.1 mest fejkade märket. Så mycket fejk-rollar ute och dom blir bättre och bättre för varje dag. Har ni sett superklonerna? T.om urverket kan dom kopiera nuförtiden....enda sättet att se skillnad är att typ jämföra med ett genuint exemplar under lupp. Jobbar inom vården och spanar på patienternas klockor och varje gång jag ser en Rolle tänker jag "antagligen fejk" för det är ju så tyvärr.

Med allt detta sagt så vill jag jättegärna ha en Explorer 1 :dead:

Senast ändrad:
Fan gillar verkligen inte vad (jag ialf) som förknippas med Rolex nuförtiden. TikTok-videos på snubbar med bakvänd gucci-keps och massa guldkedjor som hagglar om Rollar, Gangster-rappare, olje-araber etc. Så mkt kriminella och allmänt oskönt folk som frontar Rollar att jag blir fett osugen. Det är imagedelen ialf.

Sen gillar jag verkligen inte allt fuffens som Rolex/AD:s håller på med listor som man kan gå före på om man är "god kund", fjäskar, är känd etc. Fett oskönt och avtändande.

Stagnationen av märket (tekniskt), dom lutar sig mot gamla meriter (det finns flera som gör det), av nån anledning är det helt galet sjukt ny grej när Rolex släpper sin 345125:e version av samma Sub fast typ kronan sitter på andra sidan eller sekundvisaren är gjord av dinosarieben eller tavlan är bebisblå....dom ska dock ha kred för sin nya Deep Sea Challenge (även om Omega gjorde samma sak, vem var först?). Har dom ens något ("vanlig") mer avancerat än en GMT eller kronograf?

No.1 mest fejkade märket. Så mycket fejk-rollar ute och dom blir bättre och bättre för varje dag. Har ni sett superklonerna? T.om urverket kan dom kopiera nuförtiden....enda sättet att se skillnad är att typ jämföra med ett genuint exemplar under lupp. Jobbar inom vården och spanar på patienternas klockor och varje gång jag ser en Rolle tänker jag "antagligen fejk" för det är ju så tyvärr.

Med allt detta sagt så vill jag jättegärna ha en Explorer 1 :dead:

Rolex had väl inte direkt stagnerat? De har haft samma innovationstakt sen 70-talet ungefär.

Sky-Dweller som släpptes som ny modell för bara några år sedan är en GMT och årskalender vilket är den mest komplicerade klocka Rolex släppt. Kolla lite youtube videos så fattar du att det är en rätt stor grej ändå.
Rolex grej är dock inte komplicerade urverk utan specialtavlor och ädelmetaller samt ädelsstenar. Inga andra märken har, vad jag vet, så stor variation på utbudet av olika tavlor som Rolex har till klockor som Datejust, Day-date och Daytona.

Rolex had väl inte direkt stagnerat? De har haft samma innovationstakt sen 70-talet ungefär.

Sky-Dweller som släpptes som ny modell för bara några år sedan är en GMT och årskalender vilket är den mest komplicerade klocka Rolex släppt. Kolla lite youtube videos så fattar du att det är en rätt stor grej ändå.
Rolex grej är dock inte komplicerade urverk utan specialtavlor och ädelmetaller samt ädelsstenar. Inga andra märken har, vad jag vet, så stor variation på utbudet av olika tavlor som Rolex har till klockor som Datejust, Day-date och Daytona.

Hm ja, jämför det med GS Kodo, Cartiers Masse Mystérieuse kanske JLC:s Atmos? Och sen är det precis som du säger, det är äldemetaller och blingbling som Rolex satsar på för det är vad deras kunder gillar: kändisar, kriminella, oljesheiker...

Instämmer med @Pete11 , kan inte heller se att Rolex stagnerat. Snarare tvärtom, de är där de är för att de är konsekventa i sitt agerande och har varit det de senaste 30+ åren. Det är bland annat det som jag gillar med Rolex och att deras renomé varit bestående. Instämmer med att den image många av dagens bärare har är avtändande, men det har det ju varit sedan bilhandlar och TT imagen varit sedan 80-talet. Däremot har de ju ett gäng förbisedda och starka modeller.
Med allt detta sagt så vill jag jättegärna ha en Explorer 1
Explorer I, II, GMT eller någon av dykarna är ju bra exempel på modeller som varit varit underskattade. Mångsidigheten upplever jag finns i bland annat Explorern eller OP som är robusta och bra klockor men som utan problem går under radarn där exempelvis andra klockor som tag Heuer, Omega eller liknande drar mer ögon till sig.

Ytterst få känner igen en rolex. Polaren bär dagligen en sub klassikern med blått å guld. Under 4 års tid är det 2 personer som sett att det varit lite dyrare än ur&pen klocka å sagt nåt.

Så köper man den för att skryta gör man bort sig. Mer troligt att jag skulle känna igen en Prada klänning än att en brud skulle uppmärksamma en rolex.
Så nää när jag köper en blir det för mig själv och ingen annan.

Tillbaka
Topp