• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför ogillas uret.se?

Strindberg

Patek
2-Faktor
Butikerna kommer försvinna. Ersättas av popup-stores och showrooms etc. E-handeln kommer ta över. Det gäller även klockbranschen.
Jag har butik, och i vår företagarförening så är det en massa gamla (inte nödvändigtvis gamla i siffror) stötar som hela tiden tjatar om att "kämpa mot internethandeln". Jag brukar säga - högt - att om det ni säljer går lika bra att sälja/köpa på nätet så är det bara att lägga ned, innan ni konkar.
Jag är av någon anledning inte så populär... :(
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag tycker att diskussionen om ansvar för de fysiska butikernas fortsatta existens har fått fel fokus.
Tillverkarna skulle i princip kunna sätta stopp för samtliga gråhandlare imorgon om de bara hade viljan och modet att minska produktionen alternativt sänka priserna och i vissa fall både och. Just nu befinner sig väldigt många märken i en försäljningsbubbla som alla är medvetna om men ingen vill vara först med att sätta nålen i.

Det är tillverkarna som har ansvaret för att de fysiska butikerna ska finnas kvar och inte konsumenterna.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har butik, och i vår företagarförening så är det en massa gamla (inte nödvändigtvis gamla i siffror) stötar som hela tiden tjatar om att "kämpa mot internethandeln". Jag brukar säga - högt - att om det ni säljer går lika bra att sälja/köpa på nätet så är det bara att lägga ned, innan ni konkar.
Jag är av någon anledning inte så populär... :(
Känner igen det där.
Jag jobbar dagligen från den digitala sidan och försöker övertyga bakåtsträvarna. Oftast talar siffrorna för sig själv men det är ofta för sent.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Känner igen det där.
Jag jobbar dagligen från den digitala sidan och försöker övertyga bakåtsträvarna. Oftast talar siffrorna för sig själv men det är ofta för sent.
Precis.
Man måste välja sina strider, sitter man i en liten stad och det enda mervärde man kan erbjuda för 25% högre pris är möjligheten till kläm-och-känn och i bästa fall (oftast inte) ett väl genomfört urval för sin kundgrupp så är man rökt.
Tycker folk att det låter trist? Synd, landet verkligheten är sådant i bland...
 

levman

Cartier
Många nämner att gråhandlare kommer att slå ut vanliga AD men det ser jag inte hända på många år. Nymans Ur t.ex. har gjort en nettovinst på mer än 150 miljoner de senaste tre åren - och den dubblades nästan från 2015 till 2016.

AD kommer klara sig bra.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Många nämner att gråhandlare kommer att slå ut vanliga AD men det ser jag inte hända på många år. Nymans Ur t.ex. har gjort en nettovinst på mer än 150 miljoner de senaste tre åren - och den dubblades nästan från 2015 till 2016.

AD kommer klara sig bra.
Nåt som också ska kommas ihåg är ju att gråhandlarna köper av ADs. De köper inte av tillverkarna...
 

RobinBanks

Panerai
2-Faktor
Nåt som också ska kommas ihåg är ju att gråhandlarna köper av ADs. De köper inte av tillverkarna...
Det stämmer! På så sätt kommer även AD sälja en klocka till en kund som de förmodligen inte nått annars. Bör resultera i att AD säljer fler i antal, men för en lägre vinst per klocka.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Vid en snabbkoll på uret.se tycker jag inte det skiljer särskilt mycket. Ta omega som ex. De flesta modeller är mellan 2 och 5k billigare... har jag missat nåt?
B97C8C3C-3009-4C95-A220-FBBDB6513383.png
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tycker om tanken på att handla i fysisk butik (AD) och där bli trevligt bemött och kunna tala med kunniga säljare och prova diverse modeller på armen.

En sak som stör mig dock, är att man betalar mer för en provad klocka. Dvs, den är redan avplastad, står framme och provad, om än försiktigt, av flertalet personer. Speciellt med icke-länk känns det inte helt bra. Vid beställning online får man en helt ny, inplastad klocka med raka, krispiga läderband alternativt en väl skyddsplastad länk – till samma eller lägre pris!

Det är naturligtvis ingen big deal att de är provade, jag har köpt många klockor begagnat också, men: betalar man lite mer för en ny klocka (både för att den är ny och för att det är i fysisk butik) ser jag helst att den är orörd.
 

