• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Varför lägger folk ner pengar på klockor?

Det handlar ju om att man har ett intresse såklart. Nördar man ner sig i kaffe så är det kul att testa kaffe som plockats, ätit och bajsats ut av en lemur.

På samma sätt strävar man om man har ett klockintresse efter bättre och bättre klocka, det behöver inte innebära dyrare, det kan även innebära ovanligare mm.

"Mårdhund" om jag får be... Kopi Luwak heter det kaffet , oavsett är det ett skit-kaffe

ae14c7c028252f010a3b4fe325ca757b5fd06dc76f2f903fbaf88c15f81913f0.jpg

TS inställning till klockor och kopior/fake som postades i TS första inlägg (som nu är raderat) är att de också visar tiden.

TS verkar såvida vara mer intresserad av funktionen tidsvisning än själva klockan och hantverket.

Vad tiden är kan du se på telefonen! @lenname aka. forumets Tony Montana.

Fan vad alla är negativa mot Dacia! Jag brukar låna farsans när jag ska jaga eller fiska. Den funkar alldeles utmärkt så länge du inte behöver högre växel än trean och inte tänker köra landsväg.

Det hade med andra ord lika gärna kunnat funka med vilken random 740 som helst inköpt på blocket för 5k? :D

Senast ändrad:
Trådar likt denna lockar ju fram en del riktiga stolpskott.

"sätta sig över pöbeln", förmodligen skrivet som ett skämt, men tror många försöker köpa sig pondus mha klocka, löjligt.

Jag köper klockor för jag vill och kan, ger mig skön känsla i magen.

Jag förstår inte varför lägger ner tusentals kronor på klockor??? Kan nån förklara
Jag själv tycker om klockor men för mig hel ok med en bra stabilt klocka som är certina eller tissot dem är också lika bra som dyra klockor grejen är dem här faktiskt lika funktioner till exempel på en certina finss med 200-300 meters och tissot med 100-200 meter. Och när man kan köpa ba en bra klocka varför ska man spendera så mycket på en vanlig klocka som har kanske eller liknande funktion

1) Statusjakt
2) Nörderi

Sedan kan det ju även finnas yrkesgrupper med olika specialbehov, men jag gissar att de två ovanstånende är de främsta anledningarna till att "vanliga" människor köper dyrare klockor.

Sedan gäller principen om sjunkande marginalnytta även för klockor. Ju dyrare klocka, desto mindre marginalnytta för varje extra tusenlapp. Eller omvänt: Ju dyrare klockor, ju mer extrem måste man vara i sitt nörderi (eller statusjakt) för att motivera steget till ännu högre prisklasser.

Trådar likt denna lockar ju fram en del riktiga stolpskott.

"sätta sig över pöbeln", förmodligen skrivet som ett skämt, men tror många försöker köpa sig pondus mha klocka, löjligt.

Jag köper klockor för jag vill och kan, ger mig skön känsla i magen.
Delvis som ett skämt faktiskt! Och anledningen till att jag enbart kommer rulla Rolex (typ) är faktiskt för att märket har hög igenkänningsfaktor.
Jag gillar lite att ha saker som "ingen annan har". Det var otroligt roligt att ha den första iPaden typ ett halvår innan den kom till Sverige. :)

1) Statusjakt
2) Nörderi

Sedan kan det ju även finnas yrkesgrupper med olika specialbehov, men jag gissar att de två ovanstånende är de främsta anledningarna till att "vanliga" människor köper dyrare klockor.

Sedan gäller principen om sjunkande marginalnytta även för klockor. Ju dyrare klocka, desto mindre marginalnytta för varje extra tusenlapp. Eller omvänt: Ju dyrare klockor, ju mer extrem måste man vara i sitt nörderi (eller statusjakt) för att motivera steget till ännu högre prisklasser.
Tackar!: Now understand

Tillbaka
Topp