• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Varför så lite kärlek till Breitling?

Uttrycket "The Big Three" är, och kommer alltid att vara en benämning på AP, PP och VC. Inga fler. Inga färre.
Använder du det uttrycket om andra märken så kommer tämligen få insatta ta dig på allvar alls och anse att du inte har koll på det du pratar om, men försöker få det att framstå som det.

Att folk uttalar sig tvärsäkert och kategoriskt är inte ett tecken på kunskap. Vissa kan tro det, men det är fel. Med kunskap kommer ofta ödmjukhet och tvivel och ett öppet sinne.

Om vi återgår till Breitling, så tror jag att mellanmjölkslandet Sverige med våra svala designade hem och en enhetlig uppfattning om vad god smak innebär har svårt för märket.

Jag som är bondlurk och inte förväntas ha god smak gillar Breitling. Som jag har nämnt förut så har min smak mer gemensamt med en hiphopare eller tsarryss än med Arne Jacobsen.

För övrigt så är uttalandet om att "det är en fas som går över" ett jävla konstigt beteende. Visst är det väldigt ofta så att det finns ett vanligt mönster i ens uppskattning av saker, oavsett genre, men det behöver ju inte betyda något för alla.

Kanske är alla tvärsäkra Rolex-fanboys inne i en sådan fas?

Och kommer alltefter att deras kunskap ökas att gå över till något annat (som dessutom är lite hemligt så att de inte vill sprida det till massorna?)

Om vi återgår till Breitling, så tror jag att mellanmjölkslandet Sverige med våra svala designade hem och en enhetlig uppfattning om vad god smak innebär har svårt för märket.

Jag som är bondlurk och inte förväntas ha god smak gillar Breitling. Som jag har nämnt förut så har min smak mer gemensamt med en hiphopare eller tsarryss än med Arne Jacobsen.

HAHA! Du är härlig!

Detta exemplifierar egentligen detta. Bretiling har en stark personlighet i kontrast till en tråkig gråsub. Personligen tar jag designikonen från rolex alla dagar i veckan. Men jag sitter hellre brevid "bondlurken" på tåget och snackar alla dagar i veckan med. Skål Hans Delsbo!

Skål escargo!

image.jpg

Att folk uttalar sig tvärsäkert och kategoriskt är inte ett tecken på kunskap. Vissa kan tro det, men det är fel. Med kunskap kommer ofta ödmjukhet och tvivel och ett öppet sinne.

Sista meningen håller jag absolut med om, generellt.

...fast här handlade det väl inte så mycket om kunskap egentligen?, vi diskuterade ju vad ett begrepp "big three" används till i en subkultur? jämför med typ "gajarna" på en spinnaker ...visst kan man använda det ordet om skoten på en fock, men de flesta i subkulturen tycker nog man verkar lite dåligt påläst, eller korkad, eller både och....;) ...vi gör väl inte noobs nån tjänst egentligen om vi säger "fine, använd begreppet "big three" som du vill" ....U-Boot/Panerai/Parnis...:confused:... theres your big three...

Konstruktiv diskussion blir ju enklare om folk använder samma begrepp på samma sätt?

Sen följer väl inte nån överjordisk status av att vara med där, jag har haft både PP o AP o tycker väl att annat ger bättre value for money just nu iaf...

Sista meningen håller jag absolut med om, generellt.

...fast här handlade det väl inte så mycket om kunskap egentligen?, vi diskuterade ju vad ett begrepp "big three" används till i en subkultur? jämför med typ "gajarna" på en spinnaker ...visst kan man använda det ordet om skoten på en fock, men de flesta i subkulturen tycker nog man verkar lite dåligt påläst, eller korkad, eller både och....;) ...vi gör väl inte noobs nån tjänst egentligen om vi säger "fine, använd begreppet "big three" som du vill" ....U-Boot/Panerai/Parnis...:confused:... theres your big three...

Konstruktiv diskussion blir ju enklare om folk använder samma begrepp på samma sätt?

Sen följer väl inte nån överjordisk status av att vara med där, jag har haft både PP o AP o tycker väl att annat ger bättre value for money just nu iaf...

