• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför slutar det alltid med Rolex

Patrick F

Breitling

  1. Hej på er
    Jag har haft mitt klockintresse i ca 1 år, tyckte Omega seamaster aqua terra med vit urtavla var fantastisk, dock ville jag känna mig för så det blev en Tissot T-Tempo med COSC väldigt snarlik tycker jag Jodå visst trodde jag att det skulle räcka med en klocka men ack så fel jag hade..
    image.jpg

    Så jag började fundera på om kanske en Omega speedmaster eller något ur som skulle vara mer dressad. Men naturligtvis har jag snöat in mig på Rolex Submariner 14060M alternativt 114060. Har ni andra också liknande resor?

    Vilken klockresa har ni gjort? och varför verkar det alltid sluta med Rolex?

    Patrick
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Jag försöker att hålla mig ifrån Rolex och intalar mig att t.ex Hublot/Panerai eller något annat "ovanligt" är för mig... Men det slutar alltid med Rolex i slutänden. Tror dock att jag kommer välja att att alltid ha två klockor ist för att ha en dyr (Rolex i min värld för tillfället).
 

Patrick F

Breitling
Absolut, håller med dig, försöker att hitta någon billigare variant på dykarklocka än Rolex submariner för det finns ju gott om alternativ men likväl återkommer jag till den.
 

jabla

Sarlacc
Försökte mig på en Breitling steelfish i våras men det klickade inte så då blev det en Ingenieur, en klocka jag verkligen gillade och velat ha sedan jag provade den för två år sedan när den kom. Underbar klocka som jag tyvärr inte kom överens med på armen, ingen justeringsmöjlighet i spännet bara att lägga till / ta bort en halvlänk. Slutade med en Rolex sub 16610LV som jag är jättenöjd med.
 

Kai Kobra

Cartier
2-Faktor
Absolut, håller med dig, försöker att hitta någon billigare variant på dykarklocka än Rolex submariner för det finns ju gott om alternativ men likväl återkommer jag till den.
Gör lite samma resa - vill ha en dykare - tittar först på en Glycine Sub, sen en Oris, sen en Tudor, men av någon anledning så tänker jag hela tiden att om jag bara lägger på lite mer på priset så....får man en Rolex till slut.
 

meo_swe

Audemars
Gör lite samma resa - vill ha en dykare - tittar först på en Glycine Sub, sen en Oris, sen en Tudor, men av någon anledning så tänker jag hela tiden att om jag bara lägger på lite mer på priset så....får man en Rolex till slut.
Tänk på att resan också är jävligt rolig. köper du t.ex. En bättre begav black bay eller Oris så kommer du ha en trevlig klocka att använda, och inte många tusenlappar värdeminskning.
Så byter du upp dig när du känner dig redo och visp så har du en Rolex på armen!
 

Sveparn

Panerai
2-Faktor
En Certina som första automatiska och därefter dröjde det många år innan en Panerai inhandlades som första dyrare. Grymt nöjd att jag tog något lite mer udda och för mig en drömklocka. Dock erbjuder Rolex mycket fint så sitter nu också på en GMT II från 2001. Är sugen på att testa de flesta av deras modeller med tiden men finns också mycket annat som hägrar. GMT:n är hur som en grym klocka!
 

JB007

Omega
Själv insåg jag under hösten att jag var sugen på en ny klocka och började söka av marknaden. I början tänkte jag Longines legend diver eller liknande i den prisklassen. Då jag är ett stort Bond-fan har man som mål att någon gång vara ägare till en Submariner. Såg över ekonomin och kom fram till att öka budgeten och tänkte köpa en begagnad Submariner var tanken. Kickade runt för recensioner och det ledde in mig på detta forum där folk ger sin syn på äldre kontra ny modeller. Kände också att det vore kul att köpa en helt ny och själv kunna skapa en historia kring klockan som gjorde det värt att lägga lite extra pengar. Eftersom jag tycker att modellen är den mest gångbara allround-klockan kände jag att jag förmodligen inte kommer vilja sälja/byta utan kunna lämna den vidare till nästa generation i framtiden. I slutet av januari köpte jag en ny hos AD och känner mig väldigt nöjd med klockan och mitt beslut att köra på en ny (114060).
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Rolex är bara en fas. ;) Iallafall för mig. Den är över. Gillar rolex fortfarande och äger en, men efter att ha betat mig igenom massa modeller under snart tio års tid utan att ha fått wow-känslan beständig under längre tid så.. Den jag gillat mest trots 16710, kermit, 116710 mfl är faktiskt en gammal tt datejust med sladderlänk. Kanske borde jag gå på vintage som 5512, 5513, 1680 och se om det är min melodi?
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Sorry men Rolex gör det inte för mig.
Hoppas du skaffar en om det är det som får hjärtat ditt att ticka, för min del så är saknaden av AR och pris avskräckande när det gäller en dykare.
Jag ska fortfarande äga en EXPII någon gång men annars har jag inte blivit biten av Rolex ännu.
 
  • Like
Reactions: PCB

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Jag säger inte att man inte får gilla Rolex, jag säger bara hur det är om det stannar där.
Om resan slutar med Rolex "har du inget klockintresse" enligt dig. Jag hävdar att om du avser mer än nya Rolex har du fullständigt fel i ditt påstående.
Jag säger detta med eftertryck trots att jag själv inte är någon större vintagenörd..
 

kannan

Omega
Jag tänkte testa att börja min resa med en Rolex. Ingen förlängare på något vis, men efter att ha snöat in på Klocksnack under en längre period vill jag säkra att jag fastnar för detta intresset. Därför känns Rolex som en smart magnet in i träsket!:)
 

Nicke L

Audemars
2-Faktor
Min klockresa började med billiga OMEGA på Tratten och har gått igenom flera klockmärken. Men efter att ha avverkat 26 olika sportrollar så snurrar det åter igen 3 i windern o_O (plus lite annat)
 
Topp