• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför slutar det alltid med Rolex

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
För att Rolex har så många odödliga klassiker som jag gillar med all sin enkelhet, passar både till jeans och T-shirt, Kavaj etc och tom ett par schyssta speedoos, men jag sticker inte under stolen att det även är en bra investering på lång sikt.

Ingen investering för dig i alla fall. Inlandsisen hinner komma innan du skulle sälja en klocka ;)
Men bra investering för dina efterkommande!
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Rolex dykarklockor är så perfekta som en dykarklocka kan bli. Storlek, kvalitet, känsla, design.

Det är väl just det här som är så intressant. Det är ju ytterst subjektivt och kan appliceras på väldigt många tillverkare av kvalitetsklockor. Men ofta när det kommer till Rolex så blir det en absolut sanning som måste försvaras med näbbar och klor. Det känner jag inte riktigt igen från andra märkesintresserade, i alla fall inte under mina år här på forumet.

Jag säger inte att du gör det, men det var en perfekt mening att citera. :)
 
Har Rolex nu och har även nyligen sålt iväg en och gillar märket men finns ingen Rolex ( utom 6263) som slår Speedmastern i utseende. Basta.

Sen kommer jag iofs inte på någon klocka överhuvudtaget som slår 6263 med svart bezel och Sigma dial...
 
Alltså.... Varför gör dom inte ens i närheten så snygga klockor idag?
BS-W-31-Rolex-6263-SIG-0214-13.jpg
 

Andy McB

Rolex
Den här typen av inlägg tycker jag är fega. Berätta vad som är roligt med påstående istället? Det blir lättare för andra att bilda en egen uppfattning då.[/QUOTE
Tolkade inlägget som ironiskt eftersom premiummärke och relativt låga servicekostnader dyker upp i samma mening som frasen "ett av dom bästa alternativen på vardagsklocka som ska funka till det mesta".
 

Patrick F

Breitling
För mig är det följande som gör att jag vill köpa en Rolex submariner:
1) Klockan är snygg
2) Märket är en ikon (penisförlängare, Imponerar på andra, vill visa framgång bidrar säker)
3) Det finns en historik, James Bond, Cousteau.
3) Kändisar, kungligheter etc har den...vill ju vara lika framgångsrik
4) Fungerar bra både till kostym som Jeans och T-shirt.
5) Funktionell och praktisk

Men framförallt så tilltalar den mig..Så jag kommer troligen att titta på klockan ofta, le och känna, för att citera Nina Simone, its a new dawn, its a new day, its a new life for me...And I'm feeling good
 
För mig blev det också en Rolex till slut. Till skillnad från nästan alla blev det tvärtom för mig. Den där magin gick aldrig in i min själ, så istället för en favorit blev det en DLL-klocka. Men så har jag alltid varit lite konstig. Men appropå slut. När mitt liv tar slut kanske den gläder någon arvinge som hittar den i byrålådan? Ingen utanför detta forum känner till den, så kanske blir den en glad överraskning till slut?

Slutet gott. Allting gott. Om jag nu inte lever så länge att den generationen glömt att det funnits något som heter klockor.
Bra att du är ärlig, men bara lite. Varför berättar du inte hela sanningen att din Rolex blev början till slutet på ditt klockintresse? Du har ju avslöjat i ett svagt ögonblick att intresset börjar svikta. Så ingen passar bättre till trådrubriken än du. :happyhappy:

Att jag har rätt ser man ju på din inläggstatistik. Från att ha gödslat forumet som en canadagås, så har inläggen blivit allt glesare sen en viss paketöppning. ;)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Det är väl just det här som är så intressant. Det är ju ytterst subjektivt och kan appliceras på väldigt många tillverkare av kvalitetsklockor. Men ofta när det kommer till Rolex så blir det en absolut sanning som måste försvaras med näbbar och klor. Det känner jag inte riktigt igen från andra märkesintresserade, i alla fall inte under mina år här på forumet.