Ivandrago

Omega
2-Faktor
Vid en snabbkoll på uret.se tycker jag inte det skiljer särskilt mycket. Ta omega som ex. De flesta modeller är mellan 2 och 5k billigare... har jag missat nåt?
B97C8C3C-3009-4C95-A220-FBBDB6513383.png
Också noterat att prisskillnaden mönstrats ut. Köpte speedmaster 2012 för 22tkr, då var den i vart fall 10tkr billigare än hos AD.
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Satte min fot sista gången hos en AD när de tvärnobbade att hantera ett ”world wide warranty” ärende på grund av att klockan inte var köpt från dem. Ett djäkla skitbeteende rent ut sagt. I de flesta teknikbrancher sitter förtjänsten i eftermarknaden, men vill man inte förstå det utan bara prångla ut nytt med feta marginaler så kan man gott sitta där och skylla på internet sen. Försäljningen sker en gång, men service behövs hela produktens livstid och skall vara nära kunden. Att då nobba en framtida potentiell kund i många år på grund av någon ”surgubbe princip”, ja då kan man gott ha det.
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Uret är inte billiga direkt. Köpte själv en Hamilton ifrån Olfert i Tyskland. Dom är AD för Hamilton och det blev med frakt till dörren ändå billigare än Urets pris.
Annars handlar jag mer än gärna av gråhandlare om priset är märkbart bättre.
Ligger inte heller sömnlös om nätterna för att någon AD med högre pris inte fick sälja klockan. Kan dom sälja billigare till gråhandlare så varför inte till mig.
Visst, en AD har viss service och personlig kontakt, men inte alltid till försvarbara priser och med ett leende på läpparna. Inte om man ska tro på en del av det som skrivs i trådarna iallafall.
 

uprof

Cartier
2-Faktor
Satte min fot sista gången hos en AD när de tvärnobbade att hantera ett ”world wide warranty” ärende på grund av att klockan inte var köpt från dem. Ett djäkla skitbeteende rent ut sagt. I de flesta teknikbrancher sitter förtjänsten i eftermarknaden, men vill man inte förstå det utan bara prångla ut nytt med feta marginaler så kan man gott sitta där och skylla på internet sen. Försäljningen sker en gång, men service behövs hela produktens livstid och skall vara nära kunden. Att då nobba en framtida potentiell kund i många år på grund av någon ”surgubbe princip”, ja då kan man gott ha det.
Det där borde väl inte tillverkaren tillåta att deras AD gör? De borde bli av med agenturen.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Uret.se är billigare :confused: ? Visst är det (lång) kö på vissa Rolex-modeller men definitivt inte denna. Den här kan jag köpa i morgon till listpris 72100:- hos en AD, skulle den inte finnas inne i Göteborg så finns den någon annanstans i Sverige. Hur tänker dom?
upload_2018-4-8_23-6-32.png


Den största anledningen till att jag ogillar Uret är sånt här. Totala blufflistpriser. Oseriöst är ordet.
upload_2018-4-8_23-5-36.png
 

Rymdkatten

Panerai
2-Faktor
Uret.se är billigare :confused: ? Visst är det (lång) kö på vissa Rolex-modeller men definitivt inte denna. Den här kan jag köpa i morgon till listpris 72100:- hos en AD, skulle den inte finnas inne i Göteborg så finns den någon annanstans i Sverige. Hur tänker dom?
upload_2018-4-8_23-6-32.png


Den största anledningen till att jag ogillar Uret är sånt här. Totala blufflistpriser. Oseriöst är ordet.
upload_2018-4-8_23-5-36.png
Tror de går helt efter andra näthandlare/Prisjakt när de sätter priser. Ang listpris så sätts väl de av tillverkaren och inte av affären.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Tror de går helt efter andra näthandlare/Prisjakt när de sätter priser. Ang listpris så sätts väl de av tillverkaren och inte av affären.
Sant ang listpriser. Men hade dom inte sålt Invicta eller andra med liknande oseriösa listpriser så hade min åsikt om dom förbättrats avsevärt. Men jag har sålt till Uretvintage en gång och dom var väldigt bra! Snabba svar och snabb betalning.
 