Ni kan ju fortsätta med den diskussionen i tråden där jag ställde frågan om "The Big Three", tack <3

Breitling VAR bättre, men det var för att många av deras "konkurrenter" låg på en lägre nivå.
Rolex uppdaterade samtliga länkar & lås och en del boetter för inte så många år sedan = De gick om Breitling om att ha bättre kvalité utvärtes.
Att köpa ett (knappt) modifierat ETA-verk för över 20.000kr är ganska absurt enligt mig.

Även deras "In-House" är inte Manufacture-värk (100% byggda av Breitling) och att de är så pass dyra enligt mig är ganska meningslöst.

Ett ETA-Verk kan jämföras med en rysk traktor, i bemärkelsen att den är mångsidig, kan lagas med väldigt primitiva verktyg och tuggar på ett bra tag. Men. Det är ingen stil och finess på det, det är heller inget som kommer att hålla i 50-60 år (Till skillnad från Rolex, PP osv.)

Kort sagt: Den kostar för mycket för kvalitén du får. (I min åsikt som blivande urmakare.)

Så Breitling har inte så bra kvalité i länkar och boetter!? Spelar ingen roll om du är blivande urmakare eller rymdfarare, här tycker jag personligen att du är lite fel ute.

Jag tycker i så fall (personlig åsikt) att de få Rolex jag har känt på har varit rassliga och skramliga. Dessutom läser man om hur vridringar trillar bort när människor åker buss och dylikt. Men det ska alltid klagas på Breitling, kanske dags att bumpa tråden där Rolexmaffian kände sig våldtagen av att vissa inte förstod storheten i dessa klockor som alla kommer att äga när "faserna" är över. ;)

Jag kan hålla med till viss del. Men jag ser också lite av ett problem med ett fördömande förhållningssätt till de som som är oupplysta nog att inte känna till uttrycket.

Begreppet som sådant är ju inte helt entydigt. Tex ser man ju ibland folk som vill tränga in Lange i den exklusiva skaran och ibland "t.o.m." sjunker så lågt att Jaeger ska få vara med ( :) ). Det andra som gör det lite problematiskt är att det ju är en samling ord som faktiskt har en mening som kan missuppfattas om det är lite oklart om man är utanför eller inne i subforumet. Om jag tex besöker en butik och förklarar för butikschefen att jag vill köpa en klocka, och han svarar "Ja, vi har ju de tre stora, Rolex, Omega och Breitling här borta". Det gör ju inte att jag automatiskt reagerar som ovan och säger till butikschefen att jag kan inte "ta dig på allvar alls och anse att du inte har koll på det du pratar om, men försöker få det att framstå som det".

Men visst, jag håller med dig om att man bör dela med sig av och även försöka ta till sig nya kunskaper och erfarenheter. Det är ju för sådana utbyten man är här på forumet.

Kom tillbaka när ni ägt båda märkena själva. Jag har själv gått genom breitling fasen tidigt i mitt intresse och träffat många som börjat där. Det är en inkörsport för många och det
Är kul!

Kom tillbaka när ni ägt båda märkena själva. Jag har själv gått genom breitling fasen tidigt i mitt intresse och träffat många som börjat där. Det är en inkörsport för många och det
Är kul!

När jag var 20 så drömde jag om Breitling, i vuxen ålder har jag ägt ett par. En fas som man växer ifrån men en bra start och bra mycket roligare start än en Bond Omega..

Detta gäller bara om man inte är från landet..

När jag var 20 så drömde jag om Breitling, i vuxen ålder har jag ägt ett par. En fas som man växer ifrån men en bra start och bra mycket roligare start än en Bond Omega..

vill aldrig växa ifrån min bond omega ;)
en PP eller AP skulle smaka, men tror inte jag kommer ha råd med så high end.

För dig och flera andra är det en fas, inte den absoluta sanningen och en generalisering som bara blir dum tycker jag.

Att gilla Breitling behöver inte vara mer en "fas" i livet än vad det är att gilla Patek. Jag hade en fas i livet då jag var jätteförtjust i Patek, men nu på senare år föredrar jag Breitling.