Jag säger inte att du gör det, men det var en perfekt mening att citera. :)
Det är ju det jag inte tycker att det kan. Jag har kysst många grodor innan Submarinern och sonderat hela jävla dykarklocksmarknaden förutom extremt dyra klockor och jag tycker inte det finns någon annan som har "allt". Andra är för stora, eller för tjocka, eller för fula, eller någon annan anledning.
 
Det är ju det jag inte tycker att det kan. Jag har kysst många grodor innan Submarinern och sonderat hela jävla dykarklocksmarknaden förutom extremt dyra klockor och jag tycker inte det finns någon annan som har "allt". Andra är för stora, eller för tjocka, eller för fula, eller någon annan anledning.

En Steinhart för en 12e-del av priset eller en invicta för en 100a-del...

Ett flertal innan mig i tråden har redan nämnt den största faktorn, ta bort "Rolex" från urtavlan så är den inte speciellt eftertraktad längre.
 

Zalath

Panerai
Det har med "funkar till allt". Jag efterlyser tydligare redogörelse för vad det är som göra att just Rolex funkar bättre till allt än valfritt annat märke. Och vad gör att en klocka funkar till allt?

Rolex är trendigt. Ingen dagslända utan en trend med betydligt längre kurva. Så lång att man inte riktigt märker den. Alla har Rolex. Bloggtjejer, kändisar, " kändisar och b-kändisar. Kaffépersonal har Rolex. Michaelkorstjejer drömmer om Rolex.
Att Rolex är ett kanon bruksur är sant, och jag vill tro att det är därför jag har två, men när folk här vill ha tips på hur man påstår in sin sin för den inte ska få repor på kontoret är det rätt tydligt att det inte är för brukskvalitéerna de är så poppis.
Tror nog också att den långsamma utvecklingen är en fördel här. Rolex är ju ett rätt konservativt märke och designen utvecklas inte så mycket. En Sub eller DJ är ju ikonisk och klassisk. Däremot håller de ju bra kvalite i material och innandöme, vilket är kanon!

Något du skrev som jag tyckte var fint: Kaffépersonal har Rolex. Michaelkorstjejer drömmer om Rolex. Jag tycker det är roligare om vanligt folk har Rolex än om kändisar har det. Det är kul när någon som inte har en superlön vågar investera i ett intresse. Klockintresse behöver inte vara en elitgrej! :)
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
För mig blev det en rolex 116710ln men jag börjar ångra mig, för att känns lite ny rik känsla. Funderar på att köpa något annat premium märke som flyger mer under radan. Har fått kommentarer som VA är det är RÅÅÅLEX, måste vara svin dyr. ÄÄÄR den ÄKTAAA? Hur kan du lägga så mycket pengar på en klocka.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Det är ju det jag inte tycker att det kan. Jag har kysst många grodor innan Submarinern och sonderat hela jävla dykarklocksmarknaden förutom extremt dyra klockor och jag tycker inte det finns någon annan som har "allt". Andra är för stora, eller för tjocka, eller för fula, eller någon annan anledning.

Precis. Men det är ju fortfarande DIN uppfattning om tycke och smak :)
 

Mattan

Panerai
Det är något speciellt med rolex. En steinhart som ser ut nästan som en sub tex är ju fortfarande bara en efterapning. För mig handlar det Mycket om att ha originalet av en design/konstruktion.
 
För att Rolex lyckas med sin marknadsföring. KS gör det ju inte lättare att hålla sig borta från Rolex ;).
Visst är det så. Många Rolex-entusiaster ondgör sig ändå över att det är så många glidare och flashare med noll intresse för klockor som köper Rolex endast i penisförlängarsyfte. Till viss del förståeligt, men utan den så enormt stora kundkretsen skulle inte Rolex ha det överlägsna andrahandsvärdet de har. Det är det som gör att andra lika bra premiummärken, som mest bara klocknördar intresserar sig för, inte är lika eftertraktade som begagnade. Klocknördar är en mindre krets än klocknördar OCH flashare.