Husse

Patek
De klickbutiker som erbjuder exeptionell service till kunden kommer att bli kvar!
Både fysisk och webb-baserad butik, kunnig personal som svarar snabbt och ärligt på frågor, både elektroniskt och fysiskt!
Marginalerna kommer att pressas, kan tänkas att en butik bjuder på första servicen istället för skumpa i butik.
Alltid gör det lilla extra för kunden!
Det som säljs begagnat är servat hos
auktoriserade urmakare/ servicecenter.
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Satte min fot sista gången hos en AD när de tvärnobbade att hantera ett ”world wide warranty” ärende på grund av att klockan inte var köpt från dem. Ett djäkla skitbeteende rent ut sagt. I de flesta teknikbrancher sitter förtjänsten i eftermarknaden, men vill man inte förstå det utan bara prångla ut nytt med feta marginaler så kan man gott sitta där och skylla på internet sen. Försäljningen sker en gång, men service behövs hela produktens livstid och skall vara nära kunden. Att då nobba en framtida potentiell kund i många år på grund av någon ”surgubbe princip”, ja då kan man gott ha det.
Jag känner igen det där lite, kan också tycka att det är lite "svenskt" när det gäller försäljning av lyxartiklar, man ska gärna ha köpt av just dom.
Jag har fått hjälp av supertrevliga ADs från Miami till Dubai från en uppsjö av märken. Dom hjälper gladeligen till, ofta gratis vid små pyssel, oavsett var klockan är köpt.
När jag tänker efter så har jag nog aldrig blivit otrevligt bemött i en klockbutik utomlands...men då har jag såklart haft lite tur såklart. Jag menar inte att alla ads i Sverige är otrevliga och inte heller att alla utomlands är trevliga. Men det jag menar är att i många andra länder så har man ett annat synsätt på service till "mellan kunden", superkunden kommer alltid vara kung överallt och den hemlösa kunden kommer aldrig vara kung någonstans. Men den som inser att kanske att hjälpa en människa med en länkjustering eller en service, kanske med en go låneklocka, på sin klocka som inte är inköpt där kan ge ett framtida mervärde tror jag är vinnaren i längden.
Sen har jag fullförståelse för löner, lokalkostnader osv men så är det ju att vara i handel. Sen är det ofta att man ska vara så mycket "tjenis" med sin urmakare här hemma för att komma någonstans, som att man måste köpa in sig i klubben för att kanske få vara med att leka.

Mvh
M
 

Skybolt

Omega
Eftersom en klocka för 5000 kr plus är en ”lyxpryl” tror jag att de flesta vill köpa i butik med kunnig personal. Jag skulle köpa klocka för ett tag sen och tänkte först beställa på Uret åkte till klockmaster i globen för att vara en såndär värdelös konsument som känner och klämmer i butik och sen beställer på nätet, slutade med att jag köpte klockan i butik pga magisk bra service och kunskap om produkten jag köper. Det är värt mer än bättre pris. Min köpupplevelse vart 100 resor bättre än att beställa online.

Och just det där med köpupplevelse tror jag kommer styra mycket i framtiden.
För 10 år sen sade alla att det inte kommer säljas några böcker eller tidningar som är tryckta vad jag vet så går det väldigt bra att sälja sånt idag! åter igen är det konsumenten som vill ha nått som är äkta!? Att gå i butik ”känna klämma fråga testa” kommer bli framtiden för vissa, medans billigare produkter kommer flytta till nätet helt!
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag tror att fysiska butiker kommer finnas kvar, men se annorlunda ut och kanske sälja andra saker utöver klockor. Det finns alltid en tendens att tro att nya fenomen kommer ta över helt men folk tittar inte bara på streaming, använder fortfarande vanliga datorer och går fortfarande på bio.

Det stora problemet för urbranschen är att många märken har uppblåsta listpriser. Exempel: En Omega PO 8900 listar 55.800, jag köpte min för 41, ny med plasten på. 6 mån senare fick jag 33.
Visst, det är ofta så med de flesta märken men jag som hatar att pruta går inte in i en affär och ber dem dra av 15k för att nån på c24 säljer mycket billigare. Istället köper jag online och skiter i att prova klockan först. Tyvärr för urhandlaren, som jag gärna vill stödja men inte för de summorna. Min Explorer köpte jag hos AD, men det var för att jag ville ha en ny (av någon anledning) och för att c24 priserna inte var direkt lägre.
Ett annat problem för handlarna är att de sitter med lager och kan inte alltid bara beställa en viss modell när kunden vill ha den. Via gråhandlare får du nästan vad som helst, ofta utan premium och med returrätt.
Tuff konkurrens, men det är som det är.
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Eftersom en klocka för 5000 kr plus är en ”lyxpryl” tror jag att de flesta vill köpa i butik med kunnig personal. Jag skulle köpa klocka för ett tag sen och tänkte först beställa på Uret åkte till klockmaster i globen för att vara en såndär värdelös konsument som känner och klämmer i butik och sen beställer på nätet, slutade med att jag köpte klockan i butik pga magisk bra service och kunskap om produkten jag köper. Det är värt mer än bättre pris. Min köpupplevelse vart 100 resor bättre än att beställa online.

