• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Varför lägger folk ner pengar på klockor?

Jag kan annars tycka att det är svårt att ge ett vettigt svar på trådskaparens fråga eftersom den i sig är rätt meningslös. Varför någonsin köpa något dyrare än det absolut billigaste. Köp Euroshopper-varor för hela slanten, kläderna på Myrornas, lyxa till det med en gratiskryssning med Birka på semestern etc.

Status, märket, urverket, kvaliten.
Alla kan om man vill ha det. Men äre inte dumt så enkelt ge så mycket pengar på en vanlig klocka
Tveksamt att alla skulle ha ekonomin till att köpa en dyrare klocka utan att behöva prioritera bort annat. Tycker man att det är dumt så tillhör man antagligen inte målgruppen för en klocka dyrare än en tissot/certina? Om du tillhör segmentet som måste prioritera bort saker i vardagen för att köpa en dyrare klocka så förstår jag att du är ifrågasättande. För vissa känns dessa tusenlappar av i ekonomin mer, för andra mindre. Människor är olika och lever olika.

En intressant fråga att reflektera kring utifrån den ursprungliga tråden är ju dock när är det nog? Är det rimligt att en PP Nautilus kostar t ex 250K? Uppenbarligen är den ju det iom att människor köar för att köpa den, men känns ändå som att få reflekterar över det.

Jag förstår inte varför lägger ner tusentals kronor på klockor??? Kan nån förklara
Jag själv tycker om klockor men för mig hel ok med en bra stabilt klocka som är certina eller tissot dem är också lika bra som dyra klockor grejen är dem här faktiskt lika funktioner till exempel på en certina finss med 200-300 meters och tissot med 100-200 meter. Och när man kan köpa ba en bra klocka varför ska man spendera så mycket på en vanlig klocka som har kanske eller liknande funktion

Mitt ärliga svar är att jag är en nörd. Jag gillar att nörda ner mig i detaljer i saker vad det än gäller. Jag gillar att läsa på om kläder, skor och klockor. Anledningen till att jag gillade klockor var också för att det är "onödigt". Med det menar jag att funktionen för en klocka, oavsett om det gäller tid, månfas eller evighetskalender finns på min mobil betydligt mer exakt än på min klocka. Så det jag egentligen köper är hantverk, historia och passion. Jag köper också känslan av min klocka. 90% av de vanliga dödliga struntar helt i klockor i allmänhet eller vilken klocka jag har i synnerhet men den ger mig en härlig känsla. Jag har dessutom inga klockor som 95% av alla människor ens har hört talas om (Panerai, IWC m.m.) så det handlar inte om att ge ett intryck på allmänheten.

Rationaliserandet av klockan görs däremot av: klockan bibehåller sitt värde bra över tid, till skillnad från en bil eller båt. Med det sagt ser jag inte klockor som en investering i dagsläget. Men det gör att jag är villig att spendera hutlösa summor på dem eftersom jag får tillbaka en mycket stor del av de pengar jag investerat om jag någon dag vill sälja dem.

Klockor är ett intresse precis om bilar, båtar, resor, kläder, skor eller för den delen frimärken. Varför man är intresserad av något handlar om personlighet och miljö.

Delvis som ett skämt faktiskt! Och anledningen till att jag enbart kommer rulla Rolex (typ) är faktiskt för att märket har hög igenkänningsfaktor.
Jag gillar lite att ha saker som "ingen annan har". Det var otroligt roligt att ha den första iPaden typ ett halvår innan den kom till Sverige. :)

Hehe, det var ju inte alls ett skämt.

En intressant fråga att reflektera kring utifrån den ursprungliga tråden är ju dock när är det nog? Är det rimligt att en PP Nautilus kostar t ex 250K? Uppenbarligen är den ju det iom att människor köar för att köpa den, men känns ändå som att få reflekterar över det.
Vad som är rimligt får väl avgöras av den som betalar.

Varför lägga pengar på något alls utöver det man MÅSTE betala och ha?

Tycker man ska bry sig om hur man själv spenderar sina stålar, inte hur andra gör det.

Att motivera ett klockköp för någon som inte ens är nära på att fatta är som att försöka få en komplimang av en rostmacka.

Först gav han dig en komplimang, sen sprang han raka vägen till din chef och skrek att "den där jävla Apan har alldeles för hög lön!!" :D
Hahaha, med tanke på vår lönepolicy så tror jag inte det är klockan som gör att jag har den skitlön jag har!
För gemeneman är dina precis samma som en "pissig" 116610/114060. Är det med andra ord klockintresserade du vill imponera på?
Svarar som alltid: jag har absolut inga grunder eller logiska förklaringar för mina argument. Tycker att SubC är tråkig och daydate är rolig. Bland "gemene man" eller "alla har ju en Rolex" så är det just den klockan jag tycker man ser oftast.
Inte direkt seriös ton i denna tråd så ta allt med ett lastbilsflak salt ok?

Hahaha, med tanke på vår lönepolicy så tror jag inte det är klockan som gör att jag har den skitlön jag har!

Svarar som alltid: jag har absolut inga grunder eller logiska förklaringar för mina argument. Tycker att SubC är tråkig och daydate är rolig. Bland "gemene man" eller "alla har ju en Rolex" så är det just den klockan jag tycker man ser oftast.
Inte direkt seriös ton i denna tråd så ta allt med ett lastbilsflak salt ok?

Min fråga var seriös alltså, jag menar du får tycka att SubC är hur tråkig som helst och det kan jag ha förståelse för. Det jag menar är att en vanlig människa inte ser någon skillnad på en daydate (vitguld/platina) och en stål-sub?

Filosofisk fråga som kan appliceras på i princip vilken produkt som helst på marknaden idag.

Varför köper man en Mercedes när man kan köpa en Daihatsu?
Jag tror att det ligger mycket i detta, själv skulle jag aldrig exempelvis köpa en bil. Nu vet jag väl att många är beroende av att ha bil, men jag är lyckligtvis inte en av dem. För mig är det frihet.

"Mycket" för någon kan ju vara "lite" eller "lagom" för nån annan :) så vad som är att lägga mycket pengar på en klocka är ju högst individuellt och inget som går att besvara med en sådanhär infantil frågeställning :)

Fan, kom igen.. Ta och kamma dig.
Är det verkligen så roligt att leva rövare och skryta hejvilt här på forumet? Leka Allan ballan och internetkriga? Troll eller inte, nypa salt eller inte, ta en extra fundering innan du postar. Jag vet att du inte är så här irl, så varför ska man leka något annat på nätet? I all välmening.

Ibland undrar jag hur du fortfarande får härja runt här med all pöbel skit och din arroganta översittarattityd.

Tillbaka
Topp