Så de klocknördar som ser Rolex andrahandsvärde som ett starkt argument ska tacka flasharna för deras intresse. Det finns bar en enda sak som styr andrahandsvärdet. Efterfrågan på begagnat. Ett märke som tilltalar även glidare har en större skara än ett rent entusiastmärke.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Rolex konservativa hållning har visat sig vara en framgångsfaktor. Kombinationen att man inte gör någon i det lägre segmentet och att folk känner till märket gör en rolle till en god investering. Prismässigt ligger man i klassen premium för icke klockintresserade (dvs folk som inte känner till VC/AP/PP/ALS etc. Men i mellanklassen för oss klockintresserade...

En anna faktor är att rolex håller sitt värde väldigt bra. Man introducerar inte nya klockor likt omega, och inte LE likt omega etc.

Det som lockar mig till rolex är värdebeständigheten (då försvinner omega), länken (jlc etc försvinner) och det överkomliga priset (apppvlcals försvinner). Men först och främst gillar jag designen. Det jag ser som alternativet är Grand Seiko, men är lite orolig för andrahandsvärdet, samt att man missar igenkänningsfaktorn.... Iaf på håll.
 

Samps

Cartier
För mig blev det en rolex 116710ln men jag börjar ångra mig, för att känns lite ny rik känsla. Funderar på att köpa något annat premium märke som flyger mer under radan. Har fått kommentarer som VA är det är RÅÅÅLEX, måste vara svin dyr. ÄÄÄR den ÄKTAAA? Hur kan du lägga så mycket pengar på en klocka.
Om ändå någon, nånsin såg att man sprang runt med klockor för flera månadslöner på armen, men icke :(
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Rolex är skit bla bla... Rolex är en skrytklocka bla bla.. Rolex ör överprisade bla bla... Rolex är för de som inte fattar något om klockor bla bla... En Zodiac är bättre än en Rolex i förhållande till pris bla bla.... Omega är mycket bättre än Rolex bla bla... En äkta klockentusiast köper inte Rolex bla bla..
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Rolex är skit bla bla... Rolex är en skrytklocka bla bla.. Rolex ör överprisade bla bla... Rolex är för de som inte fattar något om klockor bla bla... En Zodiac är bättre än en Rolex i förhållande till pris bla bla.... Omega är mycket bättre än Rolex bla bla... En äkta klockentusiast köper inte Rolex bla bla..
+1. Nej, +5! Kunde inte sagt det bättre själv. VARFÖR är det alltid så här...
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Rolex är skit bla bla... Rolex är en skrytklocka bla bla.. Rolex ör överprisade bla bla... Rolex är för de som inte fattar något om klockor bla bla... En Zodiac är bättre än en Rolex i förhållande till pris bla bla.... Omega är mycket bättre än Rolex bla bla... En äkta klockentusiast köper inte Rolex bla bla..
Detta förbannade kräkande gör bara att jag håller ännu hårdare i min Rolex!
 

Babinus

Cartier
+1. Nej, +5! Kunde inte sagt det bättre själv. VARFÖR är det alltid så här...
För att ingen av oss växt upp?

Det florerar ju hattrådar om de flesta märken. Klocknördar är väl som bil-, mobil-, musik-, fotbolls- och vadsomhelstnördar. Vi är vuxna barn. De flesta är lättkränkta, har blivit kränkta och har kränkt någon och är alldeles oskyldiga. Men frågan vem som kränkte först utan att ha blivit kränkt och vem som först blivit kränkt utan att ha kränkt? När den är löst har vi också löst frågan om existensialismen för världsalltet.

Mer popcorn.
 

Babinus

Cartier
Bra att du är ärlig, men bara lite. Varför berättar du inte hela sanningen att din Rolex blev början till slutet på ditt klockintresse? Du har ju avslöjat i ett svagt ögonblick att intresset börjar svikta. Så ingen passar bättre till trådrubriken än du. :happyhappy:

Att jag har rätt ser man ju på din inläggstatistik. Från att ha gödslat forumet som en canadagås, så har inläggen blivit allt glesare sen en viss paketöppning. ;)
Du kanske har rätt?
 
Topp