Och just det där med köpupplevelse tror jag kommer styra mycket i framtiden.
För 10 år sen sade alla att det inte kommer säljas några böcker eller tidningar som är tryckta vad jag vet så går det väldigt bra att sälja sånt idag! åter igen är det konsumenten som vill ha nått som är äkta!? Att gå i butik ”känna klämma fråga testa” kommer bli framtiden för vissa, medans billigare produkter kommer flytta till nätet helt!
Lustigt exempel eftersom tidningsbranschen har gått på knäna länge nu och bokhandlarna närmast slagits ut av Amazon m.fl.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Gällande butik som showroom är vi där redan nu, n’est pas? Jag har varit inne hos Nymans flertalet gånger för att kolla på olika standardmodeller utan väntelista (Reverso Large small seconds, PAM380) men likväl mötts av svaret ”Nej, den finns inte inne men vi kan beställa den åt dig. Hur lång tid det tar? Det kan vi inte svara på.”
Helt plötsligt var min anledning att beställa från AD helt förbrukad. Jag kan få klockorna billigare från gråhandlare och jag kan få dem snabbare. Beställer jag inom EU har jag dessutom 14 dagars öppet köp. Hänvisas man till lista på t.ex en sub ser jag verkligen ingen anledning att gå till AD förutsatt att priset är detsamma. Korta länk kan jag själv.

Intressant nog börjar ju märkena förstå det här. JLC Polaris kan köpas genom JLCs hemsida, Sinn har konkurrenskraftiga priser på sin egna. I mitt vardagsjobb ser vi ett kundbeteende där folk köper konsumentelektronik för över 50k/enhet över nätet. Snittpriset per produkt har inom vår e-com ökat med närmare 100% på ett år. Typexemplet är väl att folk inte har något problem med att köpa en iPhone eller MacBook online även om de kostar närmare 15/30k. Varumärket är så starkt. Köpbeteendet är klart överförbart till standardklockor från Omega, Rolex et al. Vill en AD då ha min bizniz får de se till att ha produkterna i lager till ett relevant pris. I annat fall kommer marknaden lösa mina bekymmer.


Gällande uret är prisbilden inte relevant i min mening.
 

Akerhage

Cartier
grejen är att en dyr klocka måste servas, det kommer bli fan så mycket dyrare att serva klockorna, och troligtvis säljer nog också urmakaren klockor, jag tror att klockorna kommer stanna i butiken,, typ köp din klocka här och du får service på köpet osv
Fast du kan väl lämna in den hos AD i ex Göteborg även om det på Certet står stämplat ex en AD i Tyskland? Är väl lite samma sak som att jag är på utlandssemester och köper en klocka där? Klart jag borde få lämna in den på service i Göteborg då? Jag hade en Omega köpt från uret.se. Var då iaf inga problem lämna in den på Jarl Sandin sen för garantiärende.
 

lofgreno

Vacheron
När jag köpte min Oris i butik hos Stjärnurmakarna så blev det faktiskt billigare än uret.se med lite rabatt Och så får man länk fixad osv. Men visst, hade kunnat tänka mig att köpa på uret.se men föredrar butik. Iaf på mekaniska klockor...
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Den klassiska diskussionen om gråhandel. Onekligen verkar AD:s och GH leva i symbios. Dels handlar det väl om att AD:s behöver ha en viss volym för att få in nya modeller, men också att marginalerna är så pass bra att de tjänar en duktig slant på att sälja vidare. Ska bli intressant att se om exvis Rolex mfl kommer agera mot detta.

Hongkong som för nåt år sen stod för 15% av den totala klockförsäljningen i världen (nu 10 tror jag) består ju till hög grad av gråhandel.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Vill en AD då ha min bizniz får de se till att ha produkterna i lager till ett relevant pris. I annat fall kommer marknaden lösa mina bekymmer.
Jo visst men när det skiljer 3-5k som mitt exempel här ovan... Om man ska handla från gråhandel måste det ju skilja en del...
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Vad som är relevant pris är individuellt både beroende på köpare och vara.
Självklart men vad jag menar är att det inte finns något generellt som säger att gråhandel alltid är så himla mycket billigare. Man får kolla och själv bestämma om man vill handla i butik eller på nätet. Uret.se är inte så mycket billigare längre på många klockor.
 
Topp