Uttrycket "The Big Three" är, och kommer alltid att vara en benämning på AP, PP och VC. Inga fler. Inga färre.
Använder du det uttrycket om andra märken så kommer tämligen få insatta ta dig på allvar alls och anse att du inte har koll på det du pratar om, men försöker få det att framstå som det.

tycker mest det dryftas om servicekostnader när de klockorna diskuteras

cheers
christian

Jag förmodar att det är Chronomaten som kom i den vevan du menar? Jag var själv i samma sits. När den kom (första modellen 1984) så var det ju något helt nytt och en väldigt annorlunda formspråk och den ansågs också vara rätt stor och mekaniska kronografer var inte heller så populärt och så givetvis det där bearbetade utseendet. Jag stötte på den lite senare (detta var pre-internet så info flög inte med samma hastighet på den tiden och så det var enstaka bilder i annonser som gällde) och jag blev också helt betagen. Ytterligare några år senare inhandlades det en. I mina ögon är den en av milstolparna i klockhistorien och jag skulle gärna äga en igen.

Som lite kuriosa kan nämnas att när det begav sig fanns det en lite glättigare variant av Veckans Affärer som hette Månadens Affärer. I ett nummer skrev Steffo Törnqvist om armbandsklockor och rankade dem också. No 1 var Breitling Chronomat. Tror Cartier Tank var tvåa och Rolex Subariner kom lite längre ned på listan. I texten skrev Steffo också att folk som bodde i sta'n (dvs Stockholm) och var lite mer "med" föredrog Breitling, medan folk på landet var mer traditionella föredrog Rolex.

Så här såg den ut, den första (tror jag) Chronomaten i den generationen (det finns ju massor av tidigare varianter också men de har en helt annan design).

Breitling_Chronomat_Frecce_Tricolori_1984.jpg

jag är rätt tveksam till " the big three" efter att ha prövat några av de lite bättre märkena bla BP, PP, VC och AP (midsize nautilus och några vintage calatravas, VC overseas, PP ff och AP RO) så är jag föga imponerad men tanke på att de flesta förutom calatravorna var ganska nya (ca 1995-2005) så strulade alla i gången och fick fixas

de som gick bäst var de äldre PP calatrava men de var ju oxå minst avancerade

cheers
christian

Jag förmodar att det är Chronomaten som kom i den vevan du menar? Jag var själv i samma sits. När den kom (första modellen 1984) så var det ju något helt nytt och en väldigt annorlunda formspråk och den ansågs också vara rätt stor och mekaniska kronografer var inte heller så populärt och så givetvis det där bearbetade utseendet. Jag stötte på den lite senare (detta var pre-internet så info flög inte med samma hastighet på den tiden och så det var enstaka bilder i annonser som gällde) och jag blev också helt betagen. Ytterligare några år senare inhandlades det en. I mina ögon är den en av milstolparna i klockhistorien och jag skulle gärna äga en igen.

Som lite kuriosa kan nämnas att när det begav sig fanns det en lite glättigare variant av Veckans Affärer som hette Månadens Affärer. I ett nummer skrev Steffo Törnqvist om armbandsklockor och rankade dem också. No 1 var Breitling Chronomat. Tror Cartier Tank var tvåa och Rolex Subariner kom lite längre ned på listan. I texten skrev Steffo också att folk som bodde i sta'n (dvs Stockholm) och var lite mer "med" föredrog Breitling, medan folk på landet var mer traditionella föredrog Rolex.

Så här såg den ut, den första (tror jag) Chronomaten i den generationen (det finns ju massor av tidigare varianter också men de har en helt annan design).

Breitling_Chronomat_Frecce_Tricolori_1984.jpg
Kul med lite historia:)

Kan säga att som breitlingägare så sneglar man snabbt sedan på en rolex. Har en Superocean Heritage 42. Problemet med brattar är att de också är för stora då de ska hålla allt på urtavlan (Navimeter som är 46-48mm) blir för pråligt tillslut

Tillbaka
